Webasto -OPGELOST-

Webasto -OPGELOST-

Berichtdoor Harini » 20 Jan 2012, 10:02

Ik heb een Webasto dieselkachel.
Ik start hem regelmatig als ik aan het werk ben. Is heerlijk warm.
Deze week wilde hij niet aanslaan bij vorst.
Alles ging zoals het moet, ontsteking, dieselpompje begint en de ventillator draait.
Maar niet starten.
Op een gegeven moment wel blauwe rook uit de uitlaat. Dus iets van verbranding zou je denken.
Maar hij ging niet verwarmen en bleef ook niet branden.

Omdat ik het vermoeden kreeg dat hij teveel diesel opgenomen had zonder aan te slaan, heb ik de dieselopvoer afgekoppeld.
Toen een aantal keren starten (zeker 5 keer spoelen) en jawel, hij sloeg aan.
Roken natuurlijk. Uit laten branden. De dieselopvoer weer aangesloten en hij doet het weer.
Maar na een half uur rookte hij nog behoorlijk, witte rook.

Vraag: komt dit door lucht tekort of zou de kachel eens helemaal inwendig schoongemaakt moeten worden?
Ik zie alleen een grote luchtinlaat en die is schoon. Ik neem aan dat er ergens ook een luchtinlaat voor de verbrandingskamer is?
Laatst gewijzigd door Harini op 21 Feb 2012, 08:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor sigdock » 20 Jan 2012, 10:23

Welk model en bouwjaar Webasto is het precies?
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor Harini » 20 Jan 2012, 11:20

Moet ik even gaan opnemen.

Ik heb intussen wel wat gevonden op internet en dat gaat over de uitlaatdemper.
Die zit er inderdaad ook op.
Die kan mogelijk roestig en verstopt zijn.
Een algehele onderhoudsbeurt zal ook altijd op zijn plaats zijn.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor Harini » 20 Jan 2012, 15:04

Het is een Webasto AIR TOP 24 S
Hij start nu goed, maar de witte rook blijft.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor fox4you » 20 Jan 2012, 16:21

Het is vooral belangrijk om te weten hoe oud je Webasto kachel is.
Is de kachel al enkele jaren in gebruik dan is 9 uit 10 de brander vervuild.

Het type dat jij noemt is uitgerust met onderstaande branderonderdeel en afhankelijk hoe vaak jij de kachel gebruikt zullen de twee rondjes die je op de tekening ziet ernstig vervuilen.
Afbeelding
Ze lijken op plat geperste pannesponsjes en zijn niet los te koop.
Je moet dus het getoonde onderdeel in z'n geheel vervangen.

Door veel halflast te draaien raakt e.e.a. sneller vervuild maar dit kun je voorkomen door voor het uitzetten van de kachel een half uurtje vollast te draaien.

Schoonmaken is ook een optie maar heb ik geen goede ervaringen mee.
De kachel een servicebeurt geven en helemaal schoonmaken is natuurlijk altijd een goed idee.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor Harini » 20 Jan 2012, 20:12

Dank je voor de info.
Komende 2 weken ben ik in Zuid Africa en kan er niets aan doen.
Daarna zal ik de kachel uitbouwen en op de werkbank uiteen nemen.
Ik vervang indien nodig dit onderdeel, het ding moet gewoon goed werken als ik dat wil.
Ik heb geen ervaring met deze kachels, maar zal dat vanzelf krijgen.

Toen ik de boot kocht had de kachel ook kuren.
Ik kwam er achter dat de opvoerpomp niet altijd goed werkte.
Bij inspectie bleek de aansluitstekker verbogen te zijn, waardoor de 12 V niet altijd op de kontakte stond.
Een nnieuwe stekker was het antwoord.
nu zal de kachel een hele onderhoudsbeurt moeten krijgen.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor fox4you » 20 Jan 2012, 22:33

Het is geen rocket science dus redelijk zelf te doen.
Wel voorzichtig met de pakkingen omgaan en vooral de grote pakking (nr. 59) van de branderbehuizing.
Afbeelding
Op het plaatje hieronder zie je de brandstof toevoer (geel) naar de pannesponsjes.
Dit is ook het komplete onderdeel zoals op de tekening boven aangegeven.
Afbeelding
Explosie tekeningen kom je overigens overal op internet tegen.

Succes,
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor sogna mi » 21 Jan 2012, 21:58

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe de webasto zich zou gedragen met een zogenaamd hoogwaardige dieselbrandstof, dan bedoel ik V power of Ultimate .
Als de verbranding daardoor schoner zou zijn zou het de moeite waard kunnen zijn.
Heeft iemand ervaring hiermee ??
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Webasto voor niet stalen schepen

Berichtdoor Wolf1 » 23 Jan 2012, 09:41

Zo leer je hier toch weer van alles !
Ik wist niet dat er verschillende Webasto’s waren ?
Tenminste in die zin dat er verschil was in een gewone Webasto en voor niet stalen schepen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor vuuren1 » 23 Jan 2012, 22:46

Formeel is de post op de juiste plek neergezet als Harini een niet stalen schip heeft.
Maar ik geef toe dat ik hier weinig op kijk omdat ik weinig met niet stalen schepen heb.
Ik heb zelf voorgesteld om staal en niet staal te splitsen, maar zonder nagedacht te hebben dat we dan hier ook technische vragen krijgen over metalen voorwerpen ;)
In het vervolg zal ik ook hier meelezen..

Vervuiling is bij (vooral de oudere dieselkachels) een probleem wat vaker voorkomt.
De moderne types zijn elektronische geregeld en meten de temperatuur van de verbrandingsruimte. Op die basis draait de fan harder of zachter, ofwel de verbrandingsruimte blijft voldoende heet om schoon te blijven (hoop ik..).
Bij de oudere modellen was een dag draaien op puur petroleum voldoende om de kachel schoon te branden (Beroepsgeheim: Dat deden diverse reparateurs ook als eerste).
Wellicht kan deze truuk ook bij de moderne kachels wordne uitgehaald, maar ik heb er geen ervaring mee.

Lang geleden had ik een erg oude Webasto die ook rookte.
Daarvan heb ik de pompopbrengst lager ingesteld tot hij niet meer rookte (dat kom bij dat oude ding) en ik had een apart tankje met altijd 35% petroleum.
Nooit meer last gehad van vervuiling.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten