zwemtrap monteren op polyester boot

zwemtrap monteren op polyester boot

Berichtdoor thomas1983 » 10 Aug 2015, 06:14

hallo allemaal, onze boot (een inter 630 van polyester) heeft helaas geen zwemtrap. ik zou deze graag aanschaffen en monteren. ik heb alleen geen ervaring met het boren en schroeven in polyester. ik zit daarom in dubio of ik naar een jachtwerf zal gaan om deze te laten monteren (nadeel: onnodige kosten en zo leer ik nooit wat) of ga ik het zelf proberen. ik vind het alleen nogal eng om gaten te maken in de boot. mijn vraag: kan ik een zwemtrap in principe gewoon met rvs schroeven in het polyester vastschroeven (uiteraard eerst gaatjes voorboren)?
thomas1983
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 14:28
ligplaats:
info:

Re: zwemtrap monteren op polyester boot

Berichtdoor gast » 10 Aug 2015, 06:41

Het is niet eng om een zwemtrap te monteren hoot :D
Je moet alleen wel bouten gebruiken en een versteviging plaatje aan de binnenzijde gebruiken, dit kan gewoon een ltukje multiplex zijn. (dus geen schroeven)
Onderste bouten wel waterafdichtende kit gebruiken (polymax oid), kan geen kwaas om dit ook bij de bovenste te doen.

Kwestie van goed uitmeten en dan gaat het goed kpmen.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: zwemtrap monteren op polyester boot

Berichtdoor broekie » 10 Aug 2015, 07:18

Na het boren van het gat even soevereinen. Dus met een grotere boor het scherpe randje van het gat schuin maken. Voorkomt scheurtjes in de toekomst.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: zwemtrap monteren op polyester boot

Berichtdoor varg » 10 Aug 2015, 10:14

Hmmm, 2 gaten, 2 steunen, vlakke spiegel, inderdaad een plaatje multiplex aan de binnenkant gebruiken. Souvereinen help tegen scheurvorming, gat iets te ruim maken en een goede kit gebruiken (ms-polymeer).
Deze Inter heeft een perfect passende trap: http://img.2dehands.be/f/normal/1930436 ... er-630.jpg Heb je die kunnen bemachtigen?
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: zwemtrap monteren op polyester boot

Berichtdoor thomas1983 » 11 Aug 2015, 11:26

dank voor alle tips!

@arnold: dat plaatje had ik ook gevonden idd, perfecte trap, ik ga proberen deze te vinden! ik kan alleen niet zo heel goed zien hoeveel treden deze heeft en of dit een schuif- of klapsysteem is

maar als ik het goed begrijp dus:

gaatjes boren in polyester en dat soevereinen, betekent dat dat je het bovenste btje van gat iets groter maakt zoals hier? http://www.kepser.nl/imglib/1000x0/72.png

vervolgens boutjes erin, verstevigingsplaatje erachter evt van multiplex (kan ook rsv zijn?), en met een moertje goed vastdraaien

hoe kit ik de bouten precies? gewoon erover heen kitten? eronder of eromheen?

sorry voor alle wellicht btje domme vragen, maar heb er gewoon bar weinig verstand van zoals jullie zullen merken :-)
thomas1983
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 14:28
ligplaats:
info:

Re: zwemtrap monteren op polyester boot

Berichtdoor broekie » 11 Aug 2015, 12:01

Soevereinen klopt.

Kitten doe je het beste tussen de delen.
Als je de bout met corroseriering in het gat steekt, spuit je kit tussen de boot en de trap.
Ook een beetje tussen ring en trap.
Dan aandraaien en overtollige kit verwijderen.
Je hebt dan een waterdichte verbinding.

Aan de binnenkant kun je tussen de delen ook kit doen om inwatering van binnenuit te voorkomen.

Als je door de spiegel heen gaat, zit daar een houten plaat in, tussen de polyester binnen- en buitenkant.
Je moet altijd voorkomen dat er water in dat hout kan komen.
Dat krijg je er namelijk niet uit en zal de boel verrotten.
Dus beide zijden waterdicht afwerken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: zwemtrap monteren op polyester boot

Berichtdoor aquanaut » 11 Aug 2015, 12:30

thomas1983 schreef:
sorry voor alle wellicht btje domme vragen...............


Die bestaan niet!
Inderdaad goed soevereinen, zoals op het plaatje om kraken in de gelcoat te voorkomen.
Plaatje RVS erachter en vol kitten dus tussen de plaat, in en om het gat, op de draad van de bout en tussen de bevestigingsplaatjes en de buitenhuid.
Ik zou geen hout gebruiken omdat dit werkt, de voorspanning die je de bevestigingsboutjes geeft gaat zo verloren.
De trapjes zijn volgens mij algemeen verkrijgbaar via de vakhandel die Allpa producten verkoopt:
Afbeelding

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten