Accu's

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Accu's

Berichtdoor McBoaty » 22 Feb 2024, 19:10

Aan de andere kant waren de accus die ik net vervangen had ook uit 2009 en van een merk waar ik ook nooit van gehoord had OML en die deden het prima tot ik ze per ongeluk helemaal leeg had laten lopen tijdens de vrieskou van afgelopen winter. :oops:
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Accu's

Berichtdoor Het Sluizenfront » 23 Feb 2024, 12:31

@McBoaty, uitzonderingen bevestigen de regel. ;)
Ik heb in vroeger jaren een caravan gehad waarbij de mover van stroom werd voorzien door een merkloze accu van 100Ah die ik toen bij Obelink gekocht heb voor weinig. Toen ik de caravan 10 jaar later verkocht heb, deed deze accu het nog steeds prima. Daarbij moet gezegd worden dat ik de caravan thuis gestald altijd aan de paal had staan waardoor de accu door een goede acculader continue in conditie werd gehouden. Mijn ervaring is ook dat een lood-accu ermee gebaat is als hij zoveel mogelijk vol wordt gehouden en bij gebruik niet verder dan half leeg wordt getrokken.
Aan boord heb ik in het woongedeelte een gewone voltmeter zitten die continue de klemspanning van de accubatterij weergeeft. Bij mij 4 Victron AMG accu's van 200Ah. die serie-paralel geschakeld 24v. leveren. Daaraan hangt een Victron Multiplus van 3000W. Ik heb geen zonnepanelen. Als we ergens in het wild liggen houdt ik die spanningsmeter steeds in de gaten als er een stroomverbruiker aan staat. Onbelast is die spanning als we pas stil liggen meestal tegen de 27 volt. Maar als er koffie gezet wordt (1450W) dan zakt die spanning al snel 0,5 volt in en wordt door dat verbruik, de onbelaste spanning ook langzaam lager. Voor mij is het punt als de spanning belast nog maar 24 volt is, aanleiding om maatregelen te nemen die de accu.s weer opladen. Dat kan varen betekenen of ergens een stroompaal zoeken. Kennelijk kunnen de Victons zich in deze werkwijze vinden want ze houden dus al bijna 15 jaar stand :D
Uiteraard ligt de boot in de thuishaven ook altijd aan 't infuus zodat de accu's steeds geladen blijven.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Accu's

Berichtdoor Amersfow » 23 Feb 2024, 12:45

Kijk, dat mag ik nu, gewoon een no nonsense systeem. Vergt wel wat discipline maar is goed en betrouwbaar. Ik heb ook per accubank een digitale volt en amperemeter met shunt. Dan wel een simple 100 watt zonnepaneel setje erbij. Ik heb 'm overigens nooit permanent aan het stroom infuus liggen, ben bang voor ergens corrossie.
Mijn accu's worden door huurders zwaar mishandeld, die komen met grote koelboxen en senseo's aanzetten. Er een bewaker op zetten dat alles uitgaat als het onder de 11,5v komt vind ik geen service. Gelukkig doet de omvormer dat wel automatisch natuurlijk. Desondanks doe ik toch zo'n jaar of 6 met een set. Daarbij moeten de verbruiksaccus het vaakst vervangen worden. Dan de boegschroef/ankerlier accus, die krijgen het wellicht ook zwaar voor de kiezen en als laatste de kleine startaccus (met nieuwe motors hebben die niks te houden).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten