Boegschroef proportioneel maken

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Boegschroef proportioneel maken

Berichtdoor helenakruiser » 07 Jan 2024, 12:35

De wens om de boegschroef proportioneel te kunnen bedienen was al enige tijd aanwezig. Echter werd ik weerhouden door de exorbitante prijzen voor de regelaars en aanverwante artikelen om dit mogelijk te maken . Na een bezoek bij Wolf1 aan boord samen met mijn technisch onderlegde broer was het plan om de zoektocht door te zetten geboren . Mede door de heldere uitleg van Wolf 1 , zijn printje en potmeter en het geheel belangeloos testen en nog eens testen bij hem thuis zijn wij er in geslaagd om de boegschroef aan te sturen dmv een pwm welke beduidend gunstiger geprijsd is . Het had nogal wat voeten in aarde om de motor te laten doen wat ik wilde . Het verschil tussen magneetmotoren en borstelmotoren is mij inmiddels redelijk helder geworden . Ze hebben beide hun karakteristieke eigenschappen en vragen derhalve beide een andere aansturing . Na een uitgebreide testrun op de keukentafel is alles goed bevonden en wordt de motor weer ingebouwd zodra de temperaturen het weer aangenaam maken om aan een boot te prutsen . Wolf 1 , nogmaals bedankt voor jouw geweldige hulp en sloten koffie en lekkere broodjes . Zodra het spul ingebouwd is volgt een filmpje .

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Boegschroef proportioneel maken

Berichtdoor aadbloem » 07 Jan 2024, 12:41

Klinkt goed. Een beetje meer uitleg is wel leuk. Schematisch misschien? Wat is een PWM en voor welke motor is het gerealiseerd? Borstel of magneet? De zeer bekende gele boegschroefmotoren zijn borstelmotoren.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Boegschroef proportioneel maken

Berichtdoor helenakruiser » 07 Jan 2024, 12:57

Pwm staat voor pulse width modulator . Het gaat om in mijn geval een maxpower ct 80 . Schema kan ik zo niet geven moet eerst met mijn broer overleggen om dit te tonen .Maar zal vast geen probleem zijn .

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Boegschroef proportioneel maken

Berichtdoor stefan » 07 Jan 2024, 13:17

Wat leuk! Ben ook wel benieuwd hoe dit werkt…
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef proportioneel maken

Berichtdoor heuvels » 07 Jan 2024, 16:43

Zoals ik het begrijp:
Een magneetmotor oftewel een stappenmotor moet je aansturen met wisselende frequenties, langzaam om op te starten en sneller voor meer toeren.
Een borstelmotor oftewel servomotor kun je aansturen met pulswijdte van 0% tot 100%. Bij 100% dus continu onder spanning. Ik denk dat een stofzuiger met instelbare zuigkracht op deze manier werkt.
De laatste optie is denk ik goedkoper en gemakkelijker zelf te maken.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Boegschroef proportioneel maken

Berichtdoor Wolf1 » 08 Jan 2024, 12:27

heuvels schreef:Zoals ik het begrijp:
Een magneetmotor oftewel een stappenmotor moet je aansturen met wisselende frequenties, langzaam om op te starten en sneller voor meer toeren.
Een borstelmotor oftewel servomotor kun je aansturen met pulswijdte van 0% tot 100%. Bij 100% dus continu onder spanning. Ik denk dat een stofzuiger met instelbare zuigkracht op deze manier werkt.
De laatste optie is denk ik goedkoper en gemakkelijker zelf te maken.

Onzin, slaat nergens op !
Stappenmotor, is een borstelloze, synchrone elektromotor, waarvan de hoekverdraaiing nauwkeurig te beheersen is.
Servomotor is een apparaat om automatisch een mechanisch systeem te regelen, zonder directe mechanische verbinding.
De door Helanakruiser omschreven PWM regeling is bedoeld voor het toerental van een boegschroef met een permanent magneet veld, of gewikkeld veld, gelijkstroom motor, regelbaar te maken !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten