saga 20

saga 20

Berichtdoor broekerhaven » 18 Feb 2016, 22:17

hallo,

ik heb mijn oog laten vallen op een saga 20 sloep.

het gaat om het open model , deze heeft een buiskap maar is verder nog origineel(naar het verhaal van de eigenaar)

motor is een albin 0-21 , maar deze gaat eruit en word vervangen door een diesel.

nou wil ik graag weten of er nog tips en ervaringen zijn met dit type waar ik op moet letten als ik de sloep beter ga bezichtigen .

mvrg Rob
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: saga 20

Berichtdoor vuuren1 » 18 Feb 2016, 23:06

Van Scandinavische boten weet forumlid Eagle alles.

Verder:
Een Albin is oud en de boot wellicht ook.
Geef vooral je ogen de kost en zet de roze bril even af.
Let op osmose (of laat dat door een specialist beoordelen).
Verder ken ik er 1 waar het stalen roer matig is gelast op de roeras (of het is deels weggeroest) maar dat kost je de kop niet.

Een Albin heeft, ondanks dat het een oude benzinemotor is, wel zijn charmes.
Voor het verbruik van een Albin in deze boot hoef je geen dieselmotor te kopen.

Forumlid Maarten Klop weet weer alles van Albin en het in topconditie houden / maken van deze motoren.

Meestal heeft een motor in een dergelijk scheepje een rustig leven gehad, een belangrijk aandachtspunt is of het inwendige koelsysteem niet is weggerot.
Is overigens lastig te beoordelen maar wellicht kan de eigenaar papieren / facturen m.b.t. onderhoud overleggen?
Ook moet de Albin netjes starten, lopen en schakelen en mag de koelwatertemperatuur niet boven de 60 graden uitkomen.

Ik zou een redelijk goede Albin lekker laten zitten, een investering voor een nieuwe diesel haal je er niet zomaar uit.

Of het scheepje laten keuren om een miskoop te voorkomen (afhankelijk van je eigen kennis is dat wellicht een optie).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: saga 20

Berichtdoor eagle » 20 Feb 2016, 13:45

Over Saga 20..

Kennen we heel goed, ca 50 van verkocht. Momenteel 4 stuks in huis, 2 ervan in renovatie.

Saga 20 is inmiddels een cultboot geworden, en terecht!
zg. Westlandsnekke, zwaar degelijk gebouwd, vaart prima op ruim water (Noorse westkust!), Det Norske Veritas keur, 8 personen zit, 2,5 kooi, wasbak, mini pantry, ankerbak, stuurconsole aan SB, helmstok, en meer....

Ontwerp van Asbjorn Drageseth, een van de twee broers die de Saga werf in Selje Noorwegen zijn begonnen. ( Saga 27 ontwerp is ook van hem..)

Eerste generatie 1968, traditioneel: Polyester romp,vaak blauw, pol dek met 2delige preekstoel. Ingelamineerde spanten en stringers, houten vloerdelen met Nautolex, kastjes met lades, romp bekleed met vinyl, benzinemotor;
eerst Albin O21,vast op fundering, messing schroefas vet gesmeerd, ronde koperen tank. later ook O22 of Volvo Penta MB 10A, alle vast op fundering.

Tweede generatie vanaf 1974. Romp creme, dek grijs met zg haaievin-handgreep, Vluchtluik naar voordek, geen struktureel hout meer, geheel ander interieur middels polyester inner liner met daarin de vloeren,banken en kastjes met kleppen, Aluminium tank rechthoekig 40 ltr, grotere stuurconsole. Motoren: benzine Albin O22 of VP MB 10A. Diesel Yanmar yse/b/m, Bukh, later Yanmar 2gm/hm, VP MD2b, MD11c, MD11D, 2002, 2020. Alle op motosteunen. Watergesmeerde schroefas met zwevende binnengland. Machine staat op polyester fundatie.

Hermotorisatie van Albin naar diesel: Heel karwei!: Fundatie aanpassen, motorkist groter maken, schroefaskoker eruit slijpen; die ligt te hoog omdat bij Albin motorhart en schroefashart in lijn liggen, en bij de diesel is er een trap naar beneden...

Bljft het benzine, dan is een electrische benzinekraan nodig! De tank ligt nl hoger dan de carburateur; bij lekke vlotter loopt de tank leeg in de bilge!!! (vaak gezien!)

Tweede generatie heeft onze voorkeur!

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: saga 20

Berichtdoor vuuren1 » 20 Feb 2016, 22:19

Informatie genoeg.
Oud scheepje dus.

Alles hangt van de prijs af maar hermotoriseren blijft erg duur en komt er nooit meer uit.

Een oude Saga van na 1974 is ook niet zaligmakend omdat ook die motoren erg oud zijn.
Bijvoorbeeld corrosie van direct gekoelde motoren en daaruit voortvloeiende kosten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: saga 20

Berichtdoor broekerhaven » 22 Feb 2016, 20:21

hallo,

de roze bril had ik al niet op hoor :geek: ben altijd wel vrij nuchter .

ook de albin baart me geen zorgen , heb inmiddels al meerdere exemplaren gereviseerd en heb een reserve staan.

alleen vroeg ik me dus af wat de tricky punten zijn met dit merk en type.

ga binnenkort even kijken , de saga staat in de winterstalling dus moet alles goed kunnen inspecteren.

mvrg Rob
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: saga 20

Berichtdoor broekerhaven » 26 Feb 2016, 19:59

Het is hem niet geworden helaas... de sloep is uit de verkoop gehaald.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: saga 20

Berichtdoor vuuren1 » 26 Feb 2016, 22:17

Op naar de volgende...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: saga 20

Berichtdoor Smartguy » 27 Jun 2020, 14:05

wie kan mij vertellen wat voor soort schroef dit is? zit onder een saga maar is anders dan de standaard 3 blads.

Afbeelding

Afbeelding
Smartguy
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Jun 2020, 00:18
ligplaats: Geen
info:

Re: saga 20

Berichtdoor pascall » 27 Jun 2020, 14:33

Type verstelbare schroef, met deze schroef heb je geen keerkoppeling nodig, door het verdraaien van de spoed ga je voor stil of achteruit.
Tevens bepaald je hier door ook de snelheid.

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: saga 20

Berichtdoor FKZ » 27 Jun 2020, 18:31

Staat waarschijnlijk een 1 cylinder sabb voor. Oude techniek. Wel solide
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten