Jaloezieen

Jaloezieen

Berichtdoor bassie77 » 15 Feb 2014, 16:46

Hoi,

Ik heb momenteel gordijnen voor de ramen van mijn boot hangen maar ik zou dit graag vervangen door jaloezieën of iets dergelijks. Heeft hier iemand ervaring mee? En zo ja, waar is zoiets te krijgen daar het afwijkende maten betreft t.o.v. een woningsituatie,

Alvast bedankt,

Gr Bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Jaloezieen

Berichtdoor pleziervaarder » 15 Feb 2014, 19:03

Voor mijn werk heb ik meerdere keren jaloezieën geplaatst in boten en aparte architectonische gebouwen. In principe kunnen de meeste fabrikanten hiervoor leveren maar mijn ervaring is dat Luxaflex hiervoor de meeste kennis in huis heeft.
Wij werkten meestal rechtstreeks in opdracht van luxaflex maar je kunt ook een dealer bij je in de buurt vinden via hun site.

Groet, Albert
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Jaloezieen

Berichtdoor vuuren1 » 15 Feb 2014, 21:30

Hunter douglas / Luxaflex levert voor veel situaties maatwerk (maar dan moet geld geen rol spelen).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Jaloezieen

Berichtdoor peter jansen » 15 Feb 2014, 22:39

misschien zijn de velux systemen ook aan te passen voor de doe het zelf klussers onder ons. die hebben geleide draden. dan beweegt het niet zo hinderlijk.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Jaloezieen

Berichtdoor pleziervaarder » 16 Feb 2014, 11:13

De Velux systemen worden ontwikkeld en geproduceerd door Luxaflex. Inderdaad kun je jaloezieën zelf inkorten in de breedte, bij Gamma kun je hiervoor zelfs speciale schaartjes kopen. Alleen de producten met zijgeleiding zoals Peter aangeeft kun je niet zelf smaller maken.
Je kunt als alternatief ook kijken bij een dealer van Zonnelux. Zij kunnen vrijwel gelijk aan Luxaflex leveren maar zijn prijstechnisch voordeliger.
Dat prijsverschil zit met name in de techniek van de producten. Het is daardoor minder duurzaam maar zeker niet slecht.

Groet, Albert
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Jaloezieen

Berichtdoor quichot » 16 Feb 2014, 12:02

Houd er wel rekening mee dat neergelaten jalouziën bij wat golfslag heen en weer gaan klapperen. Ow...wacht ff, dat hebben meedenkers vóór mij al gezegd. Google eens op tuimelramen en toebehoren.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Jaloezieen

Berichtdoor vuuren1 » 16 Feb 2014, 20:57

Velux heeft voor kantelramen een systeem met zijgeleiders maar dan moet het wel rechthoekig zijn.
Luxaflex heeft een systeem met geleidekabeltjes door de lamellen maar dat is minder stabiel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Jaloezieen

Berichtdoor pleziervaarder » 16 Feb 2014, 21:59

vuuren1 schreef:Velux heeft voor kantelramen een systeem met zijgeleiders maar dan moet het wel rechthoekig zijn.
Luxaflex heeft een systeem met geleidekabeltjes door de lamellen maar dat is minder stabiel.


De enigste reden waarom er in kantelramen een geleiderail wordt gebruikt in plaats van kabel is dat kabel kan doorhangen waardoor deze telkens opgespannen zou moeten worden. Dat deze minder stabiel zou zijn is klinkklare onzin.
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Jaloezieen

Berichtdoor vuuren1 » 17 Feb 2014, 22:07

Zelf heb ik ooit Luxaflex toegepast bij een Velux raam met 2 spankabels en dat werd helemaal niks.
Nu heb ik de Velux jalouzie met gelijders aan de zijkant en dat gaat 100x beter...

Iedere kabel zal (en moet!) doorhangen, immers als een kabel precies strak staat is de resultante van de krachten op de kabel exact oneindig en zal de kabel breken (werktuigkunde les 3).
In geval met 2 kabels is de boel dus minder stabiel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Jaloezieen

Berichtdoor pleziervaarder » 18 Feb 2014, 00:30

Dat laatste wil ik meteen geloven (heb geen werktuigkunde gehad enkel een volledige opleiding raambekleding ;) ) Zonnelux ondervangt dit door een spanveer in de bovenbak toe te passen, iets wat Luxaflex niet heeft. De reden waarom ik het klinkklare onzin noemde is dat er in een boot geen diagonale dan wel horizontale zonwering wordt geplaatst. In dat geval voldoen spankabels dan ook ruimschoots betreffende stabilisatie. Daarbij kun je hiermee tevens het probleem oplossen bij ramen welke niet haaks zijn, anders dan bij zijgeleiding. Je hebt daarnaast ook nog te maken met de maximale oppervlakte die een jaloezie mag hebben om niet het systeem over te belasten. Los van dat dit max 9 m2 is dit ook gebonden aan maximale breedtes en hoogtes (afhankelijk van de gekozen lamelmaat). In de praktijk zal dan blijken dat zijgeleiding technisch niet haalbaar is tenzij je kiest voor een extreem brede lamelmaat dan wel op te splitsen in 2 delen waarbij je zijgeleiding voor 1 van de ramen langskomt.
Hopelijk heb ik het zo iets duidelijker gemaakt.

Groet, Albert
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten