Corsiva 570 New Age afwatering Kuip

Corsiva 570 New Age afwatering Kuip

Berichtdoor Leonvdplas » 03 Aug 2018, 22:22

Wij zijn sinds dit voorjaar in het bezit van een Corsiva 570 New Age. Overigens naar alle tevredenheid, we genieten volop van de boot. Echter vroeg ik mij een aantal dingen af.

In de vloer van de Kuip zowel bij het stuur alswel bij de rondzit zitten in de vloer loosputjes voor water waar je de stop uit kunt draaien zodat het water weg loopt. De eerste keer wilde ik de vloer even lekker schoonmaken met water en dit vervolgens door de loosputjes weg laten lopen. Echter kwam ik er al gauw achter dat deze nergens op aan gesloten zijn en het water gewoon onder in de kiel liep :-( Dit is natuurlijk niet erg handig. Wie heeft hier een oplossing voor?? Ik zat al te denken om hier slangen op aan te sluiten en dmv een waterpomp het water de bun in te pompen?!

En onder de banken in de rondzit zit nog “loze” ruimte. Ik neem aan dat dit een lucht compartiment is en niet kan worden gebruikt als bergruimte? Heeft iemand hier een antwoord op?

Bij voorbaat dank!
Leonvdplas
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Aug 2018, 21:44
ligplaats: Lisse
info: Corsiva 570 New Age 15PK bouwjaar 2016

Re: Corsiva 570 New Age afwatering Kuip

Berichtdoor broekerhaven » 04 Aug 2018, 10:02

De kuip van de corsiva570 is toch zelflozend?
Mijn 520is dat wel, voor zover ik weet zijn ze dat allemaal.

je kan er zelf slangen op zetten en met een afsluiter laten lozen in de bun (zo hoort het ook al te zitten volgens mij)

de loze ruimte onder de rondzit kan je gebruiken voor bergruimte, dit word vaak gedaan en de nieuwere modellen hebben dit al.
netjes luiken zagen , scharniertje erop , slotje en klaar.
heb ik bij mijn 520 ook gedaan.

heb je de 570 nieuw of particulier gekocht?
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Corsiva 570 New Age afwatering Kuip

Berichtdoor Arthur » 04 Aug 2018, 10:33

Heeft een corsiva geen spuigaten een stukje boven de waterlijn? Ik zie hier heel vaak dat de leidingen verstopt zijn en ze doorgeprikt moeten worden.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Corsiva 570 New Age afwatering Kuip

Berichtdoor Leonvdplas » 04 Aug 2018, 17:31

broekerhaven schreef:De kuip van de corsiva570 is toch zelflozend?
Mijn 520is dat wel, voor zover ik weet zijn ze dat allemaal.

je kan er zelf slangen op zetten en met een afsluiter laten lozen in de bun (zo hoort het ook al te zitten volgens mij)

de loze ruimte onder de rondzit kan je gebruiken voor bergruimte, dit word vaak gedaan en de nieuwere modellen hebben dit al.
netjes luiken zagen , scharniertje erop , slotje en klaar.
heb ik bij mijn 520 ook gedaan.

heb je de 570 nieuw of particulier gekocht?



We hebben hem particulier gekocht.

Ik heb nog geen zelflozers kunnen ontdekken. En ik zou het toch fijner vinden als het water gelijk geloosd word omdat het hier om “vuil” water gaat. Waar zit de zelflozer bij de 520?

De ruimte onder de banken zijn dus geen “luchtkamers” die intact moeten blijven? Dan is het inderdaad wel handig om daar extra opbergruimte van te maken.

Hebben jullie ook ervaring met dingen vastschroeven in de romp/dek? Ik zag namelijk dat de importeur er extra kikkers op gemonteerd heeft. Maar deze zitten enkel vastgeschroefd in het polyester.
Leonvdplas
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Aug 2018, 21:44
ligplaats: Lisse
info: Corsiva 570 New Age 15PK bouwjaar 2016

Re: Corsiva 570 New Age afwatering Kuip

Berichtdoor broekerhaven » 04 Aug 2018, 20:43

Bij de 520 zit er 1.
Deze zit achter bij de bank in het midden, deze gaat met een dikke slang door de "dubbele"bodem naar achter waar een doorvoer naar buiten zit.
Bij mij zit er nog een extra dop in zodat ik de kuip tijdelijk vol kan zetten om te schrobben ;)

wat de kikkers betreft als je voorboord en dan de juiste schroef gebruikt kan het heel goed zo.

Polyesther daar is zo 5 tot 7 mm dik hoor , daar kom je wel achter als je de extra bergruimte gaat maken.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Corsiva 570 New Age afwatering Kuip

Berichtdoor Leonvdplas » 13 Aug 2018, 23:32

broekerhaven schreef:Bij de 520 zit er 1.
Deze zit achter bij de bank in het midden, deze gaat met een dikke slang door de "dubbele"bodem naar achter waar een doorvoer naar buiten zit.
Bij mij zit er nog een extra dop in zodat ik de kuip tijdelijk vol kan zetten om te schrobben ;)

wat de kikkers betreft als je voorboord en dan de juiste schroef gebruikt kan het heel goed zo.

Polyesther daar is zo 5 tot 7 mm dik hoor , daar kom je wel achter als je de extra bergruimte gaat maken.



Top! Bedankt voor de info, ik kan na het vaarseizoen aan de gang ;)
Leonvdplas
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Aug 2018, 21:44
ligplaats: Lisse
info: Corsiva 570 New Age 15PK bouwjaar 2016

Re: Corsiva 570 New Age afwatering Kuip

Berichtdoor 1400intruder1400 » 27 Feb 2023, 22:50

Graag haak ik aan op dit topic.

Ik heb eenzelfde boot gekocht en zie dat er water onderin de boot staat. Ook ik kwam er achter dat het water van het dek via het putje niet uit de boot loopt maar onderin de boot terecht komt. Mijn vragen:

1. Heeft iemand hiervoor een oplossing? Zijn er bijvoorbeeld slangen te koppelen aan de onderkant van de putjes?

2. Heeft iemand een bilgepomp geïnstalleerd in eenzelfde boot? Zo ja, wat voor type en vooral: waar en hoe?

Verder vind ik dat er erg weinig bergruimte in de boot zit, terwijl er voldoende banken zijn waarin dat gemaakt zou kunnen worden. Ook daarover heb ik vragen:

3. Wie heeft in de banken bergruimte gemaakt? En vooral: hoe heb je dat gedaan? Welke afsluiting heb je gebruikt? En zijn er ook foto's beschikbaar?

Dank alvast voor de reacties!
1400intruder1400
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 27 Feb 2023, 22:43
ligplaats:
info: Corsiva 570 new age


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten