Webasto -OPGELOST-

Re: Webasto

Berichtdoor Bejakruiser » 06 Feb 2012, 10:57

Harini schreef:http://www.anwbwatersport.nl/waterkampioen/nieuws/nieuwe-producten-van-tunap-marine.html

Dit vond ik erover.
Ik ga het proberen.
Even uitzoeken waar ik het kopen.


Ik zou het gewoon bij een autobedrijf halen. De betere garages hebben dit wel op voorraad. Zal een hoop minder kosten en is hetzelfde spul alleen staat er geen boot op.
Van Tunap is het de T134 of eventueel van Wepp (ander merk zelfde spul) de 2030.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor fox4you » 06 Feb 2012, 12:17

Ik ben niet zo voor monteurs uit potjes of blikjes maar we zullen het meemaken want Harini gaat het proberen.
@ Frank, de door jou getoonde Webasto kachel heeft een heel ander brander type dan een Webasto Airtop.
Die oudjes slikken zowat alles als het maar schoon is.

Zo ziet een Webasto brandermat van een Airtop eruit:

Afbeelding

Het matje wordt verzadigt met brandstof die door de hitte in de verbrandingsruimte verdampt.
De verdampende gassen geven als alles goed gaat een mooie schone verbranding.
Wat ik tegenkom is dat het matje uiteindelijk sterk vervuild, hard als steen wordt en haast geen brandstof meer opneemt.
Er blijft wel eenzelfde hoeveelheid brandstof toestromen waardoor de situatie alleen maar verergert.
Er kan dus nog maar weinig brandstof goed verdampen en geeft daardoor een onvolledige/slechte verbranding met als gevolg rook.
Ben benieuwd of Tunap dat schoon kan branden want ik heb al van alles geprobeerd.
Misschien helpt het bij een beginnende vervuiling maar bij de vervuiling die ik zoal tegen kwam was vervangen de enige optie.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor Bejakruiser » 06 Feb 2012, 14:05

@ Fox, daarom schreef ik ook: is het proberen waard. Ik zeg ook niet dat dit de ultieme oplossing is. Dus of het bij zijn kachel werkt durf ik niet te zeggen. Ik heb het nu alleen bij mijn eigen kachel geprobeerd, puur omdat het bij dieselmotors zeer goede resultaten geeft en ik het spul toch op voorraad heb. Dus was bij mij het proberen waard en het heeft ook goed geholpen.

Mogelijk is een nieuwe brandermat voor hem goedkoper dan een flesje Tunap. De prijs voor een nieuwe brandermat heb ik niet opgevraagd omdat ik een nieuwe kachel ga inbouwen als ik klaar ben met het onderhoud aan de boot. Vandaar dat ik geen zin had om hem uit elkaar te halen daarna weer in te bouwen en een paar maanden later de hele kachel te vervangen. Tunap zal voor hem afhankelijk waar hij het koopt waarschijnlijk een €30,- kosten.

Mogelijk weet jij zo de prijs van een nieuwe brandermat? Dan kan hij nog kijken wat ie doet.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor fox4you » 06 Feb 2012, 14:43

Ik ken geen leverancier die ze los verkoopt.
Afbeelding
Ze lijken op plat geperste pannesponsjes en zijn niet los te koop
Je moet dus het getoonde onderdeel in z'n geheel vervangen.

€150 :(

Ik hoop dat de vervuiling niet al te groot is en e.e.a. met Tunap opgelost kan worden.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor Bejakruiser » 06 Feb 2012, 15:06

@ Fox,

Mocht jij dit nog vaker tegenkomen en een reiniging met Tunap werkt niet voldoende dan is de brandermat altijd schoon te krijgen met van Wepp de 2038 CRP Intensief Reiniger. Maar dan zal hij wel eerst gedemonteerd moeten worden. Dit product is bedoelt voor het verwijderen van harde koolresten rondom verstuivers waar het brandplaatje van gelekt heeft. Volgens mij weet jij wel wat ik bedoel of niet? Komt bijvoorbeeld veel bij Mercedes voor. Dan komt bijna de hele kop van de motor rondom de verstuivers vol te zitten met harde koolresten, die je voordat dit spul er was met hamer en beitel weg moest kappen. Nu kun je dit met 2038 inspuiten (is een gel achtig goedje) na een 20 minuten is dit geheel zacht geworden en kan dan met een hogedrukspuit schoon gemaakt worden. Bij zo'n brandermat zal het niet nodig zijn om het met de hogedrukspuit te doen en zal volstaan met het afspoelen onder de kraan met heet water.

Maar dan word je wel een monteur uit het potje :lol:
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor Bejakruiser » 06 Feb 2012, 15:18

Mogelijk is het voor hem dan beter om meteen het brandermatje eruit te halen en dit eerst te bekijken en eventueel direct te reinigen. Ik had er zoals ik al zei geen zin in omdat ik de kachel toch ga vervangen. Daarbij zijn voor mij de kosten van zo'n flesje natuurlijk een stuk lager en dan is het niet erg als het niet helpt.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor fox4you » 06 Feb 2012, 15:31

Bejakruiser schreef:Maar dan word je wel een monteur uit het potje :lol:


Als je alles op die manier zou kunnen oplossen dan het lijkt me wel wat maar ik blijf sceptisch.
Tel sell weet je wel.

Afhankelijk van het gebruik moet een Webasto toch na enkele jaartjes uit elkaar dus lijkt het me ook verstandig om dat dan maar gelijk te doen.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor Bejakruiser » 06 Feb 2012, 16:07

Geheel mee eens. De dieselsysteemreiniger is bedoelt om verstuivers te redden van ongeveer €400 per stuk en dan is het altijd verstandig om ze eerst te reinigen. Mocht dat voldoende zijn heb je toch een besparing van zeg €1850,- te pakken.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor Harini » 06 Feb 2012, 16:20

Misschien dat ik dan toch de kachel demonteer en meeneem naar huis.
Ik kan dan op de werkbank de brander nakijken.

Zaterdag starte hij goed.
Branden ook goed, maar witte rook/damp.

Het is nu niet uitnodigend om zonder kachel in de boot te werken laat in de middag, dus ik zal even kijken wanneer ik hem demonteer.
Even geduld voordat ik met mijn volgende mededelingen kom dus.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

Re: Webasto

Berichtdoor Bejakruiser » 06 Feb 2012, 16:23

Witte rook is nu normaal. Als hij goed op temperatuur komt word dit vanzelf minder. (als er tenminste geen water bij de diesel zit)
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten