spitsgatter stuurt te direct

spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor Sunny » 01 Mei 2016, 17:05

Ik bezit een spitsgatter ik vind de boot te snel reageren. Bij al enkele cm te draaien reageert de boot al en hiermee blijf je corrigeren om rechtdoor te varen.
Is hier iets tegen te doen? Bestaat er zoiets als een stuur met vertraging in de overbrenging dmv een adapter oid?

Hoor het graag.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mei 2016, 22:05

Stuurt de boot met de helmstok wel naar tevredenheid?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor henkvd » 01 Mei 2016, 23:38

Hoe is de stuurkabel gemonteerd aan het roer , een te korte arm kan het probleem zijn. foto ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor Sunny » 02 Mei 2016, 20:19

de helmstok stuurt naar mijn idee goed. Het is natuurlijk moeilijk vergelijken omdat de helmstok wat zwaarder aanvoelt en "groter" slag maakt om de kiel te verroeren. Als de helmstok stuurt, stuurt het stuurtje mee en vica versa, dit lijkt mij normaal staat allemaal met elkaar in verbinding.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor vuuren1 » 02 Mei 2016, 21:21

Ik vroeg naar het sturen met de helmstok omdat ik dan weet of het roer normaal werkt.
Dat is bevestigd en moet je het (zoals Henk ook zegt) zoeken in de armlengte van de helmstok van de kabelbesturing.
Hoe langer de arm hoe minder het roer beweegt met dezelfde draaiing van het stuurwiel (de roeruitslag wordt dan wel minder).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor Sunny » 04 Mei 2016, 10:15

Oke merci.
de arm verlengen heeft verder niks te maken met stuurkabels verlengen?
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor henkvd » 04 Mei 2016, 18:22

Nee, we bedoelen daarmee het punt ( de arm) waar de stuurkabel op het roer bevestigd is, hoe verder je dit van het draaipunt af monteert, dan wordt de arm groter, dan heb je meer uitslag nodig van je stuurwiel om een stuur uitslag te maken,doordat je meer lengte van de stuurkabel nodig hebt om dezelfde verdraaiing te verkrijgen.

Dus het punt waar de stuurkabel aan vast zit verder van het draaipunt monteren, daardoor moet je het stuur meer verdraaien om dezelfde uitslag te krijgen dan dat het nu zit. stel roer aanboord is nu een halve slag van het stuurwiel, verdubbel je de afstand dan heb je 1 slag nodig om het roer aanboord te krijgen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor Sunny » 04 Mei 2016, 19:50

Duidelijk Henk, dank je.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor Sunny » 05 Mei 2016, 18:10

beste Henk en Hans,

Ik heb vandaag even tijd gehad om naar mijn bootje te gaan en meteen wat foto's genomen.
Voor de goede orde: wat zou ik dan precies moeten verleggen. stuurkabel is uiterst links van de stang.
Wellicht kunnen jullie mij weer verder helpen. Alvast bedankt


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: spitsgatter stuurt te direct

Berichtdoor henkvd » 05 Mei 2016, 18:31

De arm lijkt erg kort, deze mag groter zijn, hoever kan je het stuur nu draaien voordat je het roer aanboord hebt, dat zal erg weinig zijn, als je nu het stuur maar een heel klein beetje beweegt geeft dat al veel stuur uitslag, dat is precies wat je constateert over het lastig sturen.
vergroten van de arm zal wenselijk zijn. hoeveel lengte van de stuurbuis wordt gebruikt bij van boord naar boor draaien en hoeveel als je de stuurkabel los maakt van het roer, om een indicatie te krijgen hoeveel langer je de arm kan maken.
Goed zichtbaar op foto 1 is dat een deel van de beschikbare slag niet gebruikt wordt.

Denk dat dit het makkelijkst te realiseren is door de stuurkabel los te maken, de bolkopbout los te nemen en waar deze op zat een strip plaatsen met bouten en moeren zodat de arm langer wordt, desnoods wat gaten in de strip zodat je kan spelen met de plaats waar je de bolkop bout plaats.
dus de lengte van de groene pijl moet groter worden.


OF zit er heel veel ruimte in de kop die je op de bolkopbout plaats ???
zodat er sprake is van veel speling !!
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten