koolborstels boegschroef Vetus kgf23

koolborstels boegschroef Vetus kgf23

Berichtdoor Juppie-tuf » 27 Feb 2016, 15:00

Hoe kan ik mijn koolborstels van mijn boegschroef controleren of vervangen. Het betreft een Vetus boegschroef type 23 kgf.
In de handleiding van Vetus staat het niet beschreven.

Boven op de boegschroef zitten 4 schroeven en aan de zijkant zitten 4 klepjes.
Als je een klepje openmaakt zit daar de koolborstel achter.
Echter de boegschroef is zo gemonteerd dat je niet in het klepje kan kijken om de koolborstel te zien.
Kan ik de boegschroef op de één of ander manier openen of is er een ander trucje.


Afbeelding
Juppie-tuf
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 13 Feb 2016, 15:01
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: koolborstels boegschroef Vetus kgf23

Berichtdoor Noordvaarder » 27 Feb 2016, 18:17

Juppie-tuf schreef:Het betreft een Vetus boegschroef type 23 kgf.
In de handleiding van Vetus staat het niet beschreven.

Het lijkt eerst zinvoller,dat je uitzoekt welke Bow Thruster erin zin.
Want zoals je kunt zien,a.d.h.v. de parts list , http://www.bukh-bremen.de/files/346/upl ... ben%20.pdf
zijn de eerste 3 stuks BOW23,al verschillend,met elk zijn soort brushes(koolborstels).

Ik heb niet zo'n ding aan mijn boot.
Ik denk namelijk dat de 2 die links en rechts zitten,de kap vasthouden.
Zijn deze niet degenen die jij moet hebben? http://www.vetus-shop.com/carbon-brush- ... -3120.html
Als ik namelijk de vorm bekijk,kan dan maar zo het klepje zijn,dat aan de buitenkant zit.
Als er aan de andere kant van de motor ook 2 van deze klepjes zitten,kan dat maar zo eens zijn.

Het lijkt me ook zinvol,om eerst het ding spanningsvrij te maken,alvorens je er mee gaat sleutelen.
Een set koolborstels voor een BOW23: http://www.vetus-shop.com/carbon-brush- ... -3319.html
Een set koolborstels voor een BOW23A: http://www.vetus.com/spare-parts/manoeu ... ow23a.html
Een set voor de BOW2312A: http://www.vetus-shop.com/carbon-brush- ... -3120.html
Zo je maar, 3 soorten 23 van Vetus.
Desnoods er maar een telefoontje aan wagen naar Vetus Den Ouden.
http://www.vetus.com/contacts
Noordvaarder
 

Re: koolborstels boegschroef Vetus kgf23

Berichtdoor eagle » 27 Feb 2016, 19:10

NIET de twee grotere schroeven lossen: dat zijn twee lange draadeinden die de hele motor bijeen houden. als je toch probeert om zo het achterschild (bovenste kap) te lichten, springen de borstels (4x) van de commutator-rand; die krijg je er niet weer op als je niet weet hoe dat moet..
NIET de 4 kleinere schroeven lossen: Daarmee zit de borstelbrug van binnen tegen het achterschild. als je het toch probeert verschuift die brug, en krijg je de schroeven er niet meer in...

Borstelcontrole: Op lengte, en (nog belangrijker) op los zitten in hun houders.

Alleen mogelijk via de twee klepjes opzij. Uit elke bostel komt aan de achterzijde een litze-koperdraad. Pak deze met een punttang aan ,dicht bij de borstel zelf, en trek zo de borstel enkele milimeters naar buiten. laat dan de draad los: de borstel moet dan met een duidelijk hoorbare tik terugspringen tegen de commutator aan..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: koolborstels boegschroef Vetus kgf23

Berichtdoor vuuren1 » 27 Feb 2016, 21:54

Vochtige boot?
Veel corrosie te zien, is niet bevorderlijk voor de betrouwbaarheid en levensduur.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: koolborstels boegschroef Vetus kgf23

Berichtdoor eagle » 27 Feb 2016, 22:58

Zout!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: koolborstels boegschroef Vetus kgf23

Berichtdoor Marie Christina » 27 Feb 2016, 23:33

Die paar plekjes vliegroest veel corrosie?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: koolborstels boegschroef Vetus kgf23

Berichtdoor eagle » 28 Feb 2016, 00:08

De gekorrodeerde delen waren verzinkt. Om die in de getoonde staat te krijgen (eerst de zinklaag weg, en daarna pas roesten) is er veel vocht, of een corrosieve omgeving als zout, overladen accu vlakbij, of bluspoeder nodig.
Als dat aan de buitenkant van de motor zichtbaar is, kun je verwachten dat het rond de borstels niet anders is, omdat de motor niet vocht-dicht is (IP X2,3), en de borstelhouder van vergelijkbaar materiaal is, met gerede kans op vastzittende borstels...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: koolborstels boegschroef Vetus kgf23

Berichtdoor varg » 28 Feb 2016, 10:58

Zout, altijd ellende!
Een setje van 4 koolborstels voor de bw23: meer dan €120,-!! Vraag offerte staat er dan. Afleggers!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: koolborstels boegschroef Vetus kgf23

Berichtdoor vuuren1 » 29 Feb 2016, 00:05

Ik ben wat voorzichtiger geworden met de directe beoordeling van een plaatje wat bij een vraag is gevoegd.

Of het nu zout of een zeiknatte boot is, ik zie het plaatje en zie ook dat het niet goed zit.

Ofwel:
De koolborstels zijn in dit geval zeer waarschijnlijk niet versleten.
De vraagsteller geeft niet aan of er problemen zijn maar waarom stelt hij deze vraag?
Versleten koolborstels stelt bij een Vetus boegschroef komt weinig voor.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: koolborstels boegschroef Vetus kgf23

Berichtdoor Juppie-tuf » 29 Feb 2016, 16:05

Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Het is me duidelijk dat ik niet de bovenste 6 schroeven moet losmaken, dat koolborstels erg duur zijn dus niet vervangen als het niet nodig is, dat er verschillende typen koolborstels zijn en dat de algemene toestand van de enkele delen van de boegschroef niet goed is.

Waarom mijn vraag: ik heb vorig jaar een tweedehands Interboat sloep gekocht en ben alle zaken aan het nalopen. De motor, de stuurinrichting, de isolatie van de motorruimte, etc.
Nu gaat mijn interesse uit naar het onderhoud van de boegschroef, vandaar mijn vraag.

Stand van zaken: de boegschroef werkt goed, de ruimte waarin de boegschroef geplaatst is is helemaal droog. Naast de boegschroef staat een gesloten accu die opgeladen wordt via de motor. De ruimte wordt goed geventileerd.

Ik begrijp dat de klepjes aan de zijkant gebruikt moeten worden voor controle van de koolborstels, hoe moeilijk dat ook is. In het handboek heb ik gelezen dat de koolborstels jaarlijks gecontroleerd moeten worden op slijtage.
Juppie-tuf
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 13 Feb 2016, 15:01
ligplaats: Woubrugge
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten