Polyester diep reinigen

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor Viafortezza » 19 Nov 2014, 23:56

X kote even nagezocht. Het is een blanke lak waar het polyester weer van gaat glimmen. Het polyester glimt echter nog. Er zit, naar ik vermoed, alleen vuil in de poriën.

Polijsten nog steeds de meest aantrekkelijke optie, met dus een professionele machine en een maatje met wie je kunt afwisselen tegen lamme armen. Of toch zoutzuur. Mmm, klinkt alsof het zou kunnen werken, verleidelijk om het te proberen, maar om met zo'n gevaarlijk spulletje nou een hele boot van 8 bij 3 te doen... Toch maar even niet.
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor adventure1 » 24 Nov 2014, 23:23

X Kote: mijn advies is afblijven, je kunt het niet zelf opbrengen dus dat moet gebeuren door een via de importeur gekozen bedrijf.
Ik denk dat het produkt, mits deskundig opgebracht, wel goed is maar bij problemen zijn zowel het betreffende bedrijf als de importeur niet bereid afspraken na te komen.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor vuuren1 » 25 Nov 2014, 22:19

X-kote heeft hier in het verleden ook geschreven.

Heb toen eens om een prijs gevraagd voor een opbouw van een boot, dat was (ook met bedrijfskorting) vrij kostbaar.
Schilderen zou dan goedkoper zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor Marcel010 » 29 Nov 2014, 15:33

Voor wat betreft de bruine plekken en/of aanslag, bij mijn polyester boot deed ik dat citroensap.
Gewoon van die gele bolletjes uit de supermarkt, een paar daarvan in een plantenspuit legen en het op je boot spuiten.
Daarna loopt het meeste vuil eraf, de rest eraf schrobben.

Daarna wel goed naspoelen met leidingwater.

Bij mij heeft het een boot die een paar jaar zonder onderhoud in het water had gelegen weer als nieuw kunnen maken.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor Viafortezza » 29 Nov 2014, 19:12

De gele aanslag heb ik als een raket weg gekregen met Quick Clean, maar achteraf gezien had ik inderdaad net zo goed een paar flesjes citroensap kunnen kopen, al vraag ik me af of ik per liter dan niet duurder uit ben... Waarschijnlijk wel een stuk milieuvriendelijker.
De grijze waas, waar ik dit draadje om startte, heb ik vandaag getracht met Color Restorer van Epifanes weg te krijgen. Het helpt wel. Je ziet het polyester er van opknappen, maar het komt niet diep genoeg om het grijs helemaal weg te krijgen. Zojuist heb ik een plek eerst met Color Restorer gedaan en daarna met een plantenspuit Yellow Brand gele aanslag verwijderaar (een goedkope variant van QuickClean) beneveld. (Uche, wel met de wind mee spuiten :mrgreen: ) Ik laat het een nachtje inwerken om te kijken of dat wèl in de porien komt en daar hopelijk het vuil uitbleekt. Polijsten kan altijd nog.... Wordt vervolgd.
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor Viafortezza » 30 Nov 2014, 18:25

Effect van een nachtje 'inweken' met gele-aanslag-verwijderaar: 0.
Ok, aanslag was dan ook niet geel, maar toch leuk geprobeerd. Eigenwijs als ik ben nog eens iets steviger en langduriger met de hand gepoetst met epifanes color rectoren en jawel: het werkt toch! Ik zal niet zeggen 'het grijs verdwijnt als sneeuw voor de zon' maar de verbetering is aanzienlijk. Kortom: polijsten is inderdaad nodig, maar dan wel met een iets zwaarder middel dan epifanes. Maar een paardenmiddel lijkt voorlopig niet nodig. Met een iets polijstender middel kan ik het waarschijnlijk toch handmatig nog helemaal goed krijgen.

Even een vraag: wordt de gelcoat van polijsten gevoeliger voor vuil omdat je de toplaag wegpoetst, of wordt de gelcoat juist gladder en dus juist minder gevoelig voor vuil?
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor broekie » 01 Dec 2014, 08:35

Ik denk het laatste.
Je haalt de verweerde laag die poreuzer is weg.
Wel behandelen met een wax om nieuwe inwerking tegen te gaan.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor Mopolcamper » 01 Dec 2014, 13:29

Inderdaad is polijsten de oplossing voor je probleem. 2 winters geleden heb ik dat met mijn polyester boot gedaan een daartoe een professionele polijstmachine (Riwax) aangeschaft. Deze is nu (na 1 x gebruikt te zijn) overcompleet en kun je eventueel voor een redelijke prijs wel van me overnemen. De machine is in bijbehorende koffer, met de nodige verschillende opzetstukken, waterverstuiver en nog voldoende polijstmiddel (Riwax) voor jouw boot. Als je belangstelling hebt, stuur maar en PBtje met je tel.nummer. Op de site van Riwax is alle info wel te vinden.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor Viafortezza » 01 Dec 2014, 22:16

Hoe ernstig was de verwering? En welke Riwax heb je daarvoor gebruikt? Heb je het idee dat polijsten een langdurige oplossing is, of verwacht je dat het over enige tijd toch weer nodig is?
Een machine lijkt me op dit moment nog te drastisch (dank voor je aanbod!) vooral als ik zie dat ik zelfs handmatig met een licht middel als epifanes al een eindje kom (alleen dus nog niet ver genoeg).
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor Jan Huibers » 02 Dec 2014, 01:00

Viafortezza schreef:Hoe ernstig was de verwering? En welke Riwax heb je daarvoor gebruikt? Heb je het idee dat polijsten een langdurige oplossing is, of verwacht je dat het over enige tijd toch weer nodig is?
Een machine lijkt me op dit moment nog te drastisch (dank voor je aanbod!) vooral als ik zie dat ik zelfs handmatig met een licht middel als epifanes al een eindje kom (alleen dus nog niet ver genoeg).


Hadden al niet een paar mensen (waaronder ik) je geadviseerd het polijsten met een machine te doen?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten