motorkamer blus systeem

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor Klaver vier » 12 Jan 2015, 22:28

Aquanaut .Om diesel te laten ontbranden heb je een behoorlijke nevel dieselolie nodig,dieselolie die niet verneveld is brand echt niet zomaar hoor.
Ik heb geen turbo en mijn dynamo zit boven de verstuiverleidingen,de uitlaatdempers achter de motor.
Wel heb ik eens een lekke brandstoffilter gehad,veel dieselolie onder in het schip,maar verder gebeurde er echt niks hoor.
Dieselolie is als brandstof niet eens makkelijk aan te steken,wel als het verneveld is.
Ik ben er dus niet zo erg bang voor.
Maar uiteraard moet iedereen zelf uitmaken hoe hij de boel beveiligd
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jan 2015, 10:48

De Stoere schreef:Om diesel te laten ontbranden heb je een behoorlijke nevel dieselolie nodig

Gezien de inspuitdruk, lijkt me dat bij een lekkende inspuitleiding niet zo moeilijk

De Stoere schreef:Dieselolie is als brandstof niet eens makkelijk aan te steken,wel als het verneveld is

Die met diesel nat gemaakte lap die wij gebruiken om onze locs aan te steken, brandt anders in 1 sec met een simpele aansteker/lucifer hoor ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor Klaver vier » 13 Jan 2015, 21:38

Ik vindt het niet zo gek dat een doek gedrenkt in dieselolie gaat branden als je er een lucifer onder houdt.
Dat is ook wel iets anders als dieselolie wat eventueel langs je motorblok loopt.
Dieselolie ruik je al heel gauw,en een motor met een lekke leiding loopt niet echt lekker hoor.
Ik vindt het risico in ieder geval aanvaarbaar
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor Andre Kuijt » 14 Jan 2015, 21:11

Kijk ook eens naar het Stat-X blussysteem. Niet goedkoop maar werkt wel erg goed.
Google maar eens op stat-X en kijk eens wat filmpjes.
Mvg,
Andre Kuijt
AK Maritime Service
http://www.elektrischvaren-accu.nl
Andre Kuijt
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Jan 2015, 20:27
ligplaats: Arum
info:

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor Yep » 06 Feb 2020, 13:05

Ik heb een automaat met ringleiding van Saval.
Opnieuw vullen blijkt niet meer mogelijk.

Wat is nu wijsheid om aan te schaffen voor in de machinekamer?
Dank alvast!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor Oeverloos » 06 Feb 2020, 14:39

Een bevriende motorboter wees mij laatst op een mogelijk gevaar bij een automatisch blussysteem. Er zijn systemen waarbij alle zuurstof uit de motorkamer wordt verdreven en vervangen door iets anders.
Als je dus je machinekamer in gaat na een brand, loop je het risico out te gaan en door gebrek aan zuurstof dood te gaan.
Hij had zijn eigen systeem door iets anders laten vervangen.
Ik ben eerlijk gezegd vergeten wat voor gas dat was. Ik ben nou eenmaal niet erg technisch.
Ik heb op mijn schip geen machinekamer, maar de vraagsteller wel, dus misschien iets om over na te denken. Of tenminste een sticker op te plakken.

In de discussie hierboven wordt afgewogen welke ontbrandingsbron er dan zou zijn.
Dat is afhankelijk van welke onderdelen er gebruikt zijn bij het mariniseren van de diesel.
Er zijn olie gekoelde turbo’s gecombineerd met een geisoleerd spruitstuk.
Die kunnen bij kruissnelheid heet worden.

Diesels met een watergekoelde turbo b.v. van Schwitzer en een watergekoeld gietijzeren spruitstuk worden nauwelijks heet is mijn ervaring. Je kunt bij 2000 toeren je hand leggen op de motor, de turbo, de uitlaat bocht en het watergekoelde spruitstuk ( zonder dat ie verbrandt).
Fabrikanten schrijven voor dat de hogedruk inspuitleidingen na een bepaald aantal uur preventief moeten worden vervangen.
Als die knappen door metaalmoeheid o.i.d. dan krijg je een langdurige nevel van diesel die wellicht een bron vindt om te ontbranden. De inspuitdruk van pomp verstuivers en common rail diesels ligt tussen de 1000 en de 2000 bar.

Vergeleken met gouden ouwe DAF 475/575 met 185 bar met één pomp.

We staan er niet altijd bij stil, maar brand aan boord, drijvende boomstammen en lijnen in de schroef zijn een mogelijk op zee.
Afgezien van zeeziekte natuurlijk.
Je bent net gek als je een boot hebt.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor aquanaut » 10 Feb 2020, 12:28

Oeverloos schreef:Een bevriende motorboter wees mij laatst op een mogelijk gevaar bij een automatisch blussysteem. Er zijn systemen waarbij alle zuurstof uit de motorkamer wordt verdreven en vervangen door iets anders.
Als je dus je machinekamer in gaat na een brand, loop je het risico out te gaan en door gebrek aan zuurstof dood te gaan.


Als je een MK ingaat na een brand moet je eerst altijd ventileren anders ga je ook zonder automatische blusinstallatie dood aan de schadelijke gassen....
Indien goed geventileerd is ook het aanwezige CO2 niveau zodanig dat je gewoon kunt ademen.

Het gevaar schuilt hem in een storing in het systeem wat de installatie af laat gaan zonder dat er brand is, dan kun je overvallen worden door een zuurstofgebrek omdat je CO2 niet kunt zien of ruiken.
Daarom moet er bij een dergelijke installatie altijd een contact op de cilinder verbonden worden met een rood zwaailicht en/of sirene die aangeeft dat de blusinstallatie in werking is getreden.

Overigens als je in een MK aan het werk bent en een dergelijke installatie gaat af dan merk je dat echt wel hoor !!! (been there done that)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor kajoe » 10 Feb 2020, 15:24

bij gasolie lekkage op de motor als het gewoon druppelt en niet op de heetste delen komt zal het niet zo snel ontbranden wand er moet dan wel open vuur aan te pas komen ,maar als het verstoven word door lekkend leiding is het mogelijk dat het op het spruitstuk kan komen of een deel van de onbeschermde uitlaat dan zit je al snel boven de zelfontbrandingen temperatuur en tja dan gaat de handel in de fik , blussen met co 2 installatie kan alleen maar in een afgesloten ruimte anders loopt het weg en als er alsnog ergens vandaan zuurstof in de ruimte kan komen tja ,ik vond het maar gevaarlijk wij hadden in het vooronder uiteraard een kopschroef staan maar ook een verwarmings ketel voor de stookolie op temperatuur te houden daar bij een bunker van 15 kub gasolie ,eens hadden we een nieuwe man aan boord die uitgelegd waar alle noodhandels voor dienden met de aanwijzing hier af te blijven tot er echt wat gebeurde ,terwijl wij in die ruimte aan het werk waren trekt die maf aan de handels dus beginnen de sirenes te loeien en begint de co2 te komen als een deken zakt het omlaag en je ontkomt er vrijwel niet aan je kan niets meer dus is je einde nabij die 4/5 meter de trap op lukt niet meer gelukkig hadden we onderin een kast met ademhaling apparatuur en konden we er nog uit komen ,maar hoop her nooit meer mee te maken ,ook poeder in een gesloten ruimte ben je de klos .maar zoals men aangeeft er zijn best wel goede middelen die niet te veel vernielen en de mens ook nog ontzien .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: motorkamer blus systeem

Berichtdoor Yep » 10 Feb 2020, 15:32

Ik heb nog nooit zo'n lange zin gezien :-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten