Roer toevoegen aan roerloze sloep

Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor Stylerider » 17 Mrt 2014, 00:17

Hallo ik heb een polyester sloep met een motor in de bun. Afgezien van diverse andere gebreken is de sloep afgeleverd zonder roer{?!). Omdat dat heel beroerd vaart wil ik daar wat aan doen. Het plan is nu om er een roertje op te monteren dat met een armpje gekoppeld wordt en meestuurt met de buitenboord motor. Ik heb van karton een modelletje gemaakt om te passen. Ik denk dat dit hem ongeveer moet worden maar het is maar op gevoel gemaakt. Niks aan gerekend of zo.
Ik wil hem maken in 5 mm plaatstaal.

Ik ken de zogenaamde coursekeeper aan de buitenboordmotor maar vind dat niet echt fraai.

Tips, suggesties zijn zeer welkom.

Afbeelding

Afbeelding
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor elrenegado » 17 Mrt 2014, 09:49

Waarom geen coursekeeper op je buitenboord motor schroeven.

Ik heb zo'n ding vroeger gehad op een bootje, wereld van verschil bij langzaam varen en manouvreren.

http://www.course-keeper.com/
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor henkvd » 17 Mrt 2014, 12:00

ipv een coursekeeper heb je ook een roerblad wat je op het staartstuk kan monteren, beide opties zowel de coursekeeeper als het blad op het staartstuk zullen een prima oplossing zijn om de stuurbaarheid enorm te verbeteren.

De oplossing met een roer gekoppeld aan de buitenboordmotor, kan wel eens tegenvallen, de motor draait de schroef buiten het bereik van het bij te plaatsen roer.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor Stylerider » 17 Mrt 2014, 12:48

Henk waar vind ik zo'n roerblad dat op het staartstuk gemonteerd kan worden?

De oplossing met een roer gekoppeld aan de buitenboordmotor, kan wel eens tegenvallen, de motor draait de schroef buiten het bereik van het bij te plaatsen roer.
Het gaat mij vooral om rechtuit varen. De sloep moet nu ook bij kruissnelheid continu worden bijgestuurd om koers te houden.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor Jan Huibers » 17 Mrt 2014, 12:55

Dan zou het niet aan een roer al dan wel of niet moeten liggen maar dan klopt er ergens iets aan het ontwerp niet. Welllicht is er met wat te polyesteren wat aan te passen?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor henkvd » 17 Mrt 2014, 12:56

bv hier http://www.boot-outlet.nl/motoren-en-te ... oordmotor/

Het probleem wat je nu hebt is een bekend verschijnsel, te weinig snelheid om goed te kunnen sturen, door te weinig oppervlak van het staartstuk bij die snelheid, met een trim die dan evt ook niet ideaal is om lekker te sturen blijf je continue bijsturen wat niet echt aangenaam te noemen is, door het oppervlak te vergroten door een extra roerblad, coursekeeper of schroefbeschermer wordt dit opgelost, er is meer oppervlak en het sturen zal nu geen werken meer worden.
Zefs loslaten van het stuur is nu mogelijk wat in de huidige situatie niet mogelijk is, niet prettig varen.


Een buitenboordmotor stuurt slecht op lage snelheid, het oppervlak van het staartstuk wat als roer moet dienen is te klein, op hogere snelheden die je nu niet haalt is dat geen probleem, dan heb je een geen groter oppervlak niet nodig, de trim van de boot wijzigen door wat meer gewicht voor in wil ook nog wel eens helpen om het stuurgedrag enorm te verbeteren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor Stylerider » 17 Mrt 2014, 22:51

Ik vind het roeroppervlak van de staartstuk-roertjes wel erg klein. Begrijpelijk als ze ook voor snelle boten zijn bedoeld.
Mijn sloep vaart maximaal iets van 12 km per uur dus erg veel kracht komt er niet op. Ik heb het oppervlak van het kartonnen roer een beetje gebaseerd op voorbeelden van vergelijkbare sloepen met inboard motoren. Die hebben soms hele grote roerbladen. Ik zie geen nadelen aan een groot roerblad.

Voor een paar tientjes aan materiaal en een beetje knutselen wil ik het toch proberen met dit grote roerblad.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor vuuren1 » 17 Mrt 2014, 23:27

Ik lees dat stabiel rechtuit varen het probleem is.
Dat komt meestal door de speling in de stuurkabel, hydrauliek heeft dat niet en is dus veel beter.
Daarna is een los roer niet optimaal maar een aangehangen roertje aan de BBM staart beter.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor Amersfow » 18 Mrt 2014, 08:10

Er stuurt natuurlijk niks strakker dan sturen met de schroef (= met de BBM zelf). Mooi recht achteruitvaren, of zelfs manoevreren. Gaat je met een roer niet lukken. Als de bun groot genoeg is zou ik de besturen mooi op de BBM maken. Why not?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor varg » 18 Mrt 2014, 09:37

Voor een paar tientjes aan materiaal en een beetje knutselen wil ik het toch proberen met dit grote roerblad.

In dat geval: roerblad onderaan recht doortrekken zodat het schroefwater 'niet onder het roer doorgaat'. Nooit meer dan 20% schep (liefst minder) anders gaat je roertje een eigen leven leiden.
Denk aan degelijke bevestigingspunten, een klapperend roertje is niets.
Laat je ons weten hoe je de dubbele besturing oplost? Ik ben benieuwd hoe het er straks uit gaat zien. Veel succes..klaar voor Koninginnedag?
Vriendelijke groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten