12volt aansluiting 16ft speedboot

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

12volt aansluiting 16ft speedboot

Berichtdoor Roderik74 » 15 Nov 2023, 17:15

Hallo,

Eerst even voorstellen. Mijn naam is Roderik en ik ben al geruime tijd bezig met het opknappen (zeg maar gerust bijna nieuwbouw) van een Nordson Nereid.
dit is een karveel gebouwde houten speedboot uit 1961. Deze op een meer moderne manier opnieuw opgebouwd vanaf nul met enige originele onderdelen intact gehouden.
Motor is een Honda BF60A

ik ben nu aangekomen bij het elektrische gedeelte en na veel zoeken en denken tot deze indeling gekomen. (zie foto)
Het is een kleine aansluiting met wat diverse verlichting, bilgepomp en wat aansluitopties. (telefoon laden, ev elektrisch koelbox)
Voor 95% zijn het dagtochtjes met sporadisch een overnachting (al is deze niet op de boot dus geen verbruikers s'nachts)
Afbeelding

Nog enkele vragen die zo in mij opkomen voordat ik er aan ga beginnen.
Is deze draaddikte zeker voldoende?
Als hoofdzekering een smelt of een automatische gebruiken en hoeveel A?
Kabels en bediening van motor zijn de originele kabels af-fabriek.
als accu dacht ik een 100Ah AMG voor start en verbruikers of raden jullie een 2e accu aan?

ik hoor graag jullie reacties / tips.

Gr. Roderik
Roderik74
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 15 Nov 2023, 16:43
ligplaats: Thuis
info: 1961 Nordson Nereid 16ft
karveelbouw mahonie / eiken epoxy verlijmd.
Motor Honda BF60A

Re: 12volt aansluiting 16ft speedboot

Berichtdoor Amersfow » 16 Nov 2023, 13:55

Ik snap niet zoveel van het schema. Ik heb op mijn 6,25m sloep alleen een instrumentenpaneel van de motor, en dan een groep met automatische lenspomp en nav verlichting. En een andere groep voor cabin verlichting en USB aansluitingen en GPS snelheidsmeter. Met 1 hoofschakelaar, die ik verwijder als ik de boot verlaat, extra diefstalbeveiliging. Als je de boot alleen overdag gebruikt en geen koelkast hebt hoef je geen 2e accu. Ik heb nog een 230v omvormertje liggen, maar eigenlijk nooit ingebouwd. En waarom zou je een hoorn willen? Die gebruik je eigenlijk nooit (alleen 1x per jaar om te testen of die het nog doet).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten