Advies bij werkzaamheden.

Advies bij werkzaamheden.

Berichtdoor Sareno » 21 Sep 2015, 13:16

Geen idee of ik dit hier mag vragen maar dat verneem ik graag.

Over 2-3 weken gaat ons bootje (Polyester Speedbootje Rocca 4.3M) het water weer uit en zet ik hem in de garage. De boot heeft zich prima gehouden, is niet lek en wilt met 15pk de 40km/u bijna aantikken. Hij is echter niet zelflozend dus na de flinke hoosbuien en de nodige zwemmers die drijfnat de boot in klauteren moeten we wel handmatig hozen. Het zij zo.. Ik heb nu een boormachine aangedreven pompje in de auto liggen.

Komende winter willen we het bootje verder onder handen nemen:
- Vaste locatie voor accu vinden
- Nieuwe bodem plaatsen, de oude heeft flink rotte plekken (hout).
- Stuur/afstandsbediening inbouwen.
- Vaste pompinstallatie monteren
- Mogelijkheid tot vaste benzine tank met indicator onderzoeken.
- Mogelijkheid andere stoelen/bank bekijken.

Nu willen wij graag voordat we beginnen, wat advies van een kenner inwinnen. Zijn er mensen alhier die (tegen betaling?) een keer naar ons in Wijk bij Duurstede kunnen komen om te kijken/adviseren?

Mijn voornaamste zorg(en):
- Is de boot echt van polyester en niet van PVC/PE? (hoe kan ik dit zien?)
- Op snelheid krijgt de boot natuurlijk best wat klappen te voorduren. Hoe maak ik de boot zo sterk mogelijk zonder de boel TE rigide te maken zodat hij elders gaat scheuren? De vorige eigenaar gaf aan dat er 70PK achter gehangen heeft maar dat lijkt me echt broodje aap.
- Welk type bodem heb ik? Zit er ergens ook schuim zodat ik gaatjes moet boren om ook die bodem leeg te laten lopen?
- Plaatsing accu/tank en aanzuigpunt pomp
- Wijze van werken. Op trailer of anders ondersteunen.

Graag hoor ik van jullie!
Sareno
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 01 Aug 2015, 18:25
ligplaats:
info:

Re: Advies bij werkzaamheden.

Berichtdoor gast » 21 Sep 2015, 18:39

Is gewoon polyester, weinig boten zijn van Polythyleen (Pioner, Jeanneau, Whally)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Advies bij werkzaamheden.

Berichtdoor Sareno » 21 Sep 2015, 19:41

chaea schreef:Is gewoon polyester, weinig boten zijn van Polythyleen (Pioner, Jeanneau, Whally)


Dat is dan 1 vraag van de lijst ;)
Sareno
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 01 Aug 2015, 18:25
ligplaats:
info:

Re: Advies bij werkzaamheden.

Berichtdoor henkvd » 21 Sep 2015, 20:18

Polyester:
aan de binnenkant en bij gaten kan je het direct zien, polyester binnenkant is ruw, bij gaten zie je het glasweefsel, bij gaatje boren ruik je het ook.
Besturing AB:
besturing en afstandbediening hangt grotendeels af van de motor wat de mogelijkheden zijn en voor besturing de breedte van de motor bun.
Accu:
als je geen hele lompe neemt achterin, mede afhankelijk van evt elektrische start mogelijkheden, anders is voorin in ook een optie.
Vloer:
hangt af van wat er onder de huidige vloer zit, zijk nat schuim, dan alles er uit en nieuwe vloer maken afwerken met epoxy, achterin een put maken voor de lenspomp. Als eerste maar een de lensdop achterop losmaken als de boot uit het water is, geeft evt duidelijkheid over de huidige bodem.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Advies bij werkzaamheden.

Berichtdoor Sareno » 21 Sep 2015, 20:27

Dankjewel. Het is 99.99999% zeker polyester inderdaad.

AB en besturing gaat zeker lukken en de onderdelen heb ik reeds in huis. ;-)

Volgens mij kan ik de lensdop aan de binnenzijde zien zitten. Deze laat ik uiteraard gesloten nu hij in het water ligt, vandaar dat ik hem nu handmatig leegpomp. Kan ik hier door concluderen dat ik verder geen dubbele (schuim) bodem heb?

1 van de eerste klussen is het leegruimen van de boot; lees houten bodem eruit knallen. Daarna zal ik fotos plaatsen.
Sareno
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 01 Aug 2015, 18:25
ligplaats:
info:

Re: Advies bij werkzaamheden.

Berichtdoor gast » 21 Sep 2015, 21:15

Sareno schreef:
chaea schreef:Is gewoon polyester, weinig boten zijn van Polythyleen (Pioner, Jeanneau, Whally)


Dat is dan 1 vraag van de lijst ;)


Had meer willen schrijven maar 2 kids vroegen even de aandacht :D
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Advies bij werkzaamheden.

Berichtdoor AlfaR » 21 Sep 2015, 22:28

Is het een geheel open boot? Dan zou ik eerder kijken of je er geen afdekzeil overheen kan (laten) maken. Er zijn niet veel open bootjes die een elektrische pompinstallatie hebben. Een handpomp is nog wel een optie.

Wat de bodem betreft, het is hoogstwaarschijnlijk polyester, dit is erg hard, PE voelt zachter aan.
Je zult, denk ik, van binnenuit moeten gaan kijken of de bodem verrot is. Zit er een houten plaat tussen de schalen? Heb je 2 schalen? Dit is allemaal kijken en onderzoeken. Als de houten plaat verrot is, heb je een groot probleem. Ik ken de boot niet, dus helemaal uit gaan leggen wat je wel en niet moet doen is onmogelijk.

70 pk kan wel achter een bootje van 4 meter. Maar als je wat meer over de boot weet, kun je dat ook achterhalen. Als er zoveel te doen is, kun je dan niet beter een betere boot kopen? Opknappen kost ook best veel geld hoor.

Succes ermee.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Advies bij werkzaamheden.

Berichtdoor Sareno » 21 Sep 2015, 23:12

Voor zover ik kan zien is de boot enkelwandig. Alleen in de spiegel zal een houten plaat zitten. Deze is niet 100% maar goed genoeg voor 15 PK. Althans, voor nu en de komende 2 a 3 jaar. Als ik naar meer vermogen ga, laat ik die vervangen of probeer ik het zelf.

De (binnen) bodem is wel van hout en is rot. Daar gaat het me voor nu om.

Foto's volgen zoals gezegd, ik probeer nu zoveel mogelijk huiswerk te doen want boten zijn compleet nieuw voor me.
Sareno
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 01 Aug 2015, 18:25
ligplaats:
info:

Re: Advies bij werkzaamheden.

Berichtdoor Sareno » 21 Sep 2015, 23:15

Oh ja. Mijn twijfel over 70pk is niet zozeer of de boot het vermogen aankan maar meer of de boot die snelheid wel kan hebben ivm de harde klappen die hij te verduren krijgt. Die zijn bij 40km/u al behoorlijk hard.
Sareno
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 01 Aug 2015, 18:25
ligplaats:
info:

Re: Advies bij werkzaamheden.

Berichtdoor gast » 21 Sep 2015, 23:19

Ga nu niet TS in twijfel brengen, Polythyleen is op een aantal merken na amper gebruikt en het verschil tussen beide is overduidelijk, TS heeft gewoon polyester.
Een elektrische bilgepomp is bij een open bootje helemaal niet vreemd, kom ik zo vaak tegen (ook een zeil kan lekken)
Daarnaast kan je onmogelijk aan de hand van een lengte bepalen hoeveel pk erachter een bootje kan, 70 pk is niet misselijk.(een cap 400 van jeanneau kan 40 pk hebben!!)

En welke houten plaat bedoel je??
Spiegel??
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten