om even verder te borduren wat Vuuren zegt over de hydraulische besturing:
Op dit moment wanneer ik tijdens het varen van links naar rechts loop (of vicaversa) het bootje gelijk in tegenovergestelde richting gaat varen zonder aan het stuur te komen. Erg irritant als ik even wat wil pakken want dan vaart mijn boot ineens afwijkend.
Is dit ook op te vangen met hydraulische besturing, dat als ik even van mijn captain stoel ga (rechterkant) en iets wil pakken aan de linkerkant van mijn bootje de vaarrichting gewoon koers houdt?
zoja Is dit neem ik aan ook weer afhankelijk van de volume pomp en cylinder.
ik twijfel tussen 2.
bestemd voor (sloep)boten van 5 tm 7 meter
Merk: Mavimare
Type: GE 30
3.5 omwentelingen van stuur naar bakboord.
Gewicht pomp: 2.8 kg
Max druk pomp: 70 bar
Aantal plunjers in pomp: 7
Volume pomp: 17 cm3 ( Type: GMO-MRA )
Volume cilinder: 57 cm3 ( Type: CE30 )
Interne diameter cilinder: 25 mm
Uitslag cilinder: 150 mm
Gewicht cilinder: 2,7 kg
Max. druk cilinder: 80 bar
Max. koppel: 32 kgm bij 35 graden ( 70 bar )
of
bestemd voor (sloep)boten van 6 tm 10 meter
Merk: Mavimare
Type: GE 50
3.5 omwentelingen van stuur naar bakboord.
Gewicht pomp: 3.7 kg
Max druk pomp: 70 bar
Aantal plunjers in pomp: 7
Volume pomp: 27 cm3 ( Type: GM2-MRA01 )
Volume cilinder 90 cm3 ( Type: CE50 )
Interne diameter cilinder: 32 mm
Uitslag cilinder: 150 mm
Gewicht cilinder: 2.6 kg
Max. druk cilinder: 80 bar
Max. koppel: 50 kgm bij 35 graden
technische gegevens van deze GE 50:
http://dewatersportzaak.nl/Upload/20110526_mavi_mare_catalogus_pagina_%20(56).pdfafwegend is natuurlijk dat ik wel meer slag/omwentelingen wil maken om te sturen (in ieder geval meer als ik nu heb!), dan zou je eerder op de GE 30 uitkomen.
Meer slag op het stuur nodig om de druk te verplaatsen tov de GE50 neem ik dan maar even aan. (?)
Anderzijds, als het klopt dat je met een grotere volume cilinder en pomp de boot stabieler houdt ook al ga ik lopen op de boot dit een serieuze keuze kan zijn, vraag ik mij dan wel weer af of ik leuk kan sturen en hopelijk niet dat het stuurgedrag wederom te direct gaat aanvoelen.