Polyester diep reinigen

Polyester diep reinigen

Berichtdoor Viafortezza » 19 Nov 2014, 00:05

Onze nieuwe oude Risor uit '79 is van een degelijk, gecertificeerd polyester gebouwd. Het materiaal glanst nog redelijk en is nog behoorlijk op kleur (cremewit/licht beige). Alleen heeft de opbouw op verschilende plekken een grijze waas van piepkleine kringetjes/wolkjes. Het ziet er uit alsof er minuscule ringetjes van vuil in het polyester zitten. Met seapower is het niet weg te krijgen.
Iemand enige idee wat dit voor soort vervuiling is en wat een goede manier is om het schoon te krijgen. Het is lastig goed te fotograferen, dus ik heb even geen plaatje.
Een Hiswa-keurder adviseerde er niets aan te doen, omdat het alleen maar erger zou worden. Is er iemand die het herkent en ervaring heeft met een goede remedie?
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor vuuren1 » 19 Nov 2014, 01:36

Owachem had ooit een olieachtig middel om polyester weer op te halen: Polytrol.
Maar als dat niet het gewenste resultaat geeft zit je met een vettige laag en dan is schilderen erg lastig.

De zon verwoest meer dan je denkt en dus ook de toplaag van een polyester schip. Na een bepaalde tijd zal je moeten gaan schilderen.
Dat is weer een onderwerp op zich met allerlei wetenswaardigheden.

Kijk eens bij epifanes op de website daar staan veel beschrijvingen voor de doe het zelver als voorbeeld genoemd.
Zelf zou ik voor 2 componenten lak gaan omdat dat lang netjes blijft maar dan moet je de boot wel binnen kunnen zetten voor het beste resultaat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor eagle » 19 Nov 2014, 02:33

Risor poleyester en gelcoat is Reichold "Norpol"; perfect spul!

Geen Polytrol gebruiken! zonde op zulk materiaal.

Machinaal Polijsten met professioneel polijstmiddel (Fast-Cut,van 3M). (Vakwerk, op randen ben je zo door de gelcoat!)

Overschilderen als laatste optie. Maar dan met "Double-coat" van De IJssel.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor broekie » 19 Nov 2014, 09:39

Mogelijk ook kalk inwerking.
Neem bij de Gamma een flesje ONTWERINGSWATER dat is oxaalzuur, en breng dat op.
Baat het niet, dan schaad het niet. Kost een paar euro.
Mijn witte polyester boot deed ik er regelmatig mee om bruine vlekken uit het polyester te halen.
Daarna afsluiten met een goede wax om opnieuw inwerking te voorkomen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor Viafortezza » 19 Nov 2014, 10:22

We hebben bewust een ongeschilderde boot gekocht, omdat het "eerlijker" is. Bovendien ben ik met verf het voordeel van polyester kwijt. Ik neem ten minste aan dat ik dan, net als bij een stalen schip, om de zoveel jaar moet schilderen.
Als de grijze vlekken er met reinigen of polijsten niet uit gaan, laat ik het liever zo, dan dat de kwast erover heen gaat. Owatrol had ik al geen goed gevoel bij. Het lijkt me meer een camouflagemiddeltje dat de kleur even ophaalt, maar de vervuiling/schade zelf niet wegneemt. Ontweringswater heb ik geprobeerd (quick clean) heeft wonderen gedaan voor de romp. Onder de vergeling kwam binnen no-time zonder poetsen de oorspronkelijke kleur weer helemaal terug. Ik krijg de indruk dat polijsten toch de enige optie is en als ik eagle goed begrijp is de aard van de vervuiling zodanig dat alleen ' flink diepgaand polijsten' gaat werken. Zijn er geen middelen die de vervuiling uit de porien trekken. Of is dit geen vervuiling maar 'verval' van het polyester zelf?
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor broekie » 19 Nov 2014, 12:24

Als het kleurpigment weg is, helpt poetsen ook niet.
Sterker, het zal slechter worden.

Als je uiteindelijk moet schilderen, dan met double coat van IJssel.
Eerst de 2k grijze primer om alle oneffenheden, haarscheurtjes enz. weg te werken.
Deze helemaal terug schuren en dan 2 lagen double coat in kleur.
Als dit goed gebeurd, heb je voor jaren een "nieuwe laag gelcoat"
Het is niet anders als een schip ouder wordt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor Viafortezza » 19 Nov 2014, 16:14

Ja, dat is natuurlijk de vraag: is het vuil of is het kleurpigment weg? Omdat het zwart/grijs is, lijkt voorlopig vuil toch de grootste kanshebber. Ik probeer het eerst maar eens op een klein stukje met een licht polijstmiddel en dan grofheid van het polijstmiddel voorzichtig opvoeren. Waarschijnlijk kunnen er dan twee dingen gebeuren: het wordt erger, of het gaat weg. Maar kennelijk ziet niemand nog heil in een reinigingsmiddel dat zònder polijsten of verven de gelcoat weer spik en span kan krijgen.
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Polyester diep reinigena

Berichtdoor Jan Huibers » 19 Nov 2014, 18:14

Ik zou er een proff polijstmachine voor gaan huren.... Zo'n gammading is het wegschoppen nog niet waard.

Dagje huren, hulp inroepen zodat je kan afwisselen want als je het niet gewend bent dan heb je geen armen meer over.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor Klaver vier » 19 Nov 2014, 18:48

Een kennis van mijn zoon had een bootje van de bodem gehaald,wat helemaal groen was met de schelpen er op.
Hij heeft hem schoon gemaakt met zoutzuur en de boot werd weer als nieuw.
Zelf vindt ik het nogal radicaal,en zou het niet zo gauw doen, maar het resultaat was top
Misschien een idee om op een uit het oog zittende plek is te proberen
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Polyester diep reinigen

Berichtdoor gast » 19 Nov 2014, 19:15

We hebben ooit eens een topic gehad over X kote.
Dat topic is samen met andere topics verloren gegaan bij de overgangen naar de verschillende forums.

Maar wellicht kan je info inwinnen mbt dit product.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten