Bevestiging Railing op Polysterboot

Bevestiging Railing op Polysterboot

Berichtdoor Alcje » 03 Jan 2015, 23:21

Allereerst iedereen nog de beste wensen gewenst!

Ik ben zelf sinds kort trotse bezitter van een polyster boot die helemaal ingericht gaat worden als visboot.
Ik hoop hier evt extra informatie op te doen en zal zelf ook mijn ervaringen posten. en als de boot klaar is een heel verslag.

Ik ben al druk met demonteren geweest maar liep wel snel tegen een "probleem" aan. Opzich niet echt een probleem. Maar vroeg me af of er geen andere oplossing voor is.

Op mijn boot zit een mooie rvs railing. Deze zat helaas op een paar punten los. Daar ik de boot helemaal opnieuw ga lakken en verstevigen, had ik zoiets dan gaat ie er maar helemaal af.

De railing zat gepopnageld. Dus heb alle popnagels uitgeboord. Opzich nog niet zon probleem. Ik zou hem opnieuw kunnen popnagelen.

Echter heb ik een gruwelijke hekel aan popnagels. Doordat de gaten zon 4 mm zijn. Kun je er ook geen parkers oid inzetten en evt verlijmen/kitten.

Nu vraag ik me af of er ook nog andere manieren zijn om het vast te zetten? Of bestaan er bijv voor polyster speciale waterdichte pluggen? .
Ben al avonden op google aan het zoeken maar niks tegen gekomen hier ook niet.

Misschien zie ik wel iets over het hoofd, vandaar mijn vraag.

Aangezien de boot een dubbele wand heeft. Kan ik deze railing dus niet gewoon even vastbouten. Dat was de mooiste optie geweest.
Alcje
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 Dec 2014, 21:31
ligplaats:
info:

Re: Bevestiging Railing op Polysterboot

Berichtdoor gast » 04 Jan 2015, 00:03

ls hij dubbel geschaald is dan kan je deze schalen van elkaar verwijderen, das een optie (met veel werk)

Maar als je toch gaat verven zou ik de gaten dichtmaken, afplamuren en mooi glad maken, kleine gaten voorboren en een paar mooie RVS Schroeven het polyester indraaien.
Wil je het helemaal stevig kan je op de bevestigingspunten met de gatenboor een mooi gat maken, stuk hout eronder inlamineren, afplamuren en schroeven.

Polyester is prachtig bewerkbaar en je ziet nadien er niets meer van.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Bevestiging Railing op Polysterboot

Berichtdoor broekie » 04 Jan 2015, 09:14

Beste wensen en veel vaaruren in 2015.

Je kunt blindklinkmoeren gebruiken. Maar blijft relatief zwak in oude gaten.
Ondersteund met kit is dat best sterk.

Zelf zou ik een plaatje RVS, wat overmaats is t.o.v. de railingbevestiging, op de boot monteren met kit en verzonken parkers die wegvallen onder het railing deel.
Daarop de railing monteren met parkers en kit.
Dat trek je er niet meer af dan heb je grote contactvlakken.
RVS plaatje kan je mee schilderen of zou laten. Stoort beide niet.
Als de boot robuust moet zijn, is dat sterk.

Schalen losnemen en een tegenplaat is nog sterker.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Bevestiging Railing op Polysterboot

Berichtdoor Alcje » 05 Jan 2015, 22:24

Bedankt allemaal voor jullie reacties!'

Losnemen van de schalen is echt geen optie. Heb zowieso geen ruimte om de 2 delen neer te zetten.
En de 2 delen zitten zowel gepopnageld als chemisch verlijmt. Dat word meer sloopwerk. En of je het dan nog fatsoenlijk krijgt.. :lol:

Wat betreft dat plaatje heb ik ook aan zitten denken. Maar dat gaat ook niet werken. Aangezien de voet van de reeling maar zon 5 bij 5 cm is. Als ik een plaatje eronder maak. Zit je nog met je oude gaten onder dat plaatje.
Aangezien de reeling op precies dezelfde plaats gemonteerd word. dus of dat zoveel meer waarde heeft vraag ik me af?

Anders word het gewoon popnagelen en kitten. maar mijn voorkeur heeft dat gewoon niet.

Zat ook al te denken om evt in de binnenkuip wat gaten te maken.. en later sierkapjes oid erop te doen. Maar of dat zo jofel is vraag ik me af.

Nog even brainstormen dus!
Alcje
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 Dec 2014, 21:31
ligplaats:
info:

Re: Bevestiging Railing op Polysterboot

Berichtdoor henkvd » 06 Jan 2015, 00:33

Altijd lastig zo iets.

Een oplossing zou kunnen zijn, bv gaten boren van zeg 40mm, op de plaatsen waar de reling komt, met epoxy door de gemaakte gaten 2 voldoende dikke stuken hout naast elkaar in lijmen, waarom 2 stuken om breder te worden dan het geboorde gat.
gemaakte gaten opvullen met epoxy plamuur, dan voor boren en vast schroeven.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Bevestiging Railing op Polysterboot

Berichtdoor gast » 06 Jan 2015, 01:06

henkvd schreef:Altijd lastig zo iets.

Een oplossing zou kunnen zijn, bv gaten boren van zeg 40mm, op de plaatsen waar de reling komt, met epoxy door de gemaakte gaten 2 voldoende dikke stuken hout naast elkaar in lijmen, waarom 2 stuken om breder te worden dan het geboorde gat.
gemaakte gaten opvullen met epoxy plamuur, dan voor boren en vast schroeven.


Zeg ik!

Hout lamineren voordat je het plaatst, vastzetten met kit, harder eroverheen, polyestermatje rond 40 knippen een paar legen erin, harder erop, laten drogen, afplamuren en schuren. ( je kan de gelamineerde stukken hout ook vastschroeven door het polyester, gaten verzinken schroef erin en plamuur erop)
Voilla een super stevige basis voor je railing, geloof mij ik heb dit toegepast op trailer ogen en daar komt echt heel wat kracht op.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Bevestiging Railing op Polysterboot

Berichtdoor broekie » 06 Jan 2015, 09:28

Het plaatje zet je vast in goed polyester, niet in de oude gaten en geheel met een goede lijmende kit.
De railing wordt bevestigd aan het plaatje. Desnoods tap je draad in een 1,5 - 2,0 mm. dik plaatje.
Dat daar oude gaten onder zitten maakt niets uit.
Verlijm je de railing ook met een kit op het plaatje, gaat dat echt niet meer los.

Natuurlijk hout inlamineren enz. kan ook, maar is wezenlijk meer werk en kostbaarder.

Anders draadeinden van de railing door de wand en de boden en moeren erop.
Kun je de boot eraan ophijsen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Bevestiging Railing op Polysterboot

Berichtdoor JerryR » 07 Jan 2015, 18:29

misschien nog een optie, in de binnenste schaal een gat boren met gatenzaag (70mm ofzo) waardoor je bij de onderkant van de oude bevestiging kunt komen, hier dan een rvs plaat in schuiven met getapt draad erin, en zo je railing door en door vast zetten.

weet niet hoe de situatie is maar als je erbij kunt komen ook een erg stevige oplossing.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Bevestiging Railing op Polysterboot

Berichtdoor Alcje » 12 Jan 2015, 22:46

Bedankt voor alle reacties. Om het duidelijker te maken heb ik even wat fotos gemaakt. Dan word de beeldvorming wat makkelijker!

Voet van de reling
Afbeelding

Boot
Afbeelding

Gaten van oude bevestiging in de boot
Afbeelding

Lees dat ze soms ook voor hengelsteunen well nuts gebruiken:

https://www.youtube.com/watch?v=wjGyVXikwsA zie dit filmpje vanaf 1 min 20. Maar denk dat popnagelen dan toch nog veel sterker is.
Deze well nuts is niet meer dan een beetje omgekruld kunstof volgens mij namelijk.
http://www.amazon.com/gp/product/B00FPQ ... DZOWWILKDP


Denk dat er weinig anders op zit dan gewoon weer te nagelen en een flinke klodder lijmkit.
Alcje
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 Dec 2014, 21:31
ligplaats:
info:

Re: Bevestiging Railing op Polysterboot

Berichtdoor broekie » 12 Jan 2015, 22:53

Ik blijf van mening dat RVS overmaatse plaatjes een goede oplossing zijn.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten