Boot planeert moeilijk

Boot planeert moeilijk

Berichtdoor Roy-1989 » 20 Mei 2014, 15:41

Hallo,

Ik heb een consoleboot (Freedome 470) voor MAX 45 Kw vermogen. Voorheen had ik een 30PK 2 cilinder yamaha 2 takt en planeerde de boot behoorlijk snel "alleen niet als je met 5 personen in de boot zit". Hierdoor heb ik een 50PK 2 takt selva “madeira” motor gekocht, echter met deze veel sterkere motor planeert de boot veel langzamer! De punt blijft erg lang omhoog staan en als ik alleen in de boot zit moet ik zelfs naar voren lopen “we hebben al een iets kleinere schroef gemonteerd” dit had ook geen positief resultaat. Als de boot eenmaal planeert begint de motor toeren te maken en is de snelheid goed +-50 km / per uur.
Hebben jullie misschien advies waaraan dit kan liggen? Komt de motor niet goed genoeg op toeren, zou een hydrofoil werken etc, of heeft iemand hier al ervaringen mee.

Alvast bedankt!
Roy
Roy-1989
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 Mei 2014, 15:22
ligplaats: Almere
info:

Re: Boot planeert moeilijk

Berichtdoor Lucter » 20 Mei 2014, 16:05

Staat de nieuwe motor hetzelfde getrimd als de vorige??
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Boot planeert moeilijk

Berichtdoor henkvd » 20 Mei 2014, 16:55

Ook de andere schroef had nog steeds te veel spoed, om de best passende schroef te vinden is een kwestie van proef varen en toerentallen meten.
Vol gas in plane moet je dan aan het max toerental komen wat de fabrikant opgeeft ergens tussen de 5000 en 5500 rpm.

Daarbij komt dan nog het trimmen om de boeg omhoog te krijgen bij in plane komen en daarna vlak trimmen voor max snelheid.
Met een boeg die nu teveel omhoog blijft hangt de motor te ver van de spiegel, de motor een stuk omlaag trimmen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boot planeert moeilijk

Berichtdoor Roy-1989 » 22 Mei 2014, 10:03

Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga dit weekend kijken of ik mijn motor meer naar maar spiegel kan verplaatsten "zo'n stalen pin meer naar achter zetten".
Heeft een hydrofoil ook effect op het planeren? ik laat het nog weten of ik de motor meer naar mijn spiegel kan plaatsen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Roy-1989
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 Mei 2014, 15:22
ligplaats: Almere
info:

Re: Boot planeert moeilijk

Berichtdoor henkvd » 22 Mei 2014, 18:31

Tilt pen moet zakken, dus de pen naar de boot toe, dan druk je de boeg naar beneden.

De anticavitatieplaat ( de plaat net boven de schroef moet ongeveer evenwijdig aan de kiel van de boot komen te liggen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boot planeert moeilijk

Berichtdoor Roy-1989 » 12 Jun 2014, 17:23

Beste,

Bedankt voor jullie reacties, ik heb het volgende allemaal al gedaan zonder resultaat:

1. Motor zo dicht mogelijk tegen het spiegel getrimd.
2. Tilt pen zelfs helemaal verwijderd.
3. Andere schroef
4. Hydrofoil "firestarter sting ray"

Met mijn 30 pk motor planeerde de boot echt veel sneller, de top snelheid verschild ook niet zo heel veel +- 5 tot 10 km per uur.
het lijkt er op dat de motor vermogen verliest, hebben jullie suggesties hoe ik dit zeker kan weten? ik heb helaas geen toeren teller maar de motor moet vol gas 5500 toeren kunnen leveren. als jullie nog ideeën hebben hoor ik het graag!

Groeten,
Roy
Roy-1989
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 Mei 2014, 15:22
ligplaats: Almere
info:

Re: Boot planeert moeilijk

Berichtdoor henkvd » 12 Jun 2014, 18:32

Toch zal je het toerental moeten bepalen, dit kan je ook doen door een app op je smartfoon te zetten, even rekening houden met 4 takt en aantal cilinders dan is het wel te bepalen.
Als je het max te halen toerental weet kan je bepalen hoeveel spoed je moet inleveren om het maximale toerental te behalen, hier lever je nu veel te veel in om de motor op toeren te krijgen.

http://tunelab-world.com/tach
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boot planeert moeilijk

Berichtdoor gast » 13 Jun 2014, 20:22

Zijn 2 verschillen in de motoren die je noemt.
De 30 pk van Yamaha is een felle 3 cilinder die 61 kg weegt.
De madeira is een logge 2 cilinder die 72 kg weegt.

Dat je 45 kw op je boot kan hangen wil niet per definitie zeggen dat je boot daarmee heel veel sneller gaat worden dan als je lagere kw neemt.
Dat je boot gaat hangen heeft met de extra kilo's te maken, is 11 kilo meer wat er achter hangt en je mist de felheid van de 3 cilinders, wellicht kan balast voorin helpen om je boot snel in plané te brengen.

Dit is overigens ook een veel voorkomend probleem bij de kleinere rubberboten met max motorvermogen.

Heb je echt het idee dat je vermogen verliest (smoren) dan moet je de carburateurs ultrasoon laten reinigen, maar ik denk dat je verwachting te hoog is en de motorkeuze verkeerd.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Boot planeert moeilijk

Berichtdoor gast » 13 Jun 2014, 20:24

Doet me aan dit topic denken.

viewtopic.php?f=24&t=1409
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Boot planeert moeilijk

Berichtdoor Roy-1989 » 16 Jun 2014, 08:19

Hallo,

Bedankt voor de reacties, mijn vorige motor was ook een 2 cilinder (30 pk yamaha). En kan het verschil van 10 kilo zoveel zijn?
Als we nu met zijn 3en in de boot zitten moeten wij allemaal naar voren in de punt gaan staan / zitten om te planeren, dit was met mijn vorige motor niet zo.

Ik heb een afspraak gemaakt bij een bbm reparateur die gaat donderdag kijken wat er eventueel mis is met de motor, ik zelf heb al een aantal vreemde dingen gezien aan de motor.

1. De bougies zaten hand vast gedraaid.
2. Bougie doppen zaten los.
3. De verbinding van de gasschijf van de 2 carburateurs zitten vast gemaakt met vast gedraaide ijzerdraadjes ipv. borg ringertjes.
4. De luchtfilter is op de aansluiting van de carburateurs verwrongen.
5. Er zit spelling op de schroef deze kan je +- 0.5 cm heen en weershuiven (weet niet of dit hoort maar neem aan van niet).
6. CDI kastje zat half los.
7. De bout van de keerkoppeling is half weg geslepen zodat deze achter uit koppelt (was een probleem na aanschaf, niet in zijn achteruit kunnen schakelen) nu loop deze bout niet meer tegen de cilinder aan waardoor hij +- 0.3 cm verder koppelt.

Ik denk dat deze motor echt niet lekker is en flink moet worden na gekeken, ik heb al contact opgenomen met het bedrijf waar ik deze motor heb gekocht maar die geven niet thuis. ik laat jullie de uitkomst weten als de motor is na gekeken.
Roy-1989
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 Mei 2014, 15:22
ligplaats: Almere
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten