Rompsnelheid: rib vs. plankenbodem

Rompsnelheid: rib vs. plankenbodem

Berichtdoor Friese vaarder » 12 Mei 2024, 20:50

Beste forumleden,

Momenteel heb ik een 3.10 meter rubberboot met opblaasbare kiel en houten vloerdelen. Hij vaart prima om lage snelheid, maar met zo’n relatief korte boot heb je toch een erg lage rompsnelheid (6 a 7 km/u?) waardoor lekker doorvaren op een normaal tempo er niet in zit, en doorsnee sloepjes en jachten je al snel op de hiel zitten en je inhalen. Meer gas geven heeft geen zin en resulteert in een flinke hekgolf. Ik heb het gezegde ‘lengte loopt’ vaak voorbij horen komen en heb ook wel gemerkt dat dit rubberbootje al een hogere rompsnelheid heeft ten opzichte van een vorig kleiner rubberbootje. Echter ben ik benieuwd of de rompsnelheid van een rubberboot met opblaasbare kiel en een rib verschilt bij gelijke lengte.

Volgend bootje zou wellicht wel eens een leuke rib kunnen worden in het formaat 3.50-4 meter. Wat is typisch de rompsnelheid van zulke bootjes en speelt de positie van de stuurinrichting (midden van de boot of meer naar achteren) hier een belangrijke rol in betreft de keuze van het model?

Alvast bedankt!
Friese vaarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Jul 2023, 10:12
ligplaats:
info:

Re: Rompsnelheid: rib vs. plankenbodem

Berichtdoor Martin65 » 12 Mei 2024, 20:53

Wij hebben een rib met harde bodem dus van 3.40 meter. Zonder veel golven te maken is de maximum snelheid ongeveer 8-9 km/h. Bij 16-18 gaat ie in plané maar tussen de 8-18 is het een giga golventrekker.
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Rompsnelheid: rib vs. plankenbodem

Berichtdoor Amersfow » 13 Mei 2024, 16:44

Als waterverplaatser is alleen de waterlijn van belang. Dus een RIB gaat dan niets harder. Zelf heb ik alle types gehad, ondanks dat een RIB meer ruimte inneemt, wil ik nooit meer een andere bodem.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1947
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Rompsnelheid: rib vs. plankenbodem

Berichtdoor Wolf1 » 13 Mei 2024, 18:50

Je snapt er geen zak van, laat je eens informeren in het verschil tussen een verdringer, en een planerent schip !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1875
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Rompsnelheid: rib vs. plankenbodem

Berichtdoor Yep » 13 Mei 2024, 19:05

Nou, nou, nou.
Wat een stevige woorden weer....
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3186
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Rompsnelheid: rib vs. plankenbodem

Berichtdoor Wolf1 » 13 Mei 2024, 19:17

Yep schreef:Nou, nou, nou.
Wat een stevige woorden weer....

En geen woord Frans ! ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1875
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Rompsnelheid: rib vs. plankenbodem

Berichtdoor Yep » 13 Mei 2024, 19:36

Neu, dat niet.
Maar het getuigt van een redelijke portie onbehouwenheid en erg weinig verfijning.
Not my cup of tee.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3186
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Rompsnelheid: rib vs. plankenbodem

Berichtdoor Friese vaarder » 13 Mei 2024, 21:03

Nou wolf1, ik snap gelukkig wel wat het verschil hoor. Maar aan jouw zelfingenomenheid verwacht ik nu ook even dat het geen probleem is om mij even van een strakke uitleg te voorzien over verschillende typen onderwaterschepen. Zet ‘m op!
Friese vaarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Jul 2023, 10:12
ligplaats:
info:

Re: Rompsnelheid: rib vs. plankenbodem

Berichtdoor Friese vaarder » 13 Mei 2024, 21:06

Martin65 schreef:Wij hebben een rib met harde bodem dus van 3.40 meter. Zonder veel golven te maken is de maximum snelheid ongeveer 8-9 km/h. Bij 16-18 gaat ie in plané maar tussen de 8-18 is het een giga golventrekker.


Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad hetzelfde, het is óf tegen de 7-8 km/uur aan hikken, of planeren en ruim over de 30 km/uur. Een rib die een snelheid van 10-12 km/uur haalt lijkt mij heerlijk, vandaar de vraag naar de verschillende lengtes en bodemsoorten bij rubberboten/ribs.
Friese vaarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Jul 2023, 10:12
ligplaats:
info:

Re: Rompsnelheid: rib vs. plankenbodem

Berichtdoor Friese vaarder » 13 Mei 2024, 21:07

Amersfow schreef:Als waterverplaatser is alleen de waterlijn van belang. Dus een RIB gaat dan niets harder. Zelf heb ik alle types gehad, ondanks dat een RIB meer ruimte inneemt, wil ik nooit meer een andere bodem.


Aha, goed om te weten. Dankje!
Friese vaarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Jul 2023, 10:12
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten