Kwadrant zakt steeds omlaag over roeras. OPGELOST!

Kwadrant zakt steeds omlaag over roeras. OPGELOST!

Berichtdoor laserdevil » 12 Feb 2014, 00:27

Mijn vriend heeft een zeilboot waar we zaterdag heen moeten voor bovengenoemd probleem.
Na verloop van tijd zakt het kwadrant omlaag over de as van het roer.
Hij heeft het al proberen te fixeren met zware slangklemmen met rubber ertussen en al.
Toch zakte hij steeds weg.
Denk dat het wat te maken heeft met de krachten die op het roer ontstaan.
Het kwadrant wordt verzet middels kabels.
Ik ga eerst eens kijken wat de oorzaak kan zijn , want als alles normaal in lijn ligt zou hij niet mogen verzakken.
De as is een vol rvs staaf , en ik heb al geopperd om evt aan twee zijden gaten te boren van ong. 10mm diep en dan M6 of M8 en dan draad te tappen .
Als we er dan bouten ingedraaid worden , is het kwadrant gefixeerd op de as.
Zou hier een bezwaar tegen zijn of kan dit gewoon gedaan worden?
Helaas geen foto's op het moment daar wij in venlo zitten , en de boot in strijensas ligt.
Laatst gewijzigd door laserdevil op 17 Feb 2014, 01:20, in totaal 2 keer gewijzigd.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: qwadrant zakt steeds omlaag over roeras.

Berichtdoor Wolf1 » 12 Feb 2014, 08:56

Geloof niet dat, je omschreven methode de oplossing is !
De druk op een roer wisselt steeds van SB naar BB en in middenstand heeft het de neiging te klapperen door het wervelend langsstromende water. (bewegend water, zonder druk op het roer uit te oefenen)
Deze voortdurend wisselende belasting op de verbinding roerkoning helmstok (kwadrant) vraagt een speling vrije, solide constructie, en wordt dan ook meestal uitgevoerd met een conisch met inleg spie en moer op de roerkoning.
Is er als tijdelijke oplossing, geen mogelijkheid de bovenkant van het kwadrant af te sluiten b.v. met een, met bouten bevestigde, plaat of dop ?
Gr. en succes Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: qwadrant zakt steeds omlaag over roeras.

Berichtdoor laserdevil » 12 Feb 2014, 19:21

Bedankt voor je reactie wolf.
Zal de situatie zondag in kaart brengen , en evt. foto's maken.
Dan laat ik de accu in eerste instantie even van de boormachine.
Word vervolgd.

Edit:
Heb mijn vriend net gebeld.
Het betreft een arends 36 voet.
Australische makelij.
Hier staat hij maar dan zonder zwemplateau.
http://arendsyachts.com.au/
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: qwadrant zakt steeds omlaag over roeras.

Berichtdoor vuuren1 » 12 Feb 2014, 21:40

Zoals ik het lees lijkt het er op dat het kwadrant wel werkt maar omlaag zakt, ofwel er zal een spie verbinding op een niet conische as zijn?
Klopt dat?

Zo ja kan je de boel fixeren door idd schroefdraad te tappen en een borgbout toe te passen.
Maar dan moet je ook een putje in de as boren waar de borgbout invalt.
Een specifiek borgbout heeft een uiteinde met de hoek van een standaard metaalboor en is voorzien van een karteling tegen loslopen.

Een conus met spie, zoals Wolf1 zegt is de optimale methode maar dat zal mogelijk te ingewikkeld kunnen worden.

Een afstandsbus tussen de roerkoning en het kwadrant kan ook, dan kan het kwadrant ook niet meer zakken maar zal er weer extra slijtage optreden bij de draaipunten van de bus.
De voorgestelde tweede oplossing van Wolf1 om aan de bovenkant "de boel op te hangen" is beter.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: qwadrant zakt steeds omlaag over roeras.

Berichtdoor laserdevil » 12 Feb 2014, 21:54

Hans , dat is grappig.
Mijn vriend had ook al gedacht aan een afstandsbus , maar dan moest er ook iets van een lager komen om de het door jou genoemde probleem te tackelen.
En je veronderstelling is juist.
De spie wordt de vernieling in geholpen als hij onder beland.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Kwadrant zakt steeds omlaag over roeras.

Berichtdoor vuuren1 » 13 Feb 2014, 20:46

Niet optimaal maar werkbaar:
Met een afstandsbus houd je het kwadrant op z'n plek en daar komt weinig kracht op dus lageren zal niet direct nodig zijn.
Met af en toe wat vet ertussen moet het het lang uit kunnen houden.

Als de roeras rammelt en trilt dan wordt de hele constructie langzaamaan gesloopt, ook met een afstandsbus.
Dat kan je dan weer vertragen door het kwadrant van een borgbout te voorzien.
(ook die moet je dan periodiek controleren)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Kwadrant zakt steeds omlaag over roeras. OPGELOST!

Berichtdoor laserdevil » 16 Feb 2014, 22:37

Update:
Mijn vriend had vandaag foto's van de situatie gemaakt , maar had problemen met zijn telefoon , waardoor ik per ongeluk de foto's verwijderd had :oops: .
Maar om het uit te leggen, onder het originele kwadrant zat een nog wat kleiner kwadrant die middels 3 bouten aan elklaar gekoppeld waren.
Het bovenste kwadrant loopt door een sleuf in de houten achterwand van de bak bij de spiegel wegens zijn diameter.
Het ondertse kwadrant was wat kleiner maar een 2/3e cirkel.
De hoeken van deze onderbroken cirkel kwamen tegen die houten achterwand omdat daar geen sleuf zat.
Om toch volledig bak- of stuurboord te geven moest hij steeds over dat punt getrokken worden door het stuur.
Daardoor ontstond er een nederwaartse kracht op beide kwadranten.
De krachten waren dermate dat zelfs het bovenste kwadrant , wat uit 2 helften bestaat met 6 bouten gemonteerd om de as , zijn bouten begon te verliezen.
Hebben de bouten vast gezet met 2 moeren ieder , waarvan 1 borgmoer steeds.
De kwadrant had ook al een M6 bout aan de zijkant tegen de spie aan zodat deze goed vast zit.
Alles gemonteerd en gesmeerd en wachten op een proefvaart in het voorjaar.
Kon nu niet omdat de motor nog in winterslaap ligt.
Het kleinere kwadrant was voor de stuurautomaat met een motor en kettingoverbrenging met groot tandwiel.
Deze was al niet meer in gebruik , en hebben we er tussenuit gesloopt.
Dus alles is weer zoals af werf , en zou moeten werken zoals het hoort.
Hij heeft nu al sinds een tijdje een moderne stuurautomaat gekoppeld via het nmea0183 systeem en werkt op het stuur en niet meer op het roer.
Wolf zijn plan ging ook niet , daar de roeras wat verder naar boven loopt.
Boven op de rand van de kuip zit een deksel , zoals een diesel of watervuldop , om in geval van nood als de kabel breekt daar een helmstok op te kunnen zetten om toch het roer te kunnen bedienen.
Al met al een vruchtbare en tevreden werkmiddag gehad , en gevoelsmatig zou ik zeggen dat alles nu in orde is.
De kabels moeten in de toekomst wel vernieuwd worden , daar hij met nieuw smeervet aanbrengen , bemerkte dat sommige strengen in zijn vingers prikten.
Maar dat probleempje tackelen we ook wel.
In ieder geval bedankt voor het meedenken en de goede tips die we hier weer mochten ontvangen van jullie.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten