victron multiplus icm kacheltje

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor pascall » 28 Nov 2023, 05:49

Amersfow schreef:Ik vraag me af wat je een paar uur per dag met een kachel aan wil bereiken. Lucht opwarmen, dan kan het meer water bevatten. Maar als dat afkoelt condenseert het gewoon weer. Als de kachel uit gaat is het na een half uur weer buiten temperatuur. Het spul vorstvrij maken en veel ventileren levert meer op denk ik. (hoewel dan ook de druppels op de motor staan).


Ja die vraag stel ik mij ook, betekent alleen maar meer vocht en dat is net wat je niet wild!
Ventileren en geen kachel aan, wil je het echt droog houden zet er dan een luchtontvochtiger in en sluit de boot hermetisch af.
Met een luchtontvochtiger haal je zo 10 liter water/vocht uit de boot per week en verbruikt veel minder stroom als een kachel!
Maar ga niet voor de 10 liter want dat vind het interieur/hout niet leuk, dus standje lager!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor rene79shovel » 28 Nov 2023, 07:26

Bert10 schreef:een smart stopcontact werkt via wifi , waar haal je dat vandaan op je boot dan?


Door middel van een mifi router kan er een wifi netwerk gemaakt worden op de boot.
Vrgroet, Bert.[/quote]

ja , maar waar komt het signaal vandaan ? of heb je een vaste kpn aansluiting op je boot ? :lol:
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor kajoe » 28 Nov 2023, 12:10

wij lageen met ons motor charterschip in de winter maanden meestal stil heel soms als hotel schip .
in die tijd sloten we de verwarming naar het voorschip af de achterwoning verwarmde wij wel tja wonen he .
het voorschip werd wel geventileerd maar we hadden er vrijwel nooit condens heel soms als het heel hard had gevroren rijp op de binnenkant van de ramen .
goed ventileren houd het gewoon droog de luchtvochtigheid valt erg mee in de winter immers iets koud maken is meestal vocht ont trekken .
vocht vreters hebben weinig zin in een boot .het hout werkt toch altijd wat of je stookt of niet .
alleen wisseling van kout en warm geeft in mijn ogen condens maar ja wij hadden in de 13 jaar met ons schip die ervaring opgedaan en die van anderen daarin meegenomen .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor rene79shovel » 28 Nov 2023, 18:00

maar op wat voor manier ventileer je , geforceerd met ventilatoren ?
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor kajoe » 28 Nov 2023, 20:03

wij hadden hier en daar wat luchtkokertjes en wat patrijspoorten op een kier ,ook de Koekoeks op het dek stonden vaak op een kier plusminus een cm .
en ach je moest het weer wat in de gaten houden maar nooit geen last ergens van gehad .
soms waren we best een weekje of 2 afwezig .
maar er zijn veel manieren en er zullen ongetwijfeld mensen zijn op het forum die met betere ideeën komen .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor Bert10 » 28 Nov 2023, 20:48

Ongelezen berichtdoor rene79shovel » Di 28 Nov 2023, 06:26

rene79shovel schreef:
een smart stopcontact werkt via wifi , waar haal je dat vandaan op je boot dan?


Door middel van een mifi router kan er een wifi netwerk gemaakt worden op de boot.
Vrgroet, Bert.

ja , maar waar komt het signaal vandaan ? of heb je een vaste kpn aansluiting op je boot ? :lol:
rene79shovel

Rene, een mifi router heeft een sim kaart, net als een telefoon. Deze mifi router maakt dus verbinding met de provider en zo heb je internet. Vervolgens
maakt de mifi router een eigen wifi netwerk. Simpel :lol: :lol:
groet Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor Bert10 » 28 Nov 2023, 20:58

Amersfow schreef:Ik vraag me af wat je een paar uur per dag met een kachel aan wil bereiken. Lucht opwarmen, dan kan het meer water bevatten. Maar als dat afkoelt condenseert het gewoon weer. Als de kachel uit gaat is het na een half uur weer buiten temperatuur. Het spul vorstvrij maken en veel ventileren levert meer op denk ik. (hoewel dan ook de druppels op de motor staan).


Vorig jaar heb ik het op jou/deze manier geprobeerd, maar toch heel veel vocht in de boot (en deze ligt in een grote loods). Dit jaar probeer ik het met luchtontvochtigers, alle ramen etc goed afgesloten en af en toe een kachteltje aan bij ernstige kou / vorst. De luchtvochtigheid en de temperatuur kan ik op afstand aflezen. Het kacheltje kan ik ook op afstand sturen. Ik hoop dat het op deze manier wat droger blijft in de boot. We zullen zien.
Groet, Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor Oeverloos » 28 Nov 2023, 21:53

Ik zie geregeld schepen met de hele winter de cv aan.
In februari soms een tankwagen er naast.
Een elektrisch kacheltje om de zaak niet te laten bevriezen lijkt een oplossing, maar ik zou er zelf niet voor kiezen.

Zelf leren hoe je het schip winterklaar maakt en dat opschrijven in een technisch logboek is niet verkeerd.
Als je het nog nooit gedaan hebt kijk dan mee met de monteur en schrijf de handelingen op.

Stroom uitval gebeurt zelden in Nederland en als het wel gebeurt maar voor korte tijd.
Maar je bent er met het elektrische kacheltje wel afhankelijk van.
En er is de laatste jaren genoeg veranderd in de afname en stabiliteit van het net.
Er hoeft zich maar een hoog boven Scandinavië te vestigen en wij hebben hier 15 graden vorst.

De rekening van het winterklaar maken kan een dienst bewijzen bij een verzekerings claim mocht er vorst schade zijn.

Als je schip in een loods ligt, zoals je hierboven schrijft, met andere boten, is elk elektrisch gebruik uit den boze.
Jouw WA verzekering dekt maar 1.000.000 en sommige tot 2.500.000.
Voor de rest van de schade mag jij privé opdraaien als blijkt dat jouw kacheltje de oorzaak was.
Elektrische kacheltjes zijn de nachtmerrie van alle andere boten eigenaars mijzelf in kluis.
De eigenaars krijgen bij een totaal verlies slechts de dagwaarde uitgekeerd.
Vastgesteld door de ieders verzekeraar.
Die daarna op zoek gaan naar de schuldige om te verhalen.
En dat ben jij dan hopelijk niet.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor rene79shovel » 28 Nov 2023, 23:01

Bert10 schreef:Ongelezen berichtdoor rene79shovel » Di 28 Nov 2023, 06:26

rene79shovel schreef:
een smart stopcontact werkt via wifi , waar haal je dat vandaan op je boot dan?


Door middel van een mifi router kan er een wifi netwerk gemaakt worden op de boot.
Vrgroet, Bert.

ja , maar waar komt het signaal vandaan ? of heb je een vaste kpn aansluiting op je boot ? :lol:
rene79shovel

Rene, een mifi router heeft een sim kaart, net als een telefoon. Deze mifi router maakt dus verbinding met de provider en zo heb je internet. Vervolgens
maakt de mifi router een eigen wifi netwerk. Simpel :lol: :lol:
groet Bert.



zucht , ik las wifi router , niet mifi :lol: :lol: :lol:
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor broekie » 29 Nov 2023, 08:26

Dat vocht in de winter blijft een discussie.

Zelf ventileer ik en maak de boot winterklaar. Wij verblijven niet op de boot in de winter.
Alle watertanks leeg, boiler leeg en diesel vol. Afsluiters dicht.
Leidingen doorblazen, wc en douchepomp leegdraaien en anti vries erin.
Motor en generator afsluiters dicht, zoveel mogelijk water wegzuigen en even laten doorlopen met koelvloeistof.
Bilge droog. Boot is droog.
Is even werk, maar voor mij de beste remedie daar we vaak weg zijn in de winter en het dan geen probleem is als er vorst komt.

Ik ken iemand die (jaren terug al) € 600 aan stroom op de haven gebruikte voor kacheltjes in de boot.
Had geen zin omdat de temperatuur niet hoog genoeg kwam om echt te drogen.
Daarnaast stond er voortdurend tientallen liters water in de bilge door lekkages.
Geen kennis van zaken en denken dat een kachel de zaak droog houd. Geen zin om de boot winterklaar te maken.

Hoor ook vaak dat men die vochtvreters neerzet. Trots vertellen ze dat ze altijd vol zijn. Dus het werkt.
Met ventilatie open ben je de hele omgeving aan het ontvochtigen :D
Wat je uit de lucht haalt, wordt direct weer aangevuld met nieuwe vochtige buitenlucht.
Wat Pascal aangeeft, alleen ontvochtigen met een afgesloten boot heeft zin.

Anders wordt het als je op de boot verblijft in de winter.
Die ervaring heb ik niet, maar ken wel mensen die dat doen.
Kost veel energie om de boot comfortabel te houden denk ik.
Dat hangt natuurlijk ook af van het soort schip en de isolatie ervan.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten