Startaccu

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Startaccu

Berichtdoor Lotte » 29 Feb 2024, 14:32

Einde zomerseizoen wilde mijn Ford niet starten, draaide een paar keer rond en viel toen stil. Opnieuw de sleutel omdraaien gaf 1 draai en een zucht. Accu gemeten, zakte weg naar 7,6 v bij starten. Voordat dit gebeurde heb ik geen laadlampjes zien branden. Geladen accu geplaatst en direct starten. Originele accu nacht opgeladen en de motor startte direct en konden we naar de kraan varen om er uit te gaan voor de winter. Gisteren gaf de multimeter 12,48 v aan en dat kijkglaasje is groen. (weet niet of dat verder iets wezenlijks zegt) 5 Maanden in de boot gestaan, niet opgeladen.

Zou ik nu moeten concluderen dat de accu op is? Stond 4 jaar geleden in de boot toen ik hem kocht. Zal ws veel ouder zijn. (niet af te lezen op de accu) Of zou het de dynamo kunnen zijn (omdat de accu na 5 maanden 12,48 v is en dat kijkglaasje groen is)? Kan de motor niet proberen te starten omdat hij winterklaar op de kant ligt. Kan ik zaken uitsluiten zonder de motor te starten?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Startaccu

Berichtdoor McBoaty » 29 Feb 2024, 16:56

Mijn startaccus zakten direct van 12.4V naar 9V. Laden daarna weer makkelijk op naar 12+V.. :? imho zijn ze dan aan het einde van hun leven..
Ik heb ze maar gelijk vervangen en nu gaat alles weer lekker.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten