vuuren1 schreef:Vervuiling is bij (vooral de oudere dieselkachels) een probleem wat vaker voorkomt.
De moderne types zijn elektronische geregeld en meten de temperatuur van de verbrandingsruimte. Op die basis draait de fan harder of zachter, ofwel de verbrandingsruimte blijft voldoende heet om schoon te blijven (hoop ik..).
Bij de oudere modellen was een dag draaien op puur petroleum voldoende om de kachel schoon te branden (Beroepsgeheim: Dat deden diverse reparateurs ook als eerste).
Wellicht kan deze truuk ook bij de moderne kachels wordne uitgehaald, maar ik heb er geen ervaring mee.
De modernere halflast types hebben onder bepaalde gebruiksomstandigheden ook last van vervuiling.
De truuk die jij noemt werkt inderdaad bij de oudere kachels die uitgerust zijn met een sproeier of verdamper voor de brandstof.
Het op de plaatjes afgebeelde systeem vervuild ernstig vooral bij langdurig halflast draaien en daarna de kachel zonder eerst op vollast te hebben gedraaid uitzetten.