victron multiplus icm kacheltje

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor Bert10 » 22 Nov 2023, 15:01

Hallo, ik heb een vraag over een victron multiplus 24 volt lader / omvormer. Deze is in mijn boot ingebouwd. Ik wil deze winter een klein electrisch kacheltje van 220 volt in de boot plaatsen. En deze middels een smart stopcontact af en toe een dagdeel laten draaien om het klimaat in de boot droog en vorstvrij te houden indien nodig.
Mijn vraag: de boot is aangesloten op walstroom en ik heb de victron nu op "charge only" staan. Kan ik het kacheltje nu gewoon op een 220 volt stopcontact aansluiten ? Blijft de victron dan wel de accus laden? Of moet de victronschakelaar op "inverter on" gezet worden? Maar laadt hij dan wel?
De victron (afstands) schakelaar heeft 3 standen, 1. charge only, 2. off, 3. inverter on.
Ik hoor graag.
Met vriendelijke groet,
Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor Yep » 22 Nov 2023, 15:14

Manual (Multi en Quattro):

Als de schakelaar op “on” wordt gezet, is het apparaat volledig functioneel. De omvormer wordt ingeschakeld en de led
“inverter on” gaat branden.
Als er op de “AC-in”-aansluiting spanning wordt aangesloten, zal deze, als de waarde binnen de specificaties valt, worden
doorgeschakeld naar de “AC-out” aansluiting. De omvormer wordt uitgeschakeld, de led “mains on” gaat branden en de lader
begint met opladen. Afhankelijk van de status van de lader gaan de leds "bulk" (bulklading), "absorption" (absorptielading) of
"float" (druppellading) branden.
Als de spanning op de “AC-in ”-aansluiting wordt afgewezen, zal de omvormer worden ingeschakeld.

Als de schakelaar op “charger only” wordt gezet, zal alleen de acculader van de Quattro worden ingeschakeld (als er
netspanning beschikbaar is). In deze modus wordt de ingangsspanning tevens doorgeschakeld naar de “AC-out”-aansluiting.

OPMERKING: Als alleen de laadfunctie nodig is, moet erop worden gelet dat de schakelaar in de stand “charger only” wordt
gezet. Hiermee voorkomt u dat bij het wegvallen van de netspanning de omvormer wordt ingeschakeld en uw accu’s leeg
raken.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor Oeverloos » 22 Nov 2023, 15:38

Een Duits over- engineered elektrisch ventilator kacheltje
doet het niet op een omvormer (3000 watt Mastervolt 1999)
Bij een 230 V elektrische deken (70W) maakt de omvormer (3000 Watt Victron 2021) prehistorische geluiden.

Een olieradiator gaat super en een heel dom elektrisch ventilator kacheltje gaat ook prima.
Een zwakstroom deken doet het wel goed op elke omvormer.
Althans, dat is mijn ervaring.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor Pieterse » 22 Nov 2023, 17:45

De Victron laad de accu's zowel op charger only als op inverter on.
Op inverter on wordt de kachel gevoed door de accu's als de walstroom er onverhoopt uit klapt.
Niet doen dus, in dit geval altijd charger only gebruiken.

Groet, John
Pieterse
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 02 Sep 2021, 17:55
ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor jkb » 23 Nov 2023, 10:35

Ik heb een automatische omschakelaar. Bij walstroom wordt deze doorgeschakeld naar de stopcontacten. Multiplus heb ik, ondanks beveiliging tegen te lang bulkladen, altijd uit als ik van boord ben. Toch minder risico's. Je kunt ook de Multiplus op charge only zetten en dan het laden terugregelen op 0 maar bij mij wil dat soms niet geheel op 0.
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor Wolf1 » 23 Nov 2023, 19:26

Bert10 schreef:Hallo, ik heb een vraag over een victron multiplus 24 volt lader / omvormer. Deze is in mijn boot ingebouwd. Ik wil deze winter een klein electrisch kacheltje van 220 volt in de boot plaatsen. En deze middels een smart stopcontact af en toe een dagdeel laten draaien om het klimaat in de boot droog en vorstvrij te houden indien nodig.
Met vriendelijke groet,
Bert.

Bert, wij doen gewoon de kachel aan i.p.v. de multiplus, op te stoken !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor Amersfow » 23 Nov 2023, 20:47

Ik vraag me af wat je een paar uur per dag met een kachel aan wil bereiken. Lucht opwarmen, dan kan het meer water bevatten. Maar als dat afkoelt condenseert het gewoon weer. Als de kachel uit gaat is het na een half uur weer buiten temperatuur. Het spul vorstvrij maken en veel ventileren levert meer op denk ik. (hoewel dan ook de druppels op de motor staan).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor rene79shovel » 23 Nov 2023, 21:45

Bert10 schreef:Hallo, ik heb een vraag over een victron multiplus 24 volt lader / omvormer. Deze is in mijn boot ingebouwd. Ik wil deze winter een klein electrisch kacheltje van 220 volt in de boot plaatsen. En deze middels een smart stopcontact af en toe een dagdeel laten draaien om het klimaat in de boot droog en vorstvrij te houden indien nodig.
Mijn vraag: de boot is aangesloten op walstroom en ik heb de victron nu op "charge only" staan. Kan ik het kacheltje nu gewoon op een 220 volt stopcontact aansluiten ? Blijft de victron dan wel de accus laden? Of moet de victronschakelaar op "inverter on" gezet worden? Maar laadt hij dan wel?
De victron (afstands) schakelaar heeft 3 standen, 1. charge only, 2. off, 3. inverter on.
Ik hoor graag.
Met vriendelijke groet,
Bert.


een smart stopcontact werkt via wifi , waar haal je dat vandaan op je boot dan?
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor Bert10 » 28 Nov 2023, 00:11

Pieterse schreef:De Victron laad de accu's zowel op charger only als op inverter on.
Op inverter on wordt de kachel gevoed door de accu's als de walstroom er onverhoopt uit klapt.
Niet doen dus, in dit geval altijd charger only gebruiken.

Groet, John


Bedankt voor dit heldere antwoord op mijn vraag. Ik zal de schakelaar op charger only gebruiken.
Groet, Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: victron multiplus icm kacheltje

Berichtdoor Bert10 » 28 Nov 2023, 00:15

een smart stopcontact werkt via wifi , waar haal je dat vandaan op je boot dan?[/quote]

Door middel van een mifi router kan er een wifi netwerk gemaakt worden op de boot.
Vrgroet, Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten