Jaloezieen

Re: Jaloezieen

Berichtdoor vuuren1 » 18 Feb 2014, 21:14

De Luxaflex had idd geen spanveer maar onder 45 graden met zoveel als mogelijk mogelijk opgespannen kabels bleef de boel doorhangen en bij openen van het raam ook heen en weer bewegen.
Of een veer de kabels in een 45 graden situatie wel strak kan houden betwijfel ik.

Voorbeeld:
Een zeesleper heeft een sleeptros en een rekker gedeelte.
Al hangt er achter bv. 22000 pk een rij supertankers zal je altijd de sleeptros door zien hangen, als hij strak komt te staan zal hij absoluut breken.
De resultante van de krachten wordt immers oneindig hoog als de kabel een rechte lijn vormt en dus zal de kabel breken.
Of dat nu een zonnewering met kabeltjes is of een sleep maakt niet uit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Jaloezieen

Berichtdoor pleziervaarder » 18 Feb 2014, 23:52

Ik had je uitleg al begrepen (gaf je al gelijk in de vorige post). Tuimelramen worden gedaan met zijgeleiding net juist om hetgeen jij ook hebt ervaren. Echter gaat het nu om verticale ramen en daar speelt doorhangen van de kabel niet. Omdat Zonnelux een spanveer gebruikt kun je deze tevens strakker stellen dan Luxaflex. Feitelijk hetzelfde idee als de sleper uit jou voorbeeld.
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Jaloezieen

Berichtdoor vuuren1 » 19 Feb 2014, 21:27

Ik heb nu ook zonwering met zijgeleiding, dat gaat prima (is van Velux zelf).
Op een schip dat vaart zullen de meeste jalouzieën omhoog zijn maar zo niet zijn de spankabeltjes en de grotere gaatjes bij een slingerend/stampend schip m.i. geen garantie tegen rammelen.
Dan zouden er geleiders in moeten met een preciese passing in de lamellen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Jaloezieen

Berichtdoor pleziervaarder » 20 Feb 2014, 02:20

vuuren1 schreef:Ik heb nu ook zonwering met zijgeleiding, dat gaat prima (is van Velux zelf).


kleine nuancering; er staat de naam Velux op en wordt door hun verkocht, productie en engineering gebeurd door Luxaflex.
Verder heb je gelijk dat er speling in de kabelopeningen zit. Voor zover ik weet is dit bij elke leverancier en heeft dit meer te maken met productiesnelheid (lees opvangen foutmarges) dan dat het technisch niet haalbaar is. Aluminium jaloezieën zullen trouwens altijd iets 'rammelen' ook als de passing strak zou zijn.
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Jaloezieen

Berichtdoor vuuren1 » 20 Feb 2014, 22:26

Een vriend van ons was tot voor kort manager bij Hunter Douglas en ik hoorde wel eens wat over speciale projecten en de invulling daar van (ook mega jachten).

Zelf had ik ik een vorige woning aluminium verticale jalouzieën van Luxafllex.
Was erg mooi maar dat rammelde als de schuifpui open stond en zelfs door de luchtstroom van de verwarming uit de convectorput.

Luxaflex is mooi, kostbaar en gaat eigenlijk te lang mee..
Ik heb nu bouwmarkt spul en vervang dat gemakkelijker voor iets anders dan dure Luxaflex producten.

Op de duurdere jachten speelt de prijs geen rol en kan Luxaflex behoorlijk maatwerk leveren.
Ook Luxaflex zal er niet voor kiezen om een rammelvrije jaloezie voor die kleine markt op te zetten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten