Webasto -OPGELOST-

Re: Webasto

Berichtdoor fox4you » 23 Jan 2012, 23:33

vuuren1 schreef:Vervuiling is bij (vooral de oudere dieselkachels) een probleem wat vaker voorkomt.
De moderne types zijn elektronische geregeld en meten de temperatuur van de verbrandingsruimte. Op die basis draait de fan harder of zachter, ofwel de verbrandingsruimte blijft voldoende heet om schoon te blijven (hoop ik..).
Bij de oudere modellen was een dag draaien op puur petroleum voldoende om de kachel schoon te branden (Beroepsgeheim: Dat deden diverse reparateurs ook als eerste).
Wellicht kan deze truuk ook bij de moderne kachels wordne uitgehaald, maar ik heb er geen ervaring mee.

De modernere halflast types hebben onder bepaalde gebruiksomstandigheden ook last van vervuiling.
De truuk die jij noemt werkt inderdaad bij de oudere kachels die uitgerust zijn met een sproeier of verdamper voor de brandstof.
Het op de plaatjes afgebeelde systeem vervuild ernstig vooral bij langdurig halflast draaien en daarna de kachel zonder eerst op vollast te hebben gedraaid uitzetten.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor vuuren1 » 30 Jan 2012, 22:55

fox4you schreef:
vuuren1 schreef:Vervuiling is bij (vooral de oudere dieselkachels) een probleem wat vaker voorkomt.
De moderne types zijn elektronische geregeld en meten de temperatuur van de verbrandingsruimte. Op die basis draait de fan harder of zachter, ofwel de verbrandingsruimte blijft voldoende heet om schoon te blijven (hoop ik..).
Bij de oudere modellen was een dag draaien op puur petroleum voldoende om de kachel schoon te branden (Beroepsgeheim: Dat deden diverse reparateurs ook als eerste).
Wellicht kan deze truuk ook bij de moderne kachels wordne uitgehaald, maar ik heb er geen ervaring mee.

De modernere halflast types hebben onder bepaalde gebruiksomstandigheden ook last van vervuiling.
De truuk die jij noemt werkt inderdaad bij de oudere kachels die uitgerust zijn met een sproeier of verdamper voor de brandstof.
Het op de plaatjes afgebeelde systeem vervuild ernstig vooral bij langdurig halflast draaien en daarna de kachel zonder eerst op vollast te hebben gedraaid uitzetten.


Ik heb in de eigen boot een Eberspacher D4 (2007) en die werkt voor zover ik weet in meer dan 2 trappen en regelt de brandstofaanvoer onder invloed van de temperatuur in de verbrandingsruimte.
Rook is er nooit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor Arthur » 31 Jan 2012, 13:57

sogna mi schreef:Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe de webasto zich zou gedragen met een zogenaamd hoogwaardige dieselbrandstof, dan bedoel ik V power of Ultimate .
Als de verbranding daardoor schoner zou zijn zou het de moeite waard kunnen zijn.
Heeft iemand ervaring hiermee ??

De webasto en eberspacher werken zelfs als er benzine door de diesel gemengd is, in mijn truckertijd deden we regelmatig benzine bij de diesel,(soms wel een verhouding van 1/4- 3/4 en natuurlijk genoeg moterolie om te smeren) heb ik het wel over min 20 en kouder vooral in de voormalige oostbloklanden, winterdiesel konden ze toen nog niet.
Oja deze Scania 142H nog altijd op de kermis.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Webasto

Berichtdoor Harini » 03 Feb 2012, 12:22

Momenteel ben ik in zuid Afrika en heb de webasto niet nodig.
De kachel staat hier op 35 graden, natuurwarmte.
Maar dit weekend kom ik thuis en ik geloof dat het het Nederland winter is geworden.
Ik zal de kachel eerst eens een half uur op zuivere petroleum laten draaien.
Deze heeft inderdaad een halflast waarop hij regelmatig staat.
Dus zal ik hem voortaan voor het uitzetten even op vollast laten gaan en misschien af en toe op petroleum.
Als hij blijft roken, vervang ik de onderdelen in het voorjaar.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor Klaas » 03 Feb 2012, 12:45

ik kan je vertellen dat je het niet hoeft geloven hoor die winter, tis gewoon bere koud en sneeuw wit buiten. :)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Webasto

Berichtdoor vuuren1 » 03 Feb 2012, 21:22

Een half uur op peteroleum zal weinig verandering geven, ik heb ooit begrepen dat men vervuilde kachels er 8 uur op lieten draaien.
En uiteraard op vollast.
(of het met de kachels van de laatste 10 jaar goed gaat weet ik niet!)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor Bejakruiser » 04 Feb 2012, 01:10

Ik heb hem laatst op een fles dieselsysteemreiniger van Tunap laten lopen. (dus vanuit de fles, niet gemengd in de tank)
Rookt nu niet meer en start ook weer meteen.

Is het proberen waard.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor vuuren1 » 05 Feb 2012, 23:40

Bejakruiser schreef:Ik heb hem laatst op een fles dieselsysteemreiniger van Tunap laten lopen. (dus vanuit de fles, niet gemengd in de tank)
Rookt nu niet meer en start ook weer meteen.

Is het proberen waard.


Vertel eens wat meer, mogelijk is het nuttig voor kachel-bezitters om te weten over welke kachel het hier gaat.
Dit soort middelen zijn overigens bedoeld om op te mengen met dieselbrandstof en kan in geconcentreerde vorm (ook op termijn) schade opleveren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor Bejakruiser » 06 Feb 2012, 01:13

http://www.wilmink.org/catalogus.php?artikel_id=10

Het gaat om dit model kachel. Die ik heb is een iets ander type maar zijn verder hetzelfde.

En wat Hans zegt over dit middel van Tunap klopt niet. Dit middel is gemaakt om een dieselmotor puur op te laten lopen. Het is een probleem oplosser en geen onderhoudsmiddel. Die heeft Tunap ook en die is inderdaad bedoelt voor in de tank. Ook voor dat middel geldt dat je de motor er puur op kunt laten lopen alleen is de reinigende werking dan minder. Maar hoe dan ook zijn deze producten (als een van de weinigen) goedgekeurd door diverse importeurs. Waaronder VW BMW en Mercedes.
Wij gebruiken het bijna dagelijks dus ik weet er wel wat van. Ik ben zoals jij dat zo mooi noemt een ervaringsdeskundige ;)
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor Harini » 06 Feb 2012, 10:06

http://www.anwbwatersport.nl/waterkampi ... arine.html

Dit vond ik erover.
Ik ga het proberen.
Even uitzoeken waar ik het kopen.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten