door kajoe » 24 Feb 2024, 10:15
mag niets uitmaken zelfde tijd ,soms krijg je geduvel als je het verschil groot laat worden in bv jaren .
vroeger (aleer) keken de binnenvaart schippers niet zo nou en zat er best wel verschil in maar in die tijd was de laderij nog met gelijkstroom en de regelaars vaak dubieus .
was vaak afkomstig van oude leger spullen en door dat vaak ongelukkig laden ver knalden er vrij veel accus .
zo hadden wij in het begin een gelijkstroom dynamo 300 amp met een regelaar die vaak vast kwam te zitten waardoor de dynamo vol bleef door laden ,met als gevolg stomende accus .
en die kon je dan naar de vuilnisbeld brengen ..zeg vaak werden ze overboord geduveld als de leverancier ze niet mee wou nemen .
nee dan nu als je het voor elkaar hebt ,,zonder ale zeer ingewikkelde toestanden zoals ik aak lees ,heb je er vrijwel geen omkijken naar zonne paneeltjes er bij voor de stilligtijd .
en dat had je vroeger niet geen zonne panelen ook vaak geen enkele mogelijkheid om walstroom te krijgen dus altijd met je hulpmotortje stroom draaien dat meestal 12/24 volt
omvormers naar 220 waren toen nog vrijwel niet voor handen had je mazzel voor walstroom en had je dan al een gelijkrichter dan had je mazzel .