acculaders

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: acculaders

Berichtdoor Amersfow » 25 Mrt 2024, 12:37

Vind je 5-6 jaar lang? 7 jaar is toch wel het minimum is mijn ervaring (met simpele spullen en mishandeling door huurders die met senseo's en koelboxen aan komen zetten en zeggen dat ze die niet gebruiken enzo).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: acculaders

Berichtdoor aadbloem » 25 Mrt 2024, 16:21

Amersfow schreef:Vind je 5-6 jaar lang?

5-6 jaar, langer is het bij tot nu toe niet geweest in deze boot. Begonnen met 2x200AH Gel die in het 7e jaar bij belasting onder de 12v gingen en dus vervangen. Wegens teleurstelling met deze prijzige GEL accu's dan maar gewoon onderhoudsvrij loodzuur 2x180AH vrij goedkoop, einde van het 6e jaar ook onder de 12v bij belasting. In beide gevallen was het de Webasto die met opstarten meldt: Spanning te laag. Ik heb echt geen hoop dat het ooit langer mee zou gaan. Nu is 2x180AH loodzuur vrij goedkoop dus +/- €100 per seizoen. Maar wel steeds dat gesjouw.
Nu experimenteel 4x3,2v Lithium in serie en 308AH + BMS. De laadinrichtingen Solar, Omvormer/lader en dynamo zijn aangepast op Lithium en worden bestuurd door een externe plc (computer) die het laden uitschakelt wanneer vol. Volgens deskundigen gaat Lithium minimaal 10 jaar mee. Ik ben benieuwd. De kosten waren maar een fractie meer dan 2xLoodzuur.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: acculaders

Berichtdoor rene79shovel » 25 Mrt 2024, 18:20

gewoonmich schreef:Wat is er goed aan die elektron WLG 4?

In mijn optiek is deze conventionele lader sterk verouderd. Tegenwoordig is een meertrapslader meer gangbaar en beter voor je accu's.


wat ik bedoel is dat het geen rotzooi is , maar wat mij opvalt is dat het voltage hoger is wanneer de accu vol geladen is , ik zag dat ook al in een beschrijving staan
maar vind het een vreemd fenomeen , een 12 volt accu begint hij met 13 volt te laden maar wanneer de accu vol is is het 15 volt .
ik heb hem nu in de schuur staan om een beetje te proberen , de bosch die ik er nu in heb is een professionele lader en die doet het perfect
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: acculaders

Berichtdoor Amersfow » 25 Mrt 2024, 19:34

Aan het einde van het rust seizoen heeft het zonnepaneel de accu helemaal tjok vol geduwd. Als ik binnenkom geeft die 13,7 en zelfs nog een klein amperage aan. Als ik dan het spul opstart gaat die gelijk terug naar 13,2 en lager, maar vindt het best wel hoog.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: acculaders

Berichtdoor rene79shovel » 25 Mrt 2024, 20:45

Amersfow schreef:Aan het einde van het rust seizoen heeft het zonnepaneel de accu helemaal tjok vol geduwd. Als ik binnenkom geeft die 13,7 en zelfs nog een klein amperage aan. Als ik dan het spul opstart gaat die gelijk terug naar 13,2 en lager, maar vindt het best wel hoog.

ik heb zaterdag ook een paneel op de boot gelegd , moet hem nog wel aansluiten , maar het was zaterdag zulk klotenweer dat ik er maar mee opgehouden ben
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Yep en 84 gasten