Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Yep » 12 Nov 2023, 19:22

Arjen9 schreef:Ik zag dat de bms vaak in de accu is ingebouwd. En dat de accus ook als complete 24 volt sets worden aangeboden.
Kunnen er toch 2 accus van 12 volt (met ingebouwde bms) in serie geschakeld worden of is het dan toch beter om op zoek te gaan naar 1 grotere 24v set ?


Ik vermoed dat je dan moet denken aan een losse Master BMS die overzicht houdt op de ingebouwde Slave BMSsen in de 2 of meer accu's.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Arjen9 » 13 Nov 2023, 08:50

Ik kom bij veel accus een maximale vermogen tegen van ca 100A.
Hoe rekent dat in geval van een serie aansluiting? Ik weet dat het AH gelijk blijft, alleen de spanning gaat omhoog maar hoe zit dat met het maximale vermogensafname. Of is dat juist hetzelde?
Dus 2 acuus 12v , piekstroom 100A is dat 24V 100A of verdubbelt dit naar 24V 200A piekstroom?
En hoe gaat dat in zijn werk, klapt de BMS de spanning eraf of regelt hij hem af tot de maximale stroom is bereikt en geeft hij gewoon niet meer af dan de 100A continue?

Mijn boeg en hekschroef samen trekken 250A, vandaar de vraag.
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor aadbloem » 13 Nov 2023, 11:49

Arjen9 schreef:Ik kom bij veel accus een maximale vermogen tegen van ca 100A.
Hoe rekent dat in geval van een serie aansluiting? Ik weet dat het AH gelijk blijft, alleen de spanning gaat omhoog maar hoe zit dat met het maximale vermogensafname. Of is dat juist hetzelde?
Dus 2 acuus 12v , piekstroom 100A is dat 24V 100A of verdubbelt dit naar 24V 200A piekstroom?
En hoe gaat dat in zijn werk, klapt de BMS de spanning eraf of regelt hij hem af tot de maximale stroom is bereikt en geeft hij gewoon niet meer af dan de 100A continue?

Mijn boeg en hekschroef samen trekken 250A, vandaar de vraag.

Het vermogen (in Watts) is Volt x Ampère dus 12X100=1200 en maximale vermogensafname verdubbelt dus wel wanneer je serie schakelt 24x100=2400 maar de max af te nemen A verdubbelt niet, dat blijft dus 100A. Uiteraard zijn er LifePo4 accu's verkrijgbaar die meer A kunnen leveren. De BMS regelt niet de stroom, de BMS schakelt keihard het gebruik (of laden) af bij overschrijden van de maximaal ingestelde stroom (gedurende een vooraf ingestelde tijd). Bij serieschakeling zal één van de BMSen de eerste zijn en schakelt de 2e niet meer af, is ook niet nodig. Je kan jouw gewenste set ook zelf samenstellen, je koopt bijvoorbeeld 8 LifePo4 cellen van 300Ah die je in serie zet en één BMS die de hele keten van 8 cellen bewaakt.
Ik heb bijvoorbeeld deze cellen besteld: https://eu.nkon.nl/eve-lf304-prismatic- ... grade.html en voor BMS heb ik deze besteld en al in huis: https://nl.aliexpress.com/item/10050042 ... pt=glo2nld Houdt wel in de gaten, of je nu accu's koopt of cellen dat je laadinrichtingen (dynamo. mutli of combi, solar) doorgaans ontwikkeld zijn om loodzuur te laden en dat de complete LifwPo4 accu's maar ook de samengestelde cellen niet zomaar hetzelfde laadalgoritme vragen.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Arjen9 » 13 Nov 2023, 19:26

Bedankt, daar kan ik wel wat mee. Genoeg om weer uit te zoeken.
Voor wat betreft de lader, een victron mult plus, ik heb gezien dat je die open kan schroeven en daar zit aan de binnenkant een usb aansluiting waarmee je hem met de juiste software anders zou kunnen programmeren. Ik zal eerst uitzoeken of mijn type dat ook heeft.

Kortom, eerst weer wat huiswerk doen.
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Amersfow » 13 Nov 2023, 19:32

Wel lef om zulk spul bij Ali te bestellen. Als het om zware stromen gaat, zou je eerder een brandje kunnen krijgen is mijn voorgevoel, met kwaliteit nemen ze het niet zo nauw.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor aadbloem » 13 Nov 2023, 22:01

Arjen9 schreef:Bedankt, daar kan ik wel wat mee. Genoeg om weer uit te zoeken.
Voor wat betreft de lader, een victron mult plus, ik heb gezien dat je die open kan schroeven en daar zit aan de binnenkant een usb aansluiting waarmee je hem met de juiste software anders zou kunnen programmeren. Ik zal eerst uitzoeken of mijn type dat ook heeft.
Kortom, eerst weer wat huiswerk doen.

USB aansluiting heb ik niet in mijn Multiplus. Wel de VE.Bus aansluiting in de vorm van een RJ45 connector (Ethernet kabel). Met behulp van een interface naar USB kan je met Victron VE.connect de Multiplus instellen en ook updaten met nieuwe nieuwe instellingen zoals LifePo4. Mooi is dan dat je dan de max laadstroom in kan stellen.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor aadbloem » 13 Nov 2023, 22:05

Amersfow schreef:Wel lef om zulk spul bij Ali te bestellen. Als het om zware stromen gaat, zou je eerder een brandje kunnen krijgen is mijn voorgevoel, met kwaliteit nemen ze het niet zo nauw.

Een brandje krijgen zal niet aan de chinese LifePo4 accu/cellen liggen. LifePo4 is het nieuwe Lithium product dat niet van de categorie onbeheersbare autobrandjes is.
LifePo4 is veilig. Wel moet je natuurlijk zelf verantwoorde en gezekerde bedrading aanleggen.

Ik heb de 3,2volt cellen niet bij Ali besteld maar ze komen zonder twijfel uit China. De cellen zijn ook bij Ali te vinden en ook met de kwalificatie A-Grade. De JK-BMS komt van een grote elektonica maker gespecialiseerd in LIfePo4 spul ook uit China.

Heb je zonnepanelen op de boot of op je woning dan is de kans 99% dat die ook in China gemaakt zijn. Het is een misvatting te denken dat alles uit China namaak en kwalitatief rommel is. Er zijn hier in NL enorm veel elektronica componenten te koop die hier 5x zo duur zijn als bij Ali en dan komt het uit dezelfde Chinese fabriek. De LifePo4 cellen die ik heb besteld zijn ongeveer van dezelfde Ali prijs en levertijd als bij Ali. Ik denk dat de nederlandse handelaar ze met pallets vol in China besteld en daarom een zeer scherpe prijs biedt. In Europa maken we niet zoveel meer, VS ook niet want veel te duur (....arbeid) dus er komt enorm veel uit China (iPhone e.d.), Taiwan, Zuid Korea (Samsung...). Op bekende merken zoals bijvoorbeeld Stanley (van handschaaf tot compressor) vind je vaak: Made in PRC. dat is precies vanwege dat wantrouwen over kwaliteit uit China. Made in PRC betekent eenvoudig: Made in Peoples Republic of China.

Afbeelding
Beetje off-topic maar toch: Made in PRC, zeer geschikt voor kleine klusjes aan boord en voor het winterklaarmaken te gebruiken om al je waterleidingen leeg te blazen.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Yep » 15 Nov 2023, 12:29

Een prima kleine compressor.
Hier aan boord heb ik hetzelfde apparaat.
De zware, defecte en luidruchtige 1-cilindercompressor kon gelukkig de deur uit.
Voor nog geen honderd piek ben je klaar.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Arjen9 » 15 Nov 2023, 19:04

Toch nog een vraag over het beperken van de dynamo. Ik heb begrepen dat bij een conventionele dynamo dit op te lossen door een dc-dc lader er tussen te plaatsen en bijvoorbeeld een een startaccu als " dump- buffer"

Maar als je dat doet , dan beperk je toch enorm de capaciteit van de dynamo voor de rest van de gebruikers?
Dus met draaiende motor en verbruikers aan kan de dynamo het niet bijhouden en wordt zelfs dan de accu capaciteit al aangesproken?

Of maak ik een denkfout en is dit met tussenkomst ven een diodebrug op te lossen? ( bij draaiende motor verbruikers afschakelen van accu en verbruikers voeden met nog een dc-dc omvormer er tussen?)
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor heuvels » 15 Nov 2023, 20:46

Ik zag dit nuttige apparaat
https://stroomwinkel.nl/victron-smart-b ... -4188.html
iemand al ervaring hiermee?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten