Advies gevraagd Marco 810

Advies gevraagd Marco 810

Berichtdoor Thorbo » 06 Apr 2016, 19:12

Hallo allemaal,

Wij zijn sinds 2 jaar de trotse eigenaars van onze eerste boot, een Marco 810 van polyster met een houten opbouw. De eerste 2 jaar zijn we vooral bezig geweest met de boot te leren kennen en hebben we binnen enigszins opgeknapt. Nu is de buitenkant aan de beurt. En omdat wij voor ons alles nieuw is, zouden we hier wel wat advies in kunnen gebruiken.

We zijn begonnen met de boot grondig schoon te maken. Daarna hebben we alle stickers verwijderd en de boot vetvrij gemaakt met thinner. We hebben ontdekt dat er best wel wat kitwerk aan vervanging toe is. Nu vragen wij ons af of we eerst beter kunnen kitten en dan beginnen met schuren? Of andersom? Tevens heb ik een en ander gelezen over epoxyhars. Het is misschien een domme vraag, maar als we nu alle naden vullen met epoxyhars, is het dan niet beter dan kitten? En als we toch moeten kitten, hoe kan ik de oude kit het beste verwijderen en welke kit raden jullie aan om te gebruiken?

De houten opbouw hebben we met een föhn alle verf eraf gehaald. Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste weer kan opbouwen. Hout werkt en het lijkt mij dat de verf die erop komt dan mee moet werken? Of is er een manier om er voor te zorgen dat het hout niet meer werkt? Ons idee was 2 lagen grondverf (kan dit bouwmarktgrondverf zijn?) en dan 2 of 3 lagen 2 componentenlak gebruiken die ook op de romp komt.

Ik moet nog even uitzoeken hoe ik hier foto's plaats. Dan kunnen jullie even meekijken.

Alvast bedankt voor jullie moeite.
Thorbo
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 Apr 2016, 18:46
ligplaats: Koudum
info:

Re: Advies gevraagd Marco 810

Berichtdoor henkvd » 06 Apr 2016, 19:19

Hier de handleiding voor het plaatsen van foto's viewtopic.php?f=35&t=1112
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Advies gevraagd Marco 810

Berichtdoor FrankM » 06 Apr 2016, 19:27

Opbouw verf is goed. Alleen geen ééncomponent grondverf gebruiken als je twee componenten af wil lakken.
Gebruik ook de 2 c grondverf.

Ik zou kitten, blijft elastisch.

Eerst schuren, dan schilderen en dan netjes kitten.
Zo zou ik het doen, maar er zal ongetwijfeld iemand anders met iets anders komen.

Succes.

Groeten
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Advies gevraagd Marco 810

Berichtdoor Thorbo » 06 Apr 2016, 19:47

Alvast dank.

Ik zie dat ik het onder het verkeerde kopje heb geplaatst. Namelijk Stalen schepen en het had die eronder moeten zijn, niet stalen schepen. Kan ik dit nog veranderen?

En hier een foto van de boot hoe hij was. Al die gele strepen, behalve de waterlijn, waren stickers.

Afbeelding

En hoe hij er nu bij ligt met de stickers eraf.

Afbeelding

En aan deze kant het hout bijna kaal. De andere kant is nog redelijk goed, dus die wouden we ligt schuren en dan lakken. Of is dat niet verstandig en kunnen we beter dat ook kaal maken?

Afbeelding
Thorbo
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 Apr 2016, 18:46
ligplaats: Koudum
info:

Re: Advies gevraagd Marco 810

Berichtdoor henkvd » 06 Apr 2016, 19:59

Ik heb het topic al verplaats, maar als je een verslag van plan ben te gaan maken ( juichen wij natuurlijk toe ) kan die ook verplaatst worden naar projecten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Advies gevraagd Marco 810

Berichtdoor broekie » 06 Apr 2016, 20:00

Wordt vast een leuke klus.
Het beste kun je de verfschema's van de fabrikanten volgen. Als je dit voor het eerst doet zeker.
Deze vindt je op hun sites of bij de leveranciers van betreffende merken.
Voor 2-componenten zou ik IJssel nemen.
http://www.de-ijssel-coatings.nl/

Voor 1-component, maar deze heeft ook 2-comp. is er bv Epifanes.
http://www.epifanes.nl/nl/homepage

Of International (Sikkens)
http://www.yachtpaint.com/bel/diy/default.aspx

Kitten kun je doen met Sika flex.
http://nld.sika.com/nl/producten/industrie/marine.html

Werkervaring ga je opdoen als je eerst een goed plan maakt en hier om tips en tricks vraagt bij de uitvoering.
Veel succes.
Waar ligt de Marco?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Advies gevraagd Marco 810

Berichtdoor Thorbo » 07 Apr 2016, 09:33

Hai,

De Marco ligt in Koudum een klein dorpje aan de Fluessen. Kom gerust eens kijken als je in de buurt bent.

Oke, dus we gaan eerst schuren.

Er zijn in de gangboorden een paar stukjes met haarscheurtjes, in de vorm van een spinnetje zeg maar. Ik kan nu nog niet zien of het alleen in de verf zit of dieper gaat. Hoe kan ik die het beste repareren?

En het antislip wil niet meer goed schoon, het vuil zit er echt in. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Helemaal eraf schuren en dan opnieuw in de antislip? en met welke korrel dan?

We gaan de 2K van Epifanes gebruiken. Nu heb ik gelezen dat het bij deze verf niet nodig is om tussendoor te schuren. Dus als de ondergrond goed glad is, de eerste laag erop en dan binnen 24 uur zou zo de tweede laag erop kunnen. Wat is jullie ervaring daarmee? Doen jullie wel altijd schuren tussen de laklagen door?

Groetjes.
Thorbo
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 Apr 2016, 18:46
ligplaats: Koudum
info:

Re: Advies gevraagd Marco 810

Berichtdoor broekie » 07 Apr 2016, 09:42

Voor de haarscheurtjes zou ik een vullende primer nemen. Niet plamuren, dat vult de fijne scheurtjes niet.
Ook de gelcoat reparatie set van poly service is prima.
http://www.polyservice.nl/Gelcoat-repar ... 16170.html
Op gebied van polyester en epoxy reparatie kun je bij de poly service terecht voor deskundig advies en de juiste producten.

Anti slip verf is kant en klaar te koop. Ik hoor ook dat men zelf anti-slip materiaal in de verf doet.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Advies gevraagd Marco 810

Berichtdoor Thorbo » 07 Apr 2016, 14:51

Kitten kun je doen met Sika flex.
http://nld.sika.com/nl/producten/industrie/marine.html

Dus niet met de kit van de bouwmarkt??
Thorbo
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 Apr 2016, 18:46
ligplaats: Koudum
info:

Re: Advies gevraagd Marco 810

Berichtdoor vuuren1 » 07 Apr 2016, 22:23

Tussenschuren hoeft niet mits binnen de aangegeven tijd de volgende laag wordt aangebracht.

Ik bemerk gezien je manier van het stellen van je vragen dat je zeker geen prof bent en dan is het werken met alle genoemde en voorgestelde materialen niet zo eenvoudig.
Zeker niet als je met 2 componentenlak aan de gang gaat.

Kitten van de bouwmarkt zijn bedoeld voor doe het zelvers die meer eisen stellen aan een lage prijs dan aan kwaliteit.
Profs en verstandige mensen gebruiken kitsoorten voor specifieke jachttoepassingen, vooral als er hout in het spel is (dat blijft eeuwig werken).
Maar als je er geen ervaring mee hebt dan kan de dure kit ook teleurstellend zijn.

Scheurtjes in de polyester toplaag vullen helpt op termijn niet, zeker niet als er hout onder zit (als het hout nat is a.g.v. scheurtjes in de bovenlaag wordt het helemaal niks).
Dan moet je eerst weten of het hout vochtig is, ofwel (laten) meten.

Het lijkt erop dat er een moderne Marco striping op een heel oude boot is geplakt want dit is geen Marco zoals ik mij voorstelde toen je nog geen foto's had geplaatst.
(als het al een Marco fabrikaat is...)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten