Wat vinden jullie van deze?

Re: Wat vinden jullie van deze?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Jan 2016, 23:14

Wat is er dan mis met de stalen lage Barkas, dat kan ik niet volgen?
(basis ontwerp Huitema, alleen is deze aangepast, mooier gelijnd en langer)

Onderhoud?
Helemaal (uniek) van 5 mm Lloyd's Grade-A gestraalde plaat gebouwd, in epoxy gespoten en voor het eerst is de opbouw na 12 jaar een keer gelakt omdat de lak minder ging glanzen.
De rest van de boot is nog nooit opnieuw gelakt en roest zit er niet aan.
Eens in de 4-5 jaar droog voor inspectie en zo nodig anti fouling, romp in de was en plons...
Met dit stalen scheepje hebben 2 hoog bejaarde mensen gevaren en die gingen er niet onder liggen om er aan te werken..
Ik heb er zelf de eerste jaren geweldig mee gevaren, je komt overal met deze doorvaarthoogte van 170cm.

Stevig?
6,5 ton! en erg handzaam met 42 pk en boeg + hekschroef.
Polyester is zeker geen supermateriaal gebleken. Tevens waaien die lichte bootjes alle kanten op.

En voor een ex zeiler is dit de ultieme boot: Erg mooie lijnen, uniek laag, stahoogte, grote open kuip dicht bij het water.
Dubbele besturing (volwaardig met 2 stuurstanden) + helmstokbesturing mogelijk.

En vooral een stuk goedkoper maar helaas geen inruil mogelijk (deze prijs is gewoon erg scherp en o.b.v. zo meenemen).
Scheepje is van 2001 en om haar weer helemaal nieuw te laten zijn zal er gepoetst moeten worden, ze licht al even stil omdat vader er geen afscheid van wilde nemen (dat hebben oude mensen).
Ik weet precies wat er aan moet gebeuren, staat al op papier.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wat vinden jullie van deze?

Berichtdoor iJack » 18 Jan 2016, 08:56

vuuren1 schreef:Wat is er dan mis met de stalen lage Barkas, dat kan ik niet volgen?
(basis ontwerp Huitema, alleen is deze aangepast, mooier gelijnd en langer)


Mooi degelijk schip en niks mis mee lijkt me.

Jack...
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Re: Wat vinden jullie van deze?

Berichtdoor Mopolcamper » 18 Jan 2016, 12:38

Natuurlijk is er niks mis met de Barkas. Het is alleen niet mijn keuze. In staal zouden er overigens nogal wat alternatieven te vinden zijn.
Ik kies inderdaad bewust voor polyester. Overigens net als bij stalen boten zijn er daar verschillen in bouwkundige kwaliteit. Bij zeiljachten is Scandinavisch polyester meestal heel iets anders dan Frans. Een goed polyester schip mag ook wat duurder zijn.
Kwestie van goed zoeken dus.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Wat vinden jullie van deze?

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jan 2016, 01:00

Het is geen Barkas maar komt van dezelfde ontwerper met dien verstande dat deze is aangepast.
Vond de ontwerper helemaal niet leuk maar we wilden hem iets langer (meer in verhouding en meer binnenruimte).
Verder had de originele tekening een wipneus, is ook aangepast (omdat dat geen gezicht is).

M.b.t. dit ontwerp kan ik je verzekeren dat er geen alternatieven bestaan.
Dan snap je iets niet helemaal of heb je niet goed gelezen.

Scandinavische boten zijn ook niet zaligmakend, ik heb populaire merken gezien die reddeloos verloren waren a,g,v, osmose.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wat vinden jullie van deze?

Berichtdoor gast » 19 Jan 2016, 09:19

Het gaat hem niet om het model Barkas mbt tot de alternatieven maar om het aanbod in staal, die is immers vele malen groter dan de markt in polyester.
Dat aanbod is nvt omdat de voorkeur naar polyester gaat.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Wat vinden jullie van deze?

Berichtdoor Mopolcamper » 19 Jan 2016, 12:05

Goed zo Chaea, jij snapt het.

Wat ik dan weer niet begrijp is dat, na een overigens aanvankelijke juiste reactie, het door mij gestarte topic opeens wordt gebruikt om een boot aan te bieden waarin ik totaal niet ben geïnteresseerd. Ik zou denken dat als je die boot wenst te verkopen je simpelweg een nieuw topic zou kunnen starten in de rubriek Te Koop aangeboden. Op deze wijze wordt mijn topic onnodig vervuild!

Overigens is een inruilvoorstel met een forse bijbetaling mijnerzijds voor de Cantia nog steeds bespreekbaar!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Wat vinden jullie van deze?

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jan 2016, 22:00

De stalen boot uit het voorbeeld was als vergelijk bedoeld en een forumtopic beginnen is zeker geen privé aangelegenheid.
Er kan dan een discussie ontstaan over de verschillen zoals overigens overal op dit forum plaatsvindt en waar dit forum voor bedoeld is.

Het aanbod in staal is erg groot maar weer beperkt als het gaat om specifieke modellen in de reeks van de Cantia.
Ik begreep dat op die manier.

De discussie tussen polyester en staal blijft altijd interessant, ieder materiaal heeft voor- en nadelen.
De stellingen zullen niet altijd objectief zijn tussen voor- en tegenstanders.
In de beroepsvaart is staal het meest toegepaste materiaal en geen polyester..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wat vinden jullie van deze?

Berichtdoor eagle » 20 Jan 2016, 01:02

In scandinavie vaart alleen polyester; motor-of zeilboot. Geen staal te bekennen..

Overal harde bodem en rotsen. Vrijwel geen aangelegde havens; Natuurlijke omstandigheden worden minimaal aangepast met boeien, bomen of palen. Af en toe gronden is haast niet te vermijden (ik voel commentaar....). Polyester kan daar verbazend goed tegen, en als het te gek gaat is het perfect te repareren.

Van de zomer was ik bij een collega in Gothenburg. Daar stond een grote Grandbanks oid op de kant met motorschade. We zaten in de kantine.. Komt de monteur erbij zitten en beklaagt zich over de slechte bereikbaarheid van de machine. Grapt mijn collega: Dan haal je hem er toch opzij uit..

Later liep ik over de werf, stond de sb motor naast het schip, op de lepels van de heftruck, en keek ik door een gigantisch gat in het vrijboord naar de bb motor!...Tis maar wat je gewend bent..

Er vaart ook aluminium, maar alleen klein snel Fins spul (Buster).

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Wat vinden jullie van deze?

Berichtdoor vuuren1 » 20 Jan 2016, 23:04

In NL hadden we ook polyester schepen in de boeroepsvaart maar dat is gering.
De oude loodstenders waren/zijn van polyester, de nieuwe van Aluminium (en speciaal in regio noord een paar van staal om ijsgang aan te kunnen).

Als een motor er niet naar boven uit kan dan maar van opzij, net hoe het uitkomt (men kiest voor de snelste en minst dure optie).
Gebeurt vaak genoeg alleen in de pleziervaart is het wel apart omdat men zo niet denkt.

Het is een feit dat je met polyester veel kan knippen en plakken.

Soms niet:
Ik heb eens een Saga 27 mogen aanschouwen waar men geen raad meer mee wist van de osmose.
Zo erg heb ik het nog nooit gezien, daar was eigenlijk niks meer aan te redden.
Het was een volledig en zeer ruig maanlandschap, ze hadden hem bij die werf toen er toch een straler was mee laten stralen om te kijken wat er onderuit kwam.
Nog steeds hopeloos.
Zo ook een keer en polyester boot van nog maar een paar jaar oud (merk ben ik even kwijt): Onverkoopbaar.
Dan ben je mooi klaar met je polyester boot..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wat vinden jullie van deze?

Berichtdoor Mopolcamper » 21 Jan 2016, 14:24

vuuren1 schreef:In NL hadden we ook polyester schepen in de boeroepsvaart maar dat is gering.
De oude loodstenders waren/zijn van polyester, de nieuwe van Aluminium (en speciaal in regio noord een paar van staal om ijsgang aan te kunnen).

Als een motor er niet naar boven uit kan dan maar van opzij, net hoe het uitkomt (men kiest voor de snelste en minst dure optie).
Gebeurt vaak genoeg alleen in de pleziervaart is het wel apart omdat men zo niet denkt.

Het is een feit dat je met polyester veel kan knippen en plakken.

Soms niet:
Ik heb eens een Saga 27 mogen aanschouwen waar men geen raad meer mee wist van de osmose.
Zo erg heb ik het nog nooit gezien, daar was eigenlijk niks meer aan te redden.
Het was een volledig en zeer ruig maanlandschap, ze hadden hem bij die werf toen er toch een straler was mee laten stralen om te kijken wat er onderuit kwam.
Nog steeds hopeloos.
Zo ook een keer en polyester boot van nog maar een paar jaar oud (merk ben ik even kwijt): Onverkoopbaar.
Dan ben je mooi klaar met je polyester boot..


In Nederland komt polyester niet veel voor in de beroepsvaart, in Europa daarentegen wel; een groot deel van de Europese vissersvloot is van polyester!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten