Welke slangen voor warm en koud water.

Welke slangen voor warm en koud water.

Berichtdoor broekie » 23 Dec 2013, 09:48

We gaan binnenkort de waterslangen vervangen in de boot.
De reden is dat de wateropbrengst wisselde en ook slecht was t.o.v. voorheen.
De oorzaak bleek te liggen in de slangen.
De slangen zijn ca. 10 jaar oud. Ze zijn blauw en rood. Het type zie je nog steeds in de verkoop voor waterslang.
Van de warmwaterslangen is de witte binnenmantel losgegaan van de buitenmantel en het materiaal is zodanig uitgezet dat de doorstroming wordt belemmerd.
Het slangmateriaal is zacht geworden en zit opgerolt.
Het schip heeft een 50 liter boiler op de motor en 220 V. en het water is heet, erg heet.

Mijn vragen zijn:
- Gewoon deze slangen weer nemen want ze zijn speciaal voor (heet) water en zouden niet zo snel storing mogen vertonen? Slechte partij geweest misschien wat er nu in zit?
- Grote overspanningen beter met koperleidingen of CV staalleidingen doen en aan de uiteinden een slangpilaar koppelen zodat de apparaten met slang aangesloten kunnen blijven worden?
- Gewapende doorzichtige slang nemen die ook voor koelwaterleidingen wordt gebruikt?
- Hoe het beste de slangen ophangen/bevestigen?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Welke slangen voor warm en koud water.

Berichtdoor Klaver vier » 25 Dec 2013, 12:03

Broekie,als ik het goed begrijp heb je het over drinkwater dan kan je geen cv leidingen nemen,dan komt het roestwater uit de kraan.Het mooiste zou zijn als je iemand weet die de waterleidingen voor je perst met speciale slang die zowel geschikt is voor water als voor cv leiding.Als je een goeie loodgieter en of verwarmingsmonteur in je buurt heb zou ik het die eens vragen,dan ben je gelijk van die slagklemmen rommel af.Teceflex of Unicor zijn de betere merken slang.Het kan alleen geperst worden met speciaal gereedschap,maar als het zit zit het voorgoed.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Welke slangen voor warm en koud water.

Berichtdoor broekie » 25 Dec 2013, 14:36

CV leidingen zijn staal met een bescherming. Dat ze toch gaan roesten op den duur is duidelijk.
Koperleiding kan natuurlijk wel.
Ik denk dan aan stukken onder de vloer en door het motorruim.

Ik zal eens navragen voor persapparatuur bij slangleveranciers. Werken met koppelingen is veel mooier, duidelijk.
Misschien kunnen ze bij verkoop direct de koppelingen aanpersen.
Koppelingen zullen echter niet overal gaan.
Maar bij de boiler zal het wel lukken, daar zit draad op de aansluitingen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Welke slangen voor warm en koud water.

Berichtdoor Rob Art » 25 Dec 2013, 16:44

broekie schreef:Het schip heeft een 50 liter boiler op de motor en 220 V. en het water is heet, erg heet.

Dit is waarschijnlijk ook een van de reden dat je slangen slecht zijn geworden.
Ik wil je dan ook adviseren om op de uitgang van je boiler een proceswater menger te plaatsen. Dan krijg je niet de 90grC koelwater temp. door je slangen naar je kraan, maar een ingestelde temperatuur van bijvoorbeeld 60 grC.
De menger mengt het water meteen bij de boiler, je bent dus een stuk zuiniger met heet water en je slangen (als je hier weer voor kiest) gaan een stuk langer mee. Probeer ook je slangen (zo en zo de warme) even te isoleren, je ziet vaak dat warm en koud ongeïsoleerd zijn samen gebonden, dit verhoogd ook de kans op legionella.
Je hebt voor de warmwaterslangen ook een iets duurder type die nog beter bestand is, dan de standaard rode drinkwaterslang. Maar ik denk dat jouw probleem hem echt zit in het veel te hete water uit de boiler.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Welke slangen voor warm en koud water.

Berichtdoor Klaver vier » 25 Dec 2013, 16:51

Stalen pijp voor verwarming is alleen van buiten behandelt,kan je absoluut niet gebruiken voor drinkwater.Als je de leidingen perst kan je bijvoorbeeld het laatste stuk bij de kraan of waar dan ook flexibel maken,dat is beter ook.Aan een kraan zit meestal al flexibele slang, naar die maat kan je het zo toe persen.Voordeel is ook 100 procent zuurstof dicht,dus ook van buiten af niet gevoelig voor stank of vloeistof. Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Welke slangen voor warm en koud water.

Berichtdoor vuuren1 » 25 Dec 2013, 22:24

Er is niks mis met die speciale rode en blauwe slangen, behalve als het om een verkeerde partij of kwaliteit gaat.
De specificaties van de roden slangen geven aan tot welke temperatuur de slang goed kan overleven.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Welke slangen voor warm en koud water.

Berichtdoor Wolf1 » 04 Feb 2014, 09:14

De Stoere schreef:Broekie,als ik het goed begrijp heb je het over drinkwater dan kan je geen cv leidingen nemen,dan komt het roestwater uit de kraan.Het mooiste zou zijn als je iemand weet die de waterleidingen voor je perst met speciale slang die zowel geschikt is voor water als voor cv leiding.Als je een goeie loodgieter en of verwarmingsmonteur in je buurt heb zou ik het die eens vragen,dan ben je gelijk van die slagklemmen rommel af.Teceflex of Unicor zijn de betere merken slang.Het kan alleen geperst worden met speciaal gereedschap,maar als het zit zit het voorgoed.Gr René ( De Stoere).

Een niet helemaal volledige informatie !
Ik neem aan dat onze stoere René de tegenwoordig veel gebruikt aluminium leiding bedoeld.
Deze leiding is voorzien van een kunststof buitenmantel in diverse kleuren (Rood, Blauw, Geel, en Wit), de binnenzijde is ook voorzien van kunststof en daarmee voor alle soorten water geschikt.
De leiding kan zowel op rol, als lengte geleverd worden, en is uiterst simpel heel netjes te verwerken.
De verbindingen worden inderdaad doorgaans geperst, maaaaaaaaaaaaar voor de gene die niet over zo'n apparaat beschikken zijn er snijring verloop setjes te koop. In dit geval gebruik je gewoon 15mm messing koppelingen waarvan je de moer en de snijring vervangt door een 16mm aluminium pijpopname met O-ring en een 16mm wartel en snijring.
Deze verloop setjes geven ook veelal oplossing in gevallen dat je er met het pers apparaat niet bij kunt !
Voor mij op deze manier het ideale water distributie systeem voor zowel koud, warm en CV-water.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Welke slangen voor warm en koud water.

Berichtdoor Klaver vier » 04 Feb 2014, 10:14

Wolf. Die verloopsetjes waar je het over hebt zijn bij mijn weten alleen te koop voor het merk unicor, de zogenaamde N.L koppelingen.Ik werk altijd met teceflex ,voordeel geen O ringen.Die knelkoppelingen heb ik ook nooit nodig,waar je een knelkoppeling kan aandraaien kan ik de leiding persen.Er zijn zelfs systemen waar je de pijp ( slang) zo in de koppeling kan drukken zonder gereedschap,maar dan zijn de fittingen wel aan de prijs.Er is echt niets mooiers als de leidingen persen,altijd dicht en nooit meer ellende met slangklemmen.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Welke slangen voor warm en koud water.

Berichtdoor Ronaldmuzie » 04 Feb 2014, 10:27

de slangen hebben een temperatuur bereik van -15 tot 95 graden dus de vraag hoe heet is dat water in die boiler
want die binnenlaag zou niet los mogen laten


gr ronald
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Welke slangen voor warm en koud water.

Berichtdoor Popeye » 04 Feb 2014, 12:00

De Stoere schreef:Er zijn zelfs systemen waar je de pijp ( slang) zo in de koppeling kan drukken zonder gereedschap,maar dan zijn de fittingen wel aan de prijs.


http://www.geberit.nl/nl_nl/target_grou ... fit_1.html

Helaas nu niet meer in de aanbieding; http://www.bouwmaterialen.nl/bouwkrant/bouwkrant.pdf (even naar beneden scrollen)
Ik ben naar een demonstratieavond van dat systeem geweest.
Als ik dan zie dat 25 m wicu-buis al meer dan 200 euro kost dan wist ik het wel!

Groet, Jack.
Laatst gewijzigd door Popeye op 04 Feb 2014, 18:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten