Advies gevraagd Marco 810

Re: Advies gevraagd Marco 810

Berichtdoor Thorbo » 10 Apr 2016, 19:07

Nee, we zijn zeker geen profs. We zijn een jong stel van begin 30 met 2 kleine kinderen en hebben deze boot voor weinig kunnen kopen. Dus beginnende watersporters. We zijn wel van het type dat we graag nieuwe dingen leren en hebben aan ons huis al een en ander geklust. Maar een boot is toch een ander verhaal. Vandaag hebben we nog meer hout kaal gemaakt. Het is niet heel vochtig, op een paar plekken maar. Ik ben vergeten een foto te maken. Zal ik morgen doen. Ik zal aan de jachthavenmeester vragen of hij zo´n meter heeft om het vochtgehalte te bepalen. De eigenaar van de haven doet ook jacht schilderen en reparaties en renovaties. Dus we kunnen hem ook wel om advies vragen zo nu en dan.

Ik heb zelf in huis en binnen in de boot een en ander netjes gekit, dus als de speciale jachtkit ongeveer hetzelfde werkt, denk ik dat dat wel goed komt. En we vinden het niet erg om meer te betalen voor het juiste materiaal, ik vroeg me alleen af of het echt verschil maakte.

Het is inderdaad een oude Marco, 1982 uit mijn hoofd, maar er is een stuk opgebouwd en volgens mij ook aangebouwd. Hij heet ook een Marco 810, maar hij is ruim 9 meter. Maar hij heeft 4 vaste slaapplekken, een keukentje, zithoek, stuurhut met grote bank en in de koffer een tweepersoonsbed en wc. Het is ons varende huisje en we hebben tot nu toe heerlijke weekendjes weg en vakanties mee gehad.

Dit is weer een leerproject voor ons en we proberen zoveel mogelijk zelf te doen. Mochten we er echt niet meer uitkomen, dan zullen we zeker een prof inschakelen.
Thorbo
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 Apr 2016, 18:46
ligplaats: Koudum
info:

Re: Advies gevraagd Marco 810

Berichtdoor broekie » 10 Apr 2016, 19:22

Jullie hebben de juiste instelling. Het eerste belangrijke is dat je er plezier in hebt.
De lekkere dagen op aan aan het water vergeet je niet.
Maak de boot geschikt voor dit doel.
Hou daarbij de financiën in de gaten. Doe het goed, maar overdrijf niet bij een wat oudere boot.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Advies gevraagd Marco 810

Berichtdoor vuuren1 » 10 Apr 2016, 22:19

Je kunt er veel van leren maar ga niet over een nacht ijs anders kost het je (veel) geld en is het resultaat niet goed.
Hout wat al zichtbaar iets vochtig is bevat op die plekken meestal > 50% vocht en dat kan je niet behandelen.
Dan zal de rest ook niet droog zijn.

Ik heb er overigens geen goede oplossing voor omdat ik geen rendement zie in het werken met boten met een oude houten opbouw.
Daar blijf je mee aan de gang, zeker als het al nat is (geweest).

Als het hout nog goed is zal de boot naar binnen moeten en zolang drogen en meten totdat het verantwoord is om te gaan behandelen.
Daarna blijft e.e.a. nog een zekere uitdaging.
Voor het (beginnen) behandelen zou ik serieus en zeker zeer professioneel advies inwinnen (en niet luisteren naar al die bijdehande buurmanen op jachthavens die alles beter weten..).

Succes met je project en maak er wat van.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten