dynamo lampje en stoprelais/magneet

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

dynamo lampje en stoprelais/magneet

Berichtdoor aatv » 18 Nov 2023, 17:32

hoi mannen,

ff 2 vraagjes, heb op mijn maat zijn boot alle bekabeling van de motor vernieuwd alsmede het complete dashboard
vernieuwd. accu/dynamo lampje is nu een led uitvoering. nu weet ik dat led te weinig wattage heeft om de dynamo
te starten dus heb ik tevens een normaal lampje van 4w er tussen gezet. werk op mijn boot prima. nu gaat het gewone
lampje dus netjes uit bij starten van de motor en het ledlampje blijft knipperen. hoe los ik dat op?


vraagje 2, mijn maat heeft een daf 575 in de boot. nu had ik de stop relais/magneet netjes via een relaitje aangesloten en
dat werkte netjes. vandaag even de motor gestart en toen ik deze wilde uitzetten met de stopknop is het kogelscharniertje
aan het asje naar de motor gebroken. resultaat is dat de as die in de relais/magneet zit er is uitgvlogen en de relais vervolgens
inwendig in de fik ging. is dit een gevolg van sluiting omdat de inwendige as/bus van de relais eruit vloog ? of iets anders?

graag wat info want een nieuwe is niet goedkoop en het zou lullig zijn als ie meteen weer kapot gaat mocht ik iets fout gedaan
hebben of over het hoofd gezien. tevens op de relais een + en - aansluiting das duidelijk maar ook een waar aux bij staat en waar
die voor is weet ik niet daar dit niet was aangesloten.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

Berichtdoor Amersfow » 18 Nov 2023, 20:18

Het laadlampje op een ouderwetse motor stuurt eerst stroom via het lampje naar de dynamo om die op gang te brengen. Als de dynamo begint gaat het stroompje vanaf de dynamo de andere kant op lopen. Dan verdwijnt het potentiaal verschil en het het lampje gaat "uit". Maar blijkbaar is er nog genoeg potentiaal verschil om een ledje te laten knipperen. Ik zou zeggen, haal het ledje eruit en plaats het lampje weer terug. Geen gebied om enig risico te nemen. Of je moet de oorzaak van het potentiaal verschil zien te vinden. Of een schakeling opbouwen, op nieuwere motors zitten LEDs, dus het kan wel.

Misschien met het relais ertussen krijgt de selenoid meer kracht dan voorheen, en drukte die m kapot. Wellicht te strak afgesteld, en nu de volle kracht erop. Zonde.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

Berichtdoor Navigo » 18 Nov 2023, 22:19

HH,

Led is polariteit gevoelig, kan dit een oorzaak zijn? Verder is het zonder schema lastig op afstand mee te denken.

De stopsolonoid/ spoel heeft drie aansluitingen. De eerste stap is het bekrachtigen van een aantrek spoel. Nadat deze bekrachtigd is(de volledige aanslag bereikt heeft) neemt de tweede spoel( overneem spoel) de volledige werking over.

De overneem spoel kun je langdurig bekrachtigd laten zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij verbrand. Wil deze gebruiken dan zul je ergens een timer relais moeten plaatsen, zodat hij ook weer afvalt.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

Berichtdoor heuvels » 18 Nov 2023, 22:24

Mmmmm ik heb het nog nooit geprobeerd maar volgens mij zou het moeten werken als je het ledje parallel aan het lampje aansluit.

Ik heb een stopmotortje van Ali gemonteerd op de stophendel van mijn motor. OM636 Was lastig af te stellen dat de motor goed stopt zonder dat de hendel kapot wordt getrokken. Heb er een trekveer tussen geplaatst, werkt nu prima. Stopmotortje kostte weinig.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

Berichtdoor Amersfow » 18 Nov 2023, 22:35

En LED is een diode. Electronische terugslagklep. Dat gaat alleen natuurlijk nooit werken.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

Berichtdoor aatv » 19 Nov 2023, 06:38

ok dan, op mijn eigen boot werkt het wel goed met led en gewoon lampje dus ik ga er wel ff verder
mee spelen. lukt het niet dan gaat het led er gewoon weer uit. misschien helpt het als ik een en ander
omwissel. nu vanaf 15 naar lampje dan naar led dan naar dynamo. ga ik is omdraaien. eerst naar led dan naar lampje.

wat de stop relais betreft, in de oude situatie was er een stop/druk schakelaar met daaraan wat draad, en dan ook nog
van verschillende diktes aaneen geprutst, naar de stoprelais. dit werkte en bleef blijkbaar ook nog heel.

nu heb ik op het forum best veel geleerd wat elektriek betreft dus daar ik niet met al te dikke draden naar de stoprelais
wilde, het ding is 25Ah ongeveer, heb ik dus een relaitje gebruikt. wat mij wel opviel is dat je voorheen de stoprelais niet
hoorde en nadat ik hem dus opnieuw aangesloten heb heel duidelijk bij inschakelen " klak" hoorde zeggen. het lijkt dus
net of hij inderdaad met het relaitje ertussen veel meer kracht krijg. kan iemand me dat uitleggen en eventueel adviseren
hoe ik het anders/beter kan doen ter voorkoming van kapot gaan als ik straks een nieuwe monteer.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

Berichtdoor Amersfow » 19 Nov 2023, 09:19

Als een forse stroom een hele lengte moet afleggen, naar het dashboard en weer terug, verlies je veel spanning en stroom. Door een relais dicht bij de verbruiker te plaatsen kan de draad naar de verbruiker veel korter zijn. Dus veel minder verlies.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

Berichtdoor Wolf1 » 19 Nov 2023, 12:27

Met een ledje parallel aan een lampje maak je, het jezelf wel heel moeilijk,
Dat het ledje een diode is heeft er niets mee te maken, in de richting naar de accu, spert de diode en gaat het ledje uit, en dat is wat je wilde.
Dat het ledje gaat knipperen is het gevolg van een potentiaal verschil tussen de 2 stroomkringen naar het lampje !
De ene stroomkring naar het lampje is de afgevlakte spanning van de dynamo, parallel met de accu via het contactslot (15).
De tweede stroomkring is een half afgevlakte spanning (3 velddiode's) waarvan bijna alle stroom naar een regelaar gaat, om het veld te voeden en waar dan ook nog een 61 contact op aangesloten zit om de andere kant van het lampje uit te laten gaan.
Het lampje vraagt 3A om te branden, het ledje een honderdste deel, een veld, is een spoel, waar bij wisselende aangestuurde spanningen, tegengestejde inducties ontstaan waar spanning's wisselingen door optreden, die op momenten dat deze beneden de accu spanning komen het ledje laten branden !
De 3A van het lampje gebruiken we om de dynamo sneller op gang te helpen, de stroom van een ledje zal daar weinig aan doen !
Dus een ledje op die plaats is onzin en vragen om problemen.

Een goede stopmagneet bestaat inderdaat zoals al eerder vermeld, uit 2 spoelen, een laag ohmige aantrekspoel en 1 met een hogere weerstand, de houdspoel.
Er zijn er, waar alle aansluitdraden naar buiten gebracht zijn, en er voor gezorgd moet worden dat de aantekspoel uiters kort ingeschakeld blijft.
De meeste als stopmagneet uitgevoerd, zijn met 2 aansluitingen, waarbij de aantrekspoel inwendig geschakeld wordt.
Dit type vereist een uiterst nauwkeurige afstelling, het einde van de slag van de magneet moet net voor het einde van de slag van de HD-pomp zijn !
Waarneer de bewegende kern niet aanwezig is, wordt de aantrekspoel niet uitgeschakeld en verbrand dus onmiddelijk.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

Berichtdoor heuvels » 19 Nov 2023, 14:19

Kortom:
Ledje en lampje in serie werkt niet want laten te weinig stroom door. Dat stroompje is nodig om de dynamo op gang te helpen.
Ledje en lampje parallel zou wel moeten werken maar met lampje alleen gaat het ook.
Ik zou ledje gewoon vergeten.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: dynamo lampje en stoprelais/magneet

Berichtdoor aatv » 19 Nov 2023, 15:12

hoi wolf, dank je voor de uitleg!

das dus precies wat er gebeurt is binnenste as is er uit gevlogen en de relais ging in de fik.

deze zat erin en die moeten we vervangen. kunnen jullie me adviseren welke te kopen.
is voor daf 575 motor. plaatje is niet meer leesbaar. tevens zie je op de foto de aux aansluiting.
waar sluit je die op aan?

Afbeelding


greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten