Roer toevoegen aan roerloze sloep

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor elrenegado » 18 Mrt 2014, 09:49

Ik ben ook van mening dat een extra roer niet de juiste oplossing is,
Bij rechtuit gaat het schroefwater erlangs, echter zodra je een beetje stuurt hef je dat effect op.
en bij manoeuvreren heb je er bijna 0 profijt van.
daarnaast lijkt me de dubbele stuurconstructie wat fout gevoelig.

Ik zou toch 2 roerbladen op de motor bevestigen,
daarnaast controleren of deze echt 100% in het midden van de boot hangt, en de trim een standje aanpassen, ik vind hem nu met de staart iets te ver naar voren komen waardoor het schroefwater naar onderen gestuwd word.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor Stylerider » 19 Mrt 2014, 13:28

Amersfow schreef:Er stuurt natuurlijk niks strakker dan sturen met de schroef (= met de BBM zelf). Mooi recht achteruitvaren, of zelfs manoevreren. Gaat je met een roer niet lukken. Als de bun groot genoeg is zou ik de besturen mooi op de BBM maken. Why not?


De besturing zit nu dus op de BBM. Achteruitvaren en manoeuvreren gaat inderdaad prima. Het probleem is rechtuit varen. Bij kruissnelheid speelt dit al, de boot heeft een onstabiel vaargedrag en wil bij een zeer kleine koersafwijking ,als je niet corrigeert. haaks de bocht om. Langzaam rechtuit zonder aandrijving (onder een laag en smal bruggetje door) is helemaal een drama. Het gaat trouwens om een Liberty 560, zo'n Poolse copy van ... , geen aanrader dus.

Er zit inderdaad een paar graden speling via de stuurkabel, niet ideaal maar ik heb niet het idee dat dat zorgt voor het onstabiele stuurgedrag.

Ik heb een beugel geschroefd aan de ongebruikte bevestiging van de handbesturing. Via een extra as wil ik het roer mee laten sturen.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor henkvd » 19 Mrt 2014, 14:26

Een goed idee vind ik het 2e roer niet, of de BB motor vast zetten en een roer gebruiken, maar beter de BB motor voorzien van een groter oppervlak om te sturen, hiermee behoud je de voordelen bij het manoeuvreren.

De problemen die je ondervind ken ik van m'n vorige boot, niet te besturen, na het plaatsen van een coursekeeper was het ineens mogelijk om het roer los te laten tijdens het varen en nog recht uit te blijven gaan ook.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor Bert V. » 19 Mrt 2014, 17:42

Zo maar een idee; zou een loefbijter (in welke vorm dan ook) niet wat wezen ?

Bert
Bert V.
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 21:53
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor Bert V. » 19 Mrt 2014, 20:39

Voordat ik iedereen over mij heen krijg; met mijn reactie wilde ik natuurlijk een idee aandragen om de koersvastheid te verbeteren (omdat dat probleem óók ter sprake kwam), en heeft dus niets met een verbetering van het stuurgedrag te maken ! ;)
Bert
Bert V.
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 21:53
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor Stylerider » 27 Mrt 2014, 17:46

De sloep gaat morgen weer te water en het is er niet meer van gekomen om iets te knutselen. Dus een course-keeper gemonteerd op jullie zeer gewaardeerde advies. Het formaat valt me een beetje tegen. Morgen eens kijken hoe het vaart.
Het loshangende zwarte slangetje is trouwens de stationair uitlaat(?) die zat vast op de cavitatieplaat en in de weg voor de course-keeper. (en de overlengte draadeinden zaag ik nog af)

Afbeelding
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor Lotte » 28 Mrt 2014, 07:40

In mijn Poseidon sloepje met BBM valt het mij op dat wanneer het gewicht in de boot niet goed verdeeld is, het koershouden lastiger wordt. Dus wanneer je met 2 man op de achterbank zit en niets of niemand voorin dan komt de punt van de boot eerder uit het water, waardoor de boot gaat zoeken. Ook bij kruissnelheid is dat zo. Dit soort sloepjes zijn erg licht, dus de punt van de boot komt ook makkelijker uit het water bij geringe snelheid. Dus m.i. een betere gewichtsverdeling zou ook een oplossing kunnen zijn. Ben heel benieuwd naar die coursekeeper.............
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor Stylerider » 28 Mrt 2014, 17:45

Vanmiddag is het bootje weer tewater gelaten. De course-keeper doet het erg goed. Het is een wereld van verschil! Heel langzaam gevaren onder lage smalle bruggetjes door met goede controle. Totaal geen last van rare stroming bij sluiskolken en zijkanalen. Als het nodig is draait de sloep nog steeds om zijn as zoals tevoren. Heel relaxed varen dus. Vreemd dat dit niet standaard op zo'n sloep wordt meegeleverd.
Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor henkvd » 28 Mrt 2014, 19:28

Ik had niet anders verwacht, was ook sceptisch toen ik hem monteerde, maar was verbaasd over de verbeterde stuureigenschappen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Roer toevoegen aan roerloze sloep

Berichtdoor elrenegado » 29 Mrt 2014, 11:37

zoals ik al zei..... zo'n dingetje is een prima investering, en een wereld van verschil.
niet alleen op sloepjes, maar ook speedboten met hekdrive
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Vorige

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten