nieuwe gasinstallatie (tje)

Re: nieuwe gasinstallatie (tje)

Berichtdoor vuuren1 » 22 Feb 2014, 22:12

Broekie,

Nog even het volgende: Heb je bij de buigbare 8 mm leiding insteekhulsjes gebruikt bij de koppelingen?
Dit voorkomt dat de snijring van de koppeling een potentiele breuk in de leiding vormt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: nieuwe gasinstallatie (tje)

Berichtdoor broekie » 23 Feb 2014, 08:45

In de polisvoorwaarden is niets opgenomen m.b.t. gas aan boord.
Ik heb ook alle uitsluitingen doorgenomen en ook daar niets over gas.
Dat zei de ANWB medewerker ook. Dus de polis zelf kan en hoeft niet aangepast te worden.

Ik heb inderdaad deze binnenbusjes erbij gekregen.
Met een pijpsnijder de uiteinden netjes afgesneden.

Ik hoop op ijs, dan kan ik de doorvoer naar buiten makkelijker zetten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: nieuwe gasinstallatie (tje)

Berichtdoor Popeye » 23 Feb 2014, 10:11

Bij het laten zakken van de mast van mijn boot bleek de pal niet op de lier te zitten, met als gevolg een gebroken mast. Ik had een verzekering met meest uitgebreide dekking, maar in de polis stond dat "van buiten komend onheil" door de verzekering gedekt was, en dat die pal niet op de lier zat was geen van buiten komend onheil. Hier kun je daar wat over lezen.
Dat bedoel ik.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: nieuwe gasinstallatie (tje)

Berichtdoor quichot » 23 Feb 2014, 13:02

Met andere woorden: als bij brand een expert achteraf vaststelt dat een gasinstallatie niet volgens de daartoe geldende normen is aangelegd en gekeurd, komen ze toch weer onder schadevergoeding uit. Zo trek je als verzekeringsnemer altijd aan het kortste eind.
Mijn advies is dan ook: meld je bij een goede, betrouwbare onderlinge scheepsverzekeraar, die geven in punten en komma's aan waar je aan toe bent, en vergeet die fietsenrijdersbond.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: nieuwe gasinstallatie (tje)

Berichtdoor vuuren1 » 23 Feb 2014, 22:29

Ik ben ook voor een "echte" scheepsverzekeraar en heb minder goede ervaringen met al die clubs die het -erbij doen-.

Zelf iets vergeten waarna er schade ontstaat zal ongeveer geen één verzekering vergoeden.
Dat valt onder eigen gebrek of geen goed huisvaderschap.

Bij de voortstuwing wil men (bij een echte scheepsmotor) daar wel uitzonderingen op maken (tot 10-15 jaar oud).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: nieuwe gasinstallatie (tje)

Berichtdoor broekie » 24 Feb 2014, 08:40

Ik ga ervan uit en dat is ook mijn ervaring, dat als je echt schade hebt en je spullen zijn gewoon in orde, er geen problemen zijn.
Als je met oude ondeugdelijke rommel bezig bent en de boel fikt uit, dan is het wat anders.

Als een verzekering geen keuring eist bij afsluiten kunnen ze die ook niet eisen op moment van schade.
Als er achteraf wordt vastgesteld dat de installatie niet voldoet aan de eisen (wat natuurlijk altijd moet) en daardoor is de schade ontstaan, heeft men daar inderdaad zelf schuld aan.
Dat de verzekeraar dan moeilijk kan doen is ook te begrijpen.

Een bewijs van keuring is erg handig om een afwijzing te weerleggen als het zover komt, dat is duidelijk.
Gaat er ook om of dit redelijk betaalbaar te verkrijgen is als je het zelf maakt.

Ik vaar zelf met die boot en ga dan toch geen risico nemen met bv een oud slangetje i.p.v. een koperen leiding!
Dus in alle redelijkheid ga ik ervan uit dat ik geen problemen krijg.

Maar er liggen altijd balken op de rails als je wil.
ALS ....... de boot is uitgebrand laat ik weten hoe het met de verzekering is afgelopen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: nieuwe gasinstallatie (tje)

Berichtdoor quichot » 24 Feb 2014, 10:16

broekie schreef: Als een verzekering geen keuring eist bij afsluiten kunnen ze die ook niet eisen op moment van schade.

Nee, maar die medaille heeft een keerzijde: hoe minder duidelijke eisen de verzekeraar vooraf stelt, hoe makkelijker de verzekeraar achteraf kan terugvallen op kapstokregels. En dan wordt het touwtrekken wat bijv. wel of niet onder aantoonbare nalatigheid of redelijke staat van onderhoud valt.

broekie schreef: ALS ....... de boot is uitgebrand laat ik weten hoe het met de verzekering is afgelopen.

Daar heb je wel een zinnig punt: de kans daarop is bij een verantwoord aangelegde installatie verwaarloosbaar klein. De gretigheid waarmee ons angst wordt aangepraat is dikwijls zwaar overdreven. Veel angstvisioenen zijn gebaseerd op broodje-aapverhalen die het aan de verenigingsbar goed doen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: nieuwe gasinstallatie (tje)

Berichtdoor broekie » 24 Feb 2014, 10:51

Als je stok zoekt om te slaan bij wat voor schade dan ook vindt je er altijd wel een.
Voldoen we aan de eisen als schipper bij een aanvaring of afmeerschade?
Of is alles aanwezig wat er op of aan een schip zou moeten zitten enz.?

http://www.cwo.nl/data/downloads/Micros ... orboot.pdf

Pleziervaart heeft (nog) geen APK, dus er is mogelijk altijd wel iets te vinden waar we tekort schieten en wat we niet met een certificaat kunnen weerleggen.
Met een algeheel APK zou men iets in handen hebben om bij de verzekering aan te tonen wat de staat van het schip is.
Zelf heb ik een aankoopkeuring rapport uit 2007 waar eea in staat over de staat waarin verschillende belangrijke onderdelen zich bevinden.

Uw boot zinkt door een lek onder de waterlijn. Hoe lang geleden heeft u uw onderwaterschip laten keuren?
Als uw verzekering de schade niet dekt omdat de afsluiters oud en onbetrouwbaar zijn? Terecht van ze?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: nieuwe gasinstallatie (tje)

Berichtdoor quichot » 24 Feb 2014, 13:36

Dat is nou typisch een van die dingen die een scheepsverzekeraar wél aangeeft. Bij aanmelding sturen die namelijk een expert van een onafhankelijk bureau, en die neemt de verbeterpunten met je door. Van sommige zaken wordt dan bijvoorbeeld gevraagd die binnen een redelijk haalbare wederzijds afgesproken tijd aan te passen/te verbeteren. Als daar binnen die tijd wat mee gebeurd, is dat voor risico verzekeraar, daarna voor de verzekernemer. Meestal gaat een bewijs van herstel op goed vertrouwen, soms vragen ze een paraaf van de werf, soms sturen ze er een inspecteur achteraan.
Het grootste voordeel van die aanpak is dat er verder nooit meer gezeurd wordt bij schade. Die wordt gewoon zonder soebatten uitbetaald, en alles aan boord is meeverzekerd. Ik weet niet of -in mijn geval- de Oranje zoveel duurder is, maar dat onderlinge vertrouwen is mij een eventuele meerprijs wel waard.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: nieuwe gasinstallatie (tje)

Berichtdoor vuuren1 » 24 Feb 2014, 22:46

EFM stuurde ook naar iedere roeiboot een eigen expert maar dat blijkt niet meer zo te zijn.
Onder een bepaalde waarde van het schip mag je (voor zover ik weet) kiezen of er een expert langs komt (die moet je dan betalen).

Als die expert is geweest en die heeft een foute las (bij een nieuwe boot) over het hooft gezien zal EFM bij zinken gewoon betalen.

Eigen gebrek en/of slecht huisvaderschap (verwaarlozing) is meestal voor rekening eigenaar maar ik heb bij de onderlinge scheepsverzekeraars de ervaring dat ze minder moeilijk doen dan huis, tuin en keukenverzekeraars die de watersport er bij doen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: FDV en 7 gasten