spitsgatter stuurt te direct

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Mei 2016, 15:41

Sunny schreef:Op dit moment wanneer ik tijdens het varen van links naar rechts loop (of vicaversa) het bootje gelijk in tegenovergestelde richting gaat varen zonder aan het stuur te komen. Erg irritant als ik even wat wil pakken want dan vaart mijn boot ineens afwijkend.

Nee,dat haal je er niet mee uit,en dat heeft ook niets te maken met de stuuruitslag.
Dat heeft te maken met de vorm van de boot.

In jouw geval,je zit normaliter rechts,dan neem ik aan ,dat de watertank en andere zwaardere dingen links zitten.
Je moet namelijk compenseren,want anders vaar je altijd op 1 zijkant.
Mijn boot,een stalen doerak van 3500 kg doet dat ook.
En als ik je was,zou ik alvorens een kostbare uitgave te doen,eerst maar eens met een simpele verlenging maken,en kijken of het beter wordt.
En maak die verlenging zodanig,zodat je altijd terug kunt,door meerdere boutgaten in de verlenging te boren.
En eerst de aansluitingen achter(kogelkop bevestiging) controleren op speling,Roerkoning zelf , ook speling?
En dan wat Varg ook aangeeft,proberen om die 2 cm er een beetje uit te halen bij de stuurstand zelf.
Het is een tandwiel overbrenging op een vertande draad.Dat is denk ik al aardig ingesleten.
En een nieuwe kabel is handig goedkoper dan zo'n hydraulisch systeem.
Als dan alles nog niet helpt,kun je overwegen tot een hydraulische,maar verwacht daar geen wonderen van,als de rest gewoon speling heeft.
En dat van links naar rechts gaan,en omgekeerd bij overstappen,dat hou je.
Je roer gaat namelijk niet automatisch tegensturen,want er is niemand die dat op dat moment doet.
Noordvaarder
 

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor Sunny » 13 Mei 2016, 17:03

Kodok helder, echter;

Ik vraag mij nog wel alleen af (indien ik hydraulisch installeer )waarom er dan een bypass (kortsluitkraan) geïnstalleerd moet worden als je met de helmstok wilt varen. als het roerblad vanzelf gaat bewegen (wanneer ik heen en weer loop) zal het dus niet uitmaken of ik nu aan de helmstok beweeg of dat het roerblad van zichzelf beweegt. Daarom dacht ik, door de druk in de cilinder dit het stuurblad recht houdt en dus koers houdt. Ik kan mij voorstellen als je het bypasskraantje opent, en op de helmstok verder gaat deze druk achter weg is en het roerblad vrijuit kan bewegen (zonder druk). Dit is hoe ik het dan voorstel. Misschien is het helemaal anders.

Wat betreft het tegengewicht, heb je gelijk in, maar dit is voor het schommelen, ofwel scheef hangen. Ik bedoelde echt koerswijziging in het sturen als ik heen en weer loop.

Edit ik bedenk mij net; en eigenlijk nooit opgelet...gaat mijn roerblad wel op en neer als ik op en neer loop? of is het inderdaad wat jij zegt Kodok, dat wanneer de boot scheef helt, dat dit al aanleiding is om flink van koers te veranderen. En dan bedoel ik echt 45-90 graden koerswijziging als ik van de ene kant naar de andere kant loop (ofwel 2 stappen) van de boot in secondes...
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor zebigbos » 13 Mei 2016, 17:48

Het roer heeft kennelijk vrij spel om bij bewegingen te reageren en wordt niet goed 'vastgehouden' door het stuurwiel. Dit lijkt mij een duidelijk geval van speling ergens - die theorie steun ik dus; en is ook lekker goedkoop uit te zoeken.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor henkvd » 13 Mei 2016, 19:42

De koersvastheid is dan niet best, als een verandering zoveel reactie geeft, de hoek om vind ik erg veel, ligt het geheel erg achter over ?
Doorgaans is een beetje voorover getrimde boot veel makkelijker te sturen en veel koers vaster, met wat levende ballast voorin kom je daar snel achter.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor varg » 13 Mei 2016, 21:01

Op zo'n klein scheepje vind ik persoonlijk hydrauliek overbemeten en duur. Als de monokabel speling heeft en je krijgt die er niet uit dan is een nieuw systeempje zo gemonteerd. Anders maak je zelf een systeem met een paar katrollen, dan heb je trek en duw en kan je met een extra katrol en een veer alle speling eruit krijgen.
Ook is het veel prettiger op zo een scheepje als je van helmstok op stuurwieltje over kunt gaan zonder eerst kortsluitkranen te hoeven bedienen. Als alles lekker licht loopt dan merk je niet eens dat het stuurwieltje meedraait als je de helmstok bedient.
succes.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Mei 2016, 23:36

Sunny schreef: Ik kan mij voorstellen als je het bypasskraantje opent, en op de helmstok verder gaat deze druk achter weg is en het roerblad vrijuit kan bewegen (zonder druk). Dit is hoe ik het dan voorstel. Misschien is het helemaal anders.

Nee de druk is niet weg,het ciquit is alleen korter,en je stuurwiel gaat niet mee draaien.
Wat ik daaraan vervelend zou vinden,is dat je dan ,als je al een merkpunt op het stuur hebt, je rechtuitstaande positie van het roerblad kwijt bent.Ik heb een gaatje in mijn stuurwiel met een kunststof dopje erin.Ik kan daaraan zien,hoe het roer staat.
Maar iedere keer als jij de kraan sluit,gaat de olie in een klein cirquit lopen,en zou je dus ook nog een roerstandgever moeten installeren.
Is je het dat allemaal waard?

...... dat wanneer de boot scheef helt, dat dit al aanleiding is om flink van koers te veranderen. En dan bedoel ik echt 45-90 graden koerswijziging als ik van de ene kant naar de andere kant loop (ofwel 2 stappen) van de boot in secondes...

In feite geef je hier nog maar weer keer jou probleem.
Íedereen zegt,hje moet de speling eruit halen.
Als je echt de bocht om gaat,met heen en weer lopen,zou ik eerst maar eens de roerkoning, de kogel aansluiting ,en de stuurwiel aansluiting controleren,en daar de speling uithalen.
Want ik denk dat je geen 2 centimeter hebt,maar wel 5 of meer.
Het is in principe heel gemakkelijk.Het is kracht x arm.En als de arm kort is,is de kracht hoog,en de stuurwieldraaing kort.
Een korte verdraaing van het stuurwiel,geeft bij jou een groet roeruitslag. je moet maar 1 ding doen,en dat is de aansluiting bovenop het roer ,langer maken.Als die 2 keer zo lang,dat is de roeruitslag veel minder.
Advies,koop maar een nieuwe stuurstand met kabel en aansluiting voor achter.
Geheid dat het dan ook opgelost is.Want als je nu alleen een hydraulisch systeem monteerd,en er verder niks aan doet,los jij het probleem niet op.Je probleem zit in een te grote speling,niet in het wel of niet plaatsen van een hydraulisch systeem.En je bedieningsarm aan het roer,is te kort t.o.v het roerblad.Als de arm 10 keer korter is dan het roerblad,dan gaat bij een uitslag van 1 cm bij de arm,je roer 10 cm uitslaan.En doordat de arm te kort is,krijg je gauwer speling,omdat je altijd kracht bij moet zetten.Er komen veel teveel krachten op de kabel te staan,juist bij het stuurwiel en de aansluiting op de arm.
Oplossen die speling,want anders wordt het niks met een duur systeem.
Noordvaarder
 

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor vuuren1 » 13 Mei 2016, 23:47

Bij een wat kleinere boot (en ook een boot van een ton of 6, ook afhankelijk van de rompvorm) zal de boot in meer of mindere mate uit koers lopen als je zelf van de ene kant naar de andere kant loopt.

Een mono-kabelbesturing is en blijft een low cost alternatief met de bijbehorende problemen.

De hydraulische systemen die je noemt zijn de goedkoopste die er te vinden zijn / bestaan.
Die zijn ontworpen voor de handel, voor mensen die de laagste prijs zoeken maar niet om intensief te gebruiken.
(wij noemen dat rommel)

Een hydraulisch systeem met terugslagkleppen (die zitten ook niet in die goedkope systemen) houdt het roer vast (onafhankelijk van krachten op het roer).
Systemen met kleppen kosten meer (net zoals bijna alles wat goed of beter is meer zal kosten).
En omdat de kleppen bewegingen vanaf het roer tegenhouden heb je een kortsluitkraan nodig als je met de helmstok wilt sturen (anders krijg je daar echt geen beweging in).

nb.
Ik lees ook weer dat er geschreven wordt om een mono kabel systeem zonder speling te kopen, dat is onzin omdat iedere monokabel besturing vanuit de doos speling heeft.
(al eerder geschreven en blijf het niet herhalen)

Ik wens je veel wijsheid..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Mei 2016, 00:21

vuuren1 schreef:Een hydraulisch systeem met terugslagkleppen (die zitten ook niet in die goedkope systemen) houdt het roer vast (onafhankelijk van krachten op het roer).
Systemen met kleppen kosten meer (net zoals bijna alles wat goed of beter is meer zal kosten).
En omdat de kleppen bewegingen vanaf het roer tegenhouden heb je een kortsluitkraan nodig als je met de helmstok wilt sturen (anders krijg je daar echt geen beweging in).

Straks heeft de vraagsteller een Fjord 21, van 6meter45 lang, een stuurinrichting wat in een jacht van 10 ton of meer hoord.
Wil je dat adviseren? Schijnbaar wel.

Ik lees ook weer dat er geschreven wordt om een mono kabel systeem zonder speling te kopen, dat is onzin omdat iedere monokabel besturing vanuit de doos speling heeft.
(al eerder geschreven en blijf het niet herhalen)


Mijn monokabelstuursysteem zit al vanaf 1974 in mijn Doerak 680S,en de speling die ik in het systeem heb,is bijna nihil.
Hoe dat komt?de arm die voor het draaipunt van de roer zit,heeft een verhouding van 1:1,5 .
Die krijgt dus niets te verduren.Nadeel is,je stuurt iets meer.
Maar daar zit dat rad er toch voor ingebouwd?
Een heerlijke koersvaste boot,met een praktisch spelingsvrije stuuruitslag.
Hoezo in de doos al speling?

Ik lees je adviezen graag,maar in dit geval vind ik een duur overbemeten hydraulisch stuursysteem, overdone t.o.v. de dagwaarde van de boot,hoe mooi het er ook uit ziet,en t.o.v. het scheepje zelf,een spitsgatter van amper 6 en halve meter.
Noordvaarder
 

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor varg » 14 Mei 2016, 11:10

Dit doet me denken aan het Turkse systeem. De kleine vissersbootjes die erg lijken op het bootje van de TS hebben daar vaak een grappig stuursysteem.
Op de roerkoning zit een flinke lever die direct naar de stuurboordkant loopt en stopt onder het gangboord. Daaraan vast zit met een eenvoudig bout en moer verbinding een lat/balkje die een meter of twee naar voren loopt. Vandaar gaat er een lat naar boven die een draaipunt heeft ter hoogte van het gangboord. Het stuk dat boven het boord uitsteek is het roer/ de helmstok. Naar voren duwen en je gaat bb uit en naar achteren trekken en je vaart naar sb. Op deze manier zit je netjes achter je windschermpje en kan je direct sturen zonder een ronddraaiend roer. Daardoor heb je ook meer je handen vrij om te vissen, daar zal het wel om gaan.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor Thiemen » 14 Mei 2016, 11:24

Geen idee wat zoiets normaal kost en of dit past, maar kwam deze zojuist tegen op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m1050336328
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten