ongelijke accus?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

ongelijke accus?

Berichtdoor McBoaty » 23 Feb 2024, 19:16

Vandaag mijn startaccus vervangen door 2 nieuwe frisse exemplaren maar toen ik de ouwe uit de machinekamer trok zag ik dat het twee verschillende merken en maten zijn.. :shock:
Nou heb ik altijd geleerd dat geschakelde accus exact gelijk en liefst uit de zelfde productie batch moeten komen.
Toch heeft dit tweetal het bijna 15 jaar volgehouden!
Toch gek...

Afbeelding
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: ongelijke accus?

Berichtdoor heuvels » 23 Feb 2024, 20:09

Ketting is zo sterk als zwakste schakel. Geldt ook hier, de kleine accu zal eerder leeg raken dan de grote. Effectief heb je nu dus 2x 120AH . Ze staan in serie 24 volt te maken begrijp ik?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: ongelijke accus?

Berichtdoor McBoaty » 23 Feb 2024, 20:34

Nee 12V dus parallel.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: ongelijke accus?

Berichtdoor heuvels » 23 Feb 2024, 21:32

Allebei loodaccu's met allebei 6 cellen van 2,1 volt.
Zullen elkaar niet bijten, zeker niet als ze allebei even oud zijn.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: ongelijke accus?

Berichtdoor kajoe » 24 Feb 2024, 10:15

mag niets uitmaken zelfde tijd ,soms krijg je geduvel als je het verschil groot laat worden in bv jaren .
vroeger (aleer) keken de binnenvaart schippers niet zo nou en zat er best wel verschil in maar in die tijd was de laderij nog met gelijkstroom en de regelaars vaak dubieus .
was vaak afkomstig van oude leger spullen en door dat vaak ongelukkig laden ver knalden er vrij veel accus .
zo hadden wij in het begin een gelijkstroom dynamo 300 amp met een regelaar die vaak vast kwam te zitten waardoor de dynamo vol bleef door laden ,met als gevolg stomende accus .
en die kon je dan naar de vuilnisbeld brengen ..zeg vaak werden ze overboord geduveld als de leverancier ze niet mee wou nemen .
nee dan nu als je het voor elkaar hebt ,,zonder ale zeer ingewikkelde toestanden zoals ik aak lees ,heb je er vrijwel geen omkijken naar zonne paneeltjes er bij voor de stilligtijd .
en dat had je vroeger niet geen zonne panelen ook vaak geen enkele mogelijkheid om walstroom te krijgen dus altijd met je hulpmotortje stroom draaien dat meestal 12/24 volt
omvormers naar 220 waren toen nog vrijwel niet voor handen had je mazzel voor walstroom en had je dan al een gelijkrichter dan had je mazzel .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: ongelijke accus?

Berichtdoor aadbloem » 24 Feb 2024, 11:19

Staan deze ongelijke accu's permanent parallel of alleen alleen tijdens laden, met laadrelais (Cyrix), diodebrug of een handschakelaar?
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: ongelijke accus?

Berichtdoor McBoaty » 24 Feb 2024, 13:11

aadbloem schreef:Staan deze ongelijke accu's permanent parallel of alleen alleen tijdens laden, met laadrelais (Cyrix), diodebrug of een handschakelaar?


Stonden permanent parallel en werden rechtsreeks geladen door of druppelader en/of dynamo. Mijn nieuwe (zelfde) accus ook maar dan nu wel van het exact gelijke merk en type.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: ongelijke accus?

Berichtdoor aadbloem » 24 Feb 2024, 13:39

McBoaty schreef:Stonden permanent parallel en werden rechtsreeks geladen door of druppelader en/of dynamo. Mijn nieuwe (zelfde) accus ook maar dan nu wel van het exact gelijke merk en type.

Gaaf dat dat 15 jaar is meegegaan. Exact gelijke types zijn nog meer geschikter dan ongelijke maar kennelijk is de vorige set van dusdanig kwaliteit geweest dat er geen overladen naar elkaar plaatsvond. Prima dus. Ik ben tot op heden nooit verder gekomen dan 6 a 7 jaar voor zowel goedkope als ook dure types.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Rene en 81 gasten