spitsgatter stuurt te direct

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor Sunny » 14 Mei 2016, 13:09

Ik ben gisteravond nog bij mijn bootje geweest. Aantal omwentelingen van stuurwiel 1,5 van stuur naar bak....

Allen dank voor de beste adviezen. Je blijft altijd dingen afvragen als je als leek op dit soort dingen stuit. Ik neem het adviezenpakket hier in beraad en ik ga verder op onderzoek uit, al dan niet met iemand die er meer verstand van heeft. Wat voor jullie als logisch klinkt, speling hier speling daar, is dit voor mij nog te zien of ik het dan ook kan verhelpen. Ik snap heel goed de verlenging van de arm, en dit zou ik nog wel zelf kunnen fabriceren. Moet ik weer een nieuwe stuurkabel etc aansluiten is dat weer een ander verhaal. Alfijn ik zal het resultaat wel laten weten als ik tevreden ben.

Overigens, geheel vrijblijvende vraag; mocht er iemand in de buurt van Roermond wonen die tegen een passende vergoeding en een flesje wijn mij hierin kan assisteren. Hoor ik dat natuurlijk graag.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor vuuren1 » 14 Mei 2016, 23:44

@Kodok,

Ook is het onzin om een groot stuursysteem in te bouwen, dat hoeft niet en heb ik nergens geschreven.

Dat jij tevreden bent met een monokabel is geweldig, ik heb er ook 16 jaar mee rondgevaren omdat het goed ging (bij de vraagsteller gaat het niet goed).
Maar het haalt het niet bij hydrauliek (waar jij kennelijk geen ervaring mee hebt?).

Iedere monkabel heeft ruimte (de een wat meer dan de ander) anders zou je geen bochten kunnen maken.

Bij Vetus kan je prima een kleiner stuursysteem samenstellen en kiezen hoeveel omwentelingen je van boord naar boord wilt hebben.
Die aanbiedingsdingen en Marktplaats koopjes zijn van veel mindere kwaliteit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Mei 2016, 12:54

vuuren1 schreef:Ook is het onzin om een groot stuursysteem in te bouwen, dat hoeft niet en heb ik nergens geschreven.
Nee maar wel het liefst een stuursysteem met terugslagkleppen in een bootje van 6 en halve meter,wat op een SupervanCraft hoort te zitten.
, ik heb er ook 16 jaar mee rondgevaren omdat het goed ging (bij de vraagsteller gaat het niet goed).

Dat wil nog niet zeggen,dat het met een hydraulisch systeem wel is opgelost,als of niet voorzien van terugslagkleppen.
Maar het haalt het niet bij hydrauliek (waar jij kennelijk geen ervaring mee hebt?).

Is dit een constatering of een suggestieve aanname.
Bij Vetus kan je prima een kleiner stuursysteem samenstellen en kiezen hoeveel omwentelingen je van boord naar boord wilt hebben.

Alsof Vetus super goed is.Vetus is gewoon een eigen merknaam,net zoals Casa koffie van C1000 was.en Markant van de CO-OP is.
Vetus is gewoon de naam Den Ouden,vertaald in het Latijn.
vuuren1 schreef:De hydraulische systemen die je noemt zijn de goedkoopste die er te vinden zijn / bestaan.
Die zijn ontworpen voor de handel, voor mensen die de laagste prijs zoeken maar niet om intensief te gebruiken.
(wij noemen dat rommel)

Er zullen heel wat webshops en retailers niet blij met je zijn,met dergelijke uitspraken. :o
En als er mensen bij jou komen,en willen dat "mindere spul" hebben,omdat ze van mening zijn dat zij dat goed genoeg vinden,dan stuur je deze mensen door naar de concollega die het wel verkoopt,omdat jij dat bij verkoop niet kan verantwoorden met jezelf.
Ja? Dat noem ik mensen van Stavast.
Voor die mensen kan ik respect opbrengen,niet voor die mensen,die het dan maar om de mindere verdienste doen.
Wat ja,de kachel moet toch ergens van roken niet?
Die aanbiedingsdingen en Marktplaats koopjes zijn van veel mindere kwaliteit.

Gelukkig maar,het is al afgezwakt. :lol:
Noordvaarder
 

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor vuuren1 » 15 Mei 2016, 22:39

Kodok,

Ik heb mijn mening gegeven op basis van enige ervaring in deze branche omdat de vraagsteller om een advies vraagt.
Jij krijgt van mij gewoon gelijk als je daar erg blij van wordt.

In den beginne heb ik met diverse leveranciers en fabrikanten om tafel gezeten en ook die interessant lijkende goedkope stuursystemen besproken.
Mij werd geadviseerd dit beter niet toe te gaan passen (het was meer voor de 'handel' dan dat het goed spul zou zijn).
En die setjes hebben geen terugslagkleppen waardoor een boot met een niet optimaal roer/romp/schroef combinatie al snel uit het roer loopt (en klachten willen wij niet hebben..).

Verder heb ik er geen enkel belang bij wat iemand koopt of niet koopt.
Ik verkoop helemaal niks meer maar heb van alle ingebouwde stuursystemen met Vetus qua stuursystemen de betere ervaringen (daar kan jij niks aan veranderen).
Vetus maakt niks zelf maar heeft wel een heel grote technische afdeling die probeert de betere producten op een begrijpelijke manier neer te zetten (daarin zijn ze niet altijd volmaakt geweest, dat kan kloppen).
Dan is de after sales afdeling ook zeker niet kinderachtig om fouten te herstellen en een werf te compenseren.

De schoorstenen roken niet maar de kachels branden prima.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor Sunny » 23 Mei 2016, 11:21

Ik heb besloten om voor een nieuwe stuurkabel en stuurhuis te kiezen. Speling bij het roer kan ik niet ontdekken. Het losse gevoel van stuur (2cm) voordat ie oppakt lijkt dan eerder in het stuurhuis te zitten.

Ik ben nu de maat op aan het meten voor de juiste lengte stuurkabel, daar waar de oude kabel denk ik te lang is (zie foto hieronder) en ik sowieso korter nodig heb omdat het moment nu dichter komt te liggen door de verlengde stuurarm kan ik niet de oude maat van stuurkabel gebruiken.

vraagje om zeker te weten dat wat ik denk klopt :

1. Is de precisie van stuurkabellengte op de cm nauwkeurig echt belangrijk? Zoals jullie zien op de foto hieronder zit er genoeg kabel en hebben ze deze niet strak getrokken.
Ik vraag dit omdat het moeilijk meten is daar waar mijn spitsgatter rond afloopt. (normaal tel je de maten van hart van het stuur naar stuurboord...lengte stuurboord naar achteren en van stuurboord naar het hart van de roerkoning/stuurarm bij elkaar op ; makkelijk te doen bij een vierkant maar anders bij een spitsgatter) Ik kan met een touwtje meten natuurlijk, maar nogmaals liever wat centimeters over dan te kort.

Afbeelding
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor henkvd » 23 Mei 2016, 16:25

stuurkabels gaan per voet.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor varg » 23 Mei 2016, 21:02

Het is toch een binnen-buitenkabel systeem? Waarom zou dat perfect strak gemonteerd moeten worden? Iets ruimte (een kleine bocht) is normaal. Te strakke bochten geeft wrijving en dus extra weerstand. Ik zou even uitgaan van de oude maat.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor eagle » 23 Mei 2016, 22:25

Lengte staat op de kabel.

Soms wordt de speling mede veroorzaakt door slijtage in de klok van de tanden van rondsel en drum, op de positie "Recht uit". Dat uit zich door meer speling in die positie, en minder na verdraaiing naar BB of SB. Daar kan wat aan gedaan worden, door de kabel uit de klok te draaien, dan het stuurwiel bijvoorbeeld een halve slag te draaien en dan de kabel er weer in, dan komen er "verse"tanden op elkaar.

Speling zit op twee plaatsen: In de stuurklok, en in de kabel, en wel in de bochten ervan.

Kloktest: Slang van de surplus-kant van de klok eraf trekken; nu is de binnenkabel te zien. Binnenkabel met twee vingers vastpakken op de plaats waar die uit de klok komt. Voorzichtig kleine stuurbeweginkjes maken zonder dat de binnenkabel beweegt: De nu gevoelde speling zit in de klok.

Alle speling meer dan dit zit in de kabel; Die slijt in de bochten, dwz de binnenkant van de buitenkabel (teflon kous). De kabelspeling is ook te horen in de kabel.
De kabelspeling kan worden "verkleind" door de buitenkabel een kwartslag te verdraaien.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor vuuren1 » 23 Mei 2016, 22:40

Er bestaan m.i. geen trek druk kabels zonder speling, dat is iets wat je moet accepteren t.o.v. hydrauliek.
Als een mono kabelsysteem geen speling zou hebben zou je er geen bochten mee kunnen maken, dan loopt het vast.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor Sunny » 13 Jun 2016, 11:57

Beste mensen,

Nog even de afloop melden wel zo netjes:

Ik heb gekozen, en inmiddels gemonteerd, voor een nieuw stuurhuis en stuurkabel en mezelf getrakteerd op een nieuw stuurwiel. Daarbij heb ik de boot ballast (daar waar mijn ouders voor hun boot nog loodschoentjes hadden liggen) 190kg rondom het zwaartepunt, meer naar voren gericht. Met als resultaat dat ik een koersvaste lijn kan aanhouden. De boot stuurt volwassener en het speelse is er wel uit. Het direct sturen; zal misschien tussen de oren zitten maar ik ervaar het nu als steviger,gebalanceerd sturen en daardoor prettiger terwijl er verder niks aan de stuurarm is veranderd mbt verlengen oid. Dit laatste zag ik geen mogelijkheid toe aangezien ik geen ruimte had om te boren oid en zou alleen lassen de enige optie zijn. (evt de stuurarm van de stuurkoning afschuiven en een nieuwe,langere terug maar daarvoor dient de de stuurkoning gedemonteerd te worden en daar had ik geen zin in.)
Kortom ik ben geholpen met dit topic. Iedereen bedankt.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten