Zodiac of Suzumar

Zodiac of Suzumar

Berichtdoor stefan » 09 Jan 2014, 17:37

Beste mensen,

Ben op zoek naar een nieuw bijbootje. Zie aanbiedingen van Suzumar 320 met alu vloer, rond de 800 euro, nieuw.
Ook is er een aanbeiding van een Zodiac Zoom met houten vloer voor 850 - 900 euro.

Beide bootjes hebben een opblaasrand onder de vloer dus een beetje v vorm is er wel. Wil er mee gaan varen met 15pk, voor beide bootjes het max toegstane vermogen.

Ik kom er niet goed achter of er nu verschil is in materiaal tussen deze boten, dikte, sterkte, levensduur etc.
Vaareigenschappen lijke me niet al te veel verschillend, gezien de gelijkaardige vorm van beiden.

Iemand ervaring met deze boten? Met name levensduur?

Groet Stefan
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Zodiac of Suzumar

Berichtdoor elrenegado » 09 Jan 2014, 18:18

met suzumar heb ik geen ervaring, wel heeft een kennis van mij er 1, bootje heeft die al enkele jaren, ligt soms weken tegen een de kade aan te schuren en is nog steeds niet lek.
Zodiac heb ik zelf gehad, prima kwaliteit.

persoonlijk zou ik toch liever een aluminium vloer of beter nog een polyester bodem hebben.

Ben zelf ook weer op zoek naar een rubber bijbootje, max 3m en moet ook 15pk achter kunnen,
dan kom je toch weer snel op de ribjes uit met poly bodem.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Zodiac of Suzumar

Berichtdoor gast » 09 Jan 2014, 18:34

Beide goed.
Suzumar is Suzuki.
Prijstechnisch is Suzumar de beste optie, verschil in prijs heft het verschil op de markt weer op.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Zodiac of Suzumar

Berichtdoor enzoishet » 09 Jan 2014, 19:32

Hallo,

Als ik het goed heb heeft de Suzumar helaas wel een soort randje op de beide luchtkamers staan welke de boot een mooie uitstraling geeft echter het zitten op de randen niet echt positief beinvloeden.

Beide volgens mij prima boten.

Zelf vind ik een rubberboot gemaakt van Hypalon helemaal super echter heeft dit ook weer invloed op de prijs.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hypalon

Groet Ton,
enzoishet
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 30 Dec 2013, 02:07
ligplaats:
info:

Re: Zodiac of Suzumar

Berichtdoor gast » 09 Jan 2014, 20:08

Hypalon is duurzaam en is geschikt voor ruwer gebruik, echter is hypalon niet alleen duurder maar ook zwaarder.
PVC is minder duurzaam maar bij goed onderhoud en de juiste behandeling blijft zo'n bootje best een hele tijd netjes, echter na 10 jaar zie je de kwaliteit hard achteruit gaan.

Op een ander forum heb ik laatst al uitgebreide info gegeven, heb even geknipt en geplakt (scheelt schrijfwerk)



[i]Ik heb vele rubberboten verkocht en moet zeggen dat het segment PVC niet veel voor elkaar onder doet. Ik heb prachtige 2e hands Sunmarine boten gehad maar ook katsverotte Yam boten. PVC is harstikke leuk spul maar heeft een houdbaarheidsdatum naar gelang hoe ermee omgegaan wordt. Bij normaal en net gebruik zie je de PVC boten na 10 jaar aftakelen, denk aan vervagen van kleuren, waterslag, naden die loslaten, slijtage bij de vlonders (niet bij RIB), slijtage bovenop de tubes, lekkende ventielen etc.
In de meeste gevallen is PVC ook vaak niet 100% luchtdicht meer na enkele jaren, overigens vaak door de boot met bijv 20 graden keihard op te pompen en dan vervolgens op een mooie dag met 30 graden vol in de zon gaan varen.

In tegenstelling tot de Chinese namaakmotoren ben ik positief over de minderbekende PVC rubberbootmerken (qua prijsverhouding dan), anders gezegd de kwaliteit ontloopt elkaar niet verschrikkelijk veel. De PVC boten van de bekende merken worden vaak ook in China gemaakt.
i]


Verder heb ik 2 jaar geleden hagelnieuwe Marinesports boten in de handel gehad (vanuit faillissement)
Echt prachtige boten met hoge kwaliteit vanuit China, zaten standaard overdrukventielen op en ook het af/verschuifbare bankje was een prachtige uitvinding.
Zit ook rond de 800 euro maar zeker een bezichtiging waard.


Google maar eens op het merk
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Zodiac of Suzumar

Berichtdoor enzoishet » 09 Jan 2014, 20:20

Kijk zo komen we aan de juiste kennis en ervaring.

Mooie en goede info en leerzaam.

Groet Ton,
enzoishet
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 30 Dec 2013, 02:07
ligplaats:
info:

Re: Zodiac of Suzumar

Berichtdoor stefan » 09 Jan 2014, 20:38

Bedankt voor de input zover!
Zou ook best graag een hypalon boot willen kopen, alleen laat het budget dit niet echt toe, liggen (veel) hoger in prijs.

Zie eveneens nog een aanbieding van Seamaster met houten vloer voor 700 euro, lijkt qua uiterlijk op Quiicksilver, maar is het volgens mij niet.

Het merk Marinesports ziet er inderdaad ook netjes uit. Momenteel op internet echter vooralsnog niet echt een aanbieding in te vinden.
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Zodiac of Suzumar

Berichtdoor enzoishet » 09 Jan 2014, 20:50

Hallo Stefan,

Chaea kan je wellicht wel in contact brengen met een goed bedrijf en hij heeft de meeste praktijkervaring.

Misschien kan hij wel zelf nog wel iets betekenen.

Groet Ton,
enzoishet
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 30 Dec 2013, 02:07
ligplaats:
info:

Re: Zodiac of Suzumar

Berichtdoor gast » 09 Jan 2014, 21:49

Seamaster ken ik als merk niet maar ze lijken idd wat op de Quicksilver, maar zoals ik al schreef, de kwaliteit ontloopt elkaar niet heel veel.

Helaas kan ik Stefan niet helpen aan een leuke boot, hoe graag ik het ook wil.
Begin 2013 heb ik besloten om helemaal te stoppen de verkoopactiviteiten, had er helemaal geen zin meer in omdat het zo enorm veel tijd opslokt.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Zodiac of Suzumar

Berichtdoor enzoishet » 09 Jan 2014, 23:13

Hallo Chaea,

Dat weet ik (helaas) maar ik dacht misschien had je nog een goed idee of een tip van de dag qua dealer ofzo.

Zelf zou ik volgend jaar een andere willen kopen en zit dan te denken aan toch een van Hypalon.

Wat zou jij dan adviseren Chaea ? kun en wil je daar je mening over ventileren ?

Groet Ton,
enzoishet
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 30 Dec 2013, 02:07
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten