Stuurwiel afstellen

Stuurwiel afstellen

Berichtdoor Fidelity » 04 Apr 2014, 11:16

Ik heb een simpel klein polyester bootje overgenomen van iemand. Hier zat al een stuur in met een monokabel. Laatst zat ik nog eens goed alles na te kijken, maar het viel me op dat wanneer ik aan het stuur draai de kabel achterin vrij ver naar rechts gaat. Wanneer ik de andere kant op draai gaat hij niet zo ver naar links. Met andere woorden, wanneer ik een motor eraan zal hangen zal deze in een minder scherpe hoek naar rechts kunnen draaien dan die naar links kan draaien.

Hoe kan ik dit afstellen zodat het beide gelijk loopt? Ik heb er weinig kennis van, enige wat ik kon vinden was de naam op het stuur zelf "Allpa Oceanhelm" en ik weet dat er een monokabel gebruikt wordt.
Fidelity
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 03 Apr 2014, 09:31
ligplaats: Zwolle
info:

Re: Stuurwiel afstellen

Berichtdoor Ronaldmuzie » 04 Apr 2014, 14:27

zonder de motor kan je dat niet bepalen het middenpunt moet aan je motor bevestigd worden als je motor recht staat het kan zijn dat de verbinding wat verder rechts op je motor zit en dat de kabel dus wel gewoon de motor volledig links als rechts draaid
gr ronald
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Stuurwiel afstellen

Berichtdoor Fidelity » 04 Apr 2014, 14:31

Ah okey! Dat wist ik niet, bedankt!!

Maar stel hij zit dan nog niet goed. Hoe moet ik handelen? Wat is de beste weg?
Fidelity
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 03 Apr 2014, 09:31
ligplaats: Zwolle
info:

Re: Stuurwiel afstellen

Berichtdoor Ronaldmuzie » 04 Apr 2014, 14:49

als het goed is zit de kabel aan het begin ingeklemt in een bus die kan je lossen en dan wat verder naar binnen schuiven en weer vast zetten
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Stuurwiel afstellen

Berichtdoor Ronaldmuzie » 04 Apr 2014, 14:54

soms kan je het ook indraaien/uitdraaien

Afbeelding
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Stuurwiel afstellen

Berichtdoor Fidelity » 04 Apr 2014, 14:55

Geweldig! Dankje
Fidelity
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 03 Apr 2014, 09:31
ligplaats: Zwolle
info:

Re: Stuurwiel afstellen

Berichtdoor henkvd » 04 Apr 2014, 20:39

In principe zijn er 2 mogelijkheden van monteren, of de kabel wordt aangesloten op de tiltbuis van de motor, waar hij dan door heen steekt en met een zg stuurstang aan de motor gekoppeld wordt, hier valt niets aan te verstellen, de stuurstang hoort bij de motor en deze is in de juiste vorm en lengte voor dit doel gemaakt.

Afbeelding


Bij de 2e mogelijkheid zit de stuurkabel buitenmantel vast aan de boot en de binnen kern aan de motor, dan dient de lengte gesteld te worden zoals in het eerder getoonde plaatje, hierop is ook nog een variant die bestaat uit een klem uitvoering.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stuurwiel afstellen

Berichtdoor Fidelity » 04 Apr 2014, 21:26

Bedankt, dit maakt het stukken duidelijker. Ik heb de 2e optie in de hierboven genoemde post :)

Ik ga het morgen eens proberen.
Fidelity
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 03 Apr 2014, 09:31
ligplaats: Zwolle
info:

Re: Stuurwiel afstellen

Berichtdoor henkvd » 04 Apr 2014, 21:57

Midden van het stuur bepalen ( slagen tellen ) en dan de klem lossen en de motor recht zetten en de klem weer vastzetten zonder dat hierbij het stuur dan verdraait.
Soms lukt het niet om dat het einde van de stuurkabel tegen de motorbun aanloopt, dan is het niet anders.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stuurwiel afstellen

Berichtdoor gast » 06 Apr 2014, 17:25

Ik stroom hier even in, op 2 forums over hetzelfde onderwerp kletsen heeft weinig zin.

Dit is een bekend en irritant probleem waar ik al veel vaker mee te maken heb gehad, vooral met de montage die jij hebt.
Je kan wat stellen maar vaak blijft de onevenredige verhouding van links ten opzichte van rechts, met een stuurarm heb je het probleem veel minder maar zoals Henk al schrijft, je kan in problemen komen met de zijkant van je bun.
Bij dit type montage moet de monokabel door de bracket en je moet een stuurarm hebben.

Oplossingen voor de bevestiging die je nu hebt en als afstellen afdoende helpt is het aanbrengen van een aangepast plaatje op je bestaande kitje op je motor, de mono kabel komt dan wat verder van je motor en je kan hem dan naar gelang uit het midden evenredig afstellen.

Zal kijken of ik een voorbeeld schetsje kan maken
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten