spitsgatter stuurt te direct

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor Sunny » 06 Mei 2016, 00:52

Hoi Henk, dank voor de heldere uitleg en illustratie. :D :D Duidelijk.

Ik denk wel dat ik, wil ik de stuurkabel losmaken en weer aan de aangemaakte strip vast maken, het geheel links los moet maken bij de stuurkabel, de 4 bouten en moeren (zie eerste foto). Omdat het nu in rechte lijn staat tov punt Bolkopbout?
Lijkt me nogal wat om daar weer 3 nieuwe gaten te boren(**) om deze bevestiging weer linear te krijgen als het moment eenmaal is vergroot. Snap je wat ik bedoel?
Overigens goede tip om dmv een strip te verlengen ik zal eens kijken hoe ik dat beste kan doen.



(**)als ik er uberhaupt bij kom, bovenkant is bovendek er zit geloof ik nog een laag onder, sowieso verlaagd op dat punt als ik de foto zie. Ik kan niet herinneren dat ik 4 bouten of mogelijkheid van luikje oid op het dek heb zitten daar, morgen even kijken.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor henkvd » 06 Mei 2016, 09:43

Kijk eerst of er speling is in de rode cirkel, bij heen en weer sturen, vervolgens stuur van boord naar boord en tel de slagen van je stuur daarna maak de kabel los van het roer, de kop van de kabel in de rode cirkel naar rechts trekken dan zou je hem er zo af moeten kunnen halen.
Draai nu weer aan het stuur, hoeveel meer kan je het stuur heen en weer draaien ?

Het stuk tussen de groene strepen wordt nu niet benut van de stuur uitslag, in de kabel zit mogelijk nog zo'n zelfde lengte, die zou je er bij kunnen krijgen door te verlengen.

de kabel aan het dek bevestiging hoeft niet verplaatst te worden, deze is scharnierend de bol in de klem moet kunnen draaien.
In het slechtste geval zou je dit met een plaatje op kunnen lossen, bevestiging los, plaatje op de 4 bouten en de kabelbevestiging op het plaatje maken.
De bol in de klem moet verdraait worden op de aluminium buis om de boel uit te lijnen om de uitslag van het roer beide kanten weer gelijk te krijgen.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor eagle » 06 Mei 2016, 10:43

1- Losnemen van het kabeleinde van de tiller-arm: Bus met sleuf erin naar links schuiven, tegen de veer in. ( Door de witte verf lijkt de bus een geheel met de eind-aanslag-rand).

2- Nul stelling van de kabel: door verschuiven van de alu-pijp; daartoe de kogel-klembouten lossen, de klemhelften uit elkaar buigen. De kogel bestaat uit twee helften, deze uitnemen,
pijp in juiste stand schuiven (stuurwiel/kabel op halve slag, roer midscheeps) halve kogels weer aanbrengen in de dichtstbijzijnde groeven. klembouten weer vastzetten.
(De groeven in de alu-pijp zijn geen schroefdraad!)

gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor henkvd » 06 Mei 2016, 20:48

links lijkt me idd de betere optie om de boel los te krijgen.

Ter info of je arm lengte een beetje klopt, je zou 2.5 omwenteling van het stuur beschikbaar hebben als je de hele slag lengte kan benutten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor vuuren1 » 06 Mei 2016, 22:36

Sunny,

De arm verlengen resulteert in lichter sturen, minder onrust bij weinig stuurbeweging maar ook in een kleinere roeruitslag (dat beperkt de draaicirkel en het manoeuvreren).

Bijvoorbeeld Vetus gaat uit van een roeruitslag van 2x 35 graden (70 in totaal). Ik zie liever iets meer maar het werkt.

In jouw situatie kan je het volledig optimaal maken door hydrauliek te installeren.
Dan kies je een pomp bij een cilinder en bepaal je zelf hoeveel slagen het stuurwiel maakt en hoeveel de roeruitslag moet zijn.
Kijk maar eens bij Vetus die geven voorbeelden van situaties.
(het kost geld maar een mono kabelbesturing en hydraliek is niet met elkaar te vergelijken qua comfort en resultaten)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor varg » 08 Mei 2016, 09:18

Hallo Sunny,
Misschien heb ik niet zorgvuldig gelezen, maar heb je goed gecontroleerd of er geen speling zit op het systeem? Een klein beetje speling zorgt al voor zoekerig vaargedrag. In principe is mijn ervaring dat bij een meer direct systeem (dus minder omwentelingen van het stuurwieltje van boord naar boord) het vaargedrag prettiger is. Ik ben het dus niet zo eens met de adviezen die 'armverlenging' als oplossing zien. Alle speling eruit halen en pas als dat gebeurd is verder denken.
groet Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor Sunny » 10 Mei 2016, 12:08

Wat latere reactie.

Bedankt voor de feedback zo ver ik kan er wel wat mee., hydrauliek zou kunnen, investering voor het bootje. Ik vraag mij af of het dan niet te licht stuurt voor een bootje van deze omvang.

@Varg Er zit wat speling op het stuur, zeg maar 2 cm draai wederzijds kanten voordat het stuur 'oppakt'. Daarna is het voor mijn gevoel zoals ik al aangaf elke beweging dat het bootje al reageert. Het geeft hiermee wel directe stuureigenschappen, maar of dit per definitie beter is? Het bootgevoel heb ik niet echt , eerder dat je met een RC boot bestuurt ;)
Laatst gewijzigd door Sunny op 10 Mei 2016, 12:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor varg » 10 Mei 2016, 20:15

TWEE centimeter speling!
Daar zit je probleem. IEDERE speling geeft een raar en zoekend gevoel op het roer. Verhelp de speling en laat dan nog eens wat van je horen!
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor vuuren1 » 10 Mei 2016, 20:29

IEDERE monokabel bediening heeft speling en dat is niet weg te stellen.
2 cm is nog 'weinig'...
Het is een low cost optie en het vaart verre van optimaal.

Hydrauliek heeft nul speling daarom voelt dat wel als het varen met een boot (zoals het hoort te zijn).

Wat Jasper dan met te licht sturen bedoelde kan ik niet volgen.
Het beste is om een systeem te kiezen met terugslagkleppen, dan kan de boot niet spontaan uit het roer lopen en/of het roer geen eigen leven gaan leiden.
Als je dan op de helmstok overgaat moet er een kortsluitkraan worden opengezet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor Sunny » 13 Mei 2016, 13:59

om even verder te borduren wat Vuuren zegt over de hydraulische besturing:

Op dit moment wanneer ik tijdens het varen van links naar rechts loop (of vicaversa) het bootje gelijk in tegenovergestelde richting gaat varen zonder aan het stuur te komen. Erg irritant als ik even wat wil pakken want dan vaart mijn boot ineens afwijkend.

Is dit ook op te vangen met hydraulische besturing, dat als ik even van mijn captain stoel ga (rechterkant) en iets wil pakken aan de linkerkant van mijn bootje de vaarrichting gewoon koers houdt?
zoja Is dit neem ik aan ook weer afhankelijk van de volume pomp en cylinder.


ik twijfel tussen 2.


bestemd voor (sloep)boten van 5 tm 7 meter
Merk: Mavimare
Type: GE 30
3.5 omwentelingen van stuur naar bakboord.
Gewicht pomp: 2.8 kg
Max druk pomp: 70 bar
Aantal plunjers in pomp: 7
Volume pomp: 17 cm3 ( Type: GMO-MRA )
Volume cilinder: 57 cm3 ( Type: CE30 )
Interne diameter cilinder: 25 mm
Uitslag cilinder: 150 mm
Gewicht cilinder: 2,7 kg
Max. druk cilinder: 80 bar
Max. koppel: 32 kgm bij 35 graden ( 70 bar )

of

bestemd voor (sloep)boten van 6 tm 10 meter
Merk: Mavimare
Type: GE 50
3.5 omwentelingen van stuur naar bakboord.
Gewicht pomp: 3.7 kg
Max druk pomp: 70 bar
Aantal plunjers in pomp: 7
Volume pomp: 27 cm3 ( Type: GM2-MRA01 )
Volume cilinder 90 cm3 ( Type: CE50 )
Interne diameter cilinder: 32 mm
Uitslag cilinder: 150 mm
Gewicht cilinder: 2.6 kg
Max. druk cilinder: 80 bar
Max. koppel: 50 kgm bij 35 graden
technische gegevens van deze GE 50:
http://dewatersportzaak.nl/Upload/20110526_mavi_mare_catalogus_pagina_%20(56).pdf


afwegend is natuurlijk dat ik wel meer slag/omwentelingen wil maken om te sturen (in ieder geval meer als ik nu heb!), dan zou je eerder op de GE 30 uitkomen.
Meer slag op het stuur nodig om de druk te verplaatsen tov de GE50 neem ik dan maar even aan. (?)

Anderzijds, als het klopt dat je met een grotere volume cilinder en pomp de boot stabieler houdt ook al ga ik lopen op de boot dit een serieuze keuze kan zijn, vraag ik mij dan wel weer af of ik leuk kan sturen en hopelijk niet dat het stuurgedrag wederom te direct gaat aanvoelen.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten