Houten roer hout rot welke verf?

Houten roer hout rot welke verf?

Berichtdoor micha » 29 Dec 2015, 16:37

Ik heb hier het houten roer van de zeilboot van mijn ouders. Deze moest voorzien worden van nieuwe lak en antifauling. Nu heeft het roer op sommige plekken last van lichtelijke houtrot. Deze houtrot heb ik verwijderd en ik heb houtrot stop en een 2k houtfiller gekocht om het weer mooi te maken.
Hier zie je het roer waar de antifouling vanaf is gehaald:

Afbeelding

Hier een paar plekjes waar de houtrot is weggehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb dit roer ooit, zeg 8 jaar geleden een keer opgeknapt. Hier had ik het hout compleet kaal gehaald en er een enkele laag international overheen geschildert. Ik weet niet meer welke verf dit precies was maar ik heb hier nog een blik verdunner van international liggen welke ik toen gebruikt had (epoxy thinner) dus ik gok dat het interprotect was.

Ik kan me herinneren dat ik een paar van deze lagen had aangebracht maar meer niet voor het onder water deel. Nu vind ik het eerlijk gezegd een beetje zonde om voor alleen deze plekken een nieuw blik te kopen van 36 euro. Maar helemaal zonde vind ik het om werk opnieuw te moeten doen. Kan ik de plekken met rubbol primer verven of moet ik echt weer voor de 2k international gaan?

Hiernaast heb ik Jotun blanke beits voor het bovenwaterdeel. Moet ik deze nog verdunnen de eerste keren of kan ik deze gelijk verven? Ik heb er geen handleiding bij omdat dit ook al een ouder blik is.

Alvast bedankt voor jullie reacties
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Houten roer hout rot welke verf?

Berichtdoor Arthur » 30 Dec 2015, 16:26

Van welk soort hout is jou roer gemaakt?, de mijne is van iroko, net als de hele boot, ik verf hem elke 2 jaar, beetje schuren, bovenste gedeelte in de 2 componenten lak en onder de waterlijn alleen een nieuwe laag antifouling, zo doe ik de hele boot.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Houten roer hout rot welke verf?

Berichtdoor quichot » 30 Dec 2015, 18:24

Het roer lijkt me op die paar gerepareerde ingewaterde beschadigingen na nog in prima staat. Waarom geef je het niet gewoon dezelfde behandeling als de romp van het schip?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten