Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Yep » 08 Nov 2023, 19:25

Ik snap het en ben wellicht teveel geneigd e.e.a. te vergelijken met mijn eigen en reeds werkende systeem.
Maar hier is het een heel andere verhaal natuurlijk.
Het is flink voorbereiden geweest, netjes plaatsen, plug & play, een paar instellingen in de Cerbo en Quattro aanpassen en klaar.

En gezien de forse investering ben ik wakker en wil nimmer in de situatie komen dat er wat scheef loopt.
Die ruimte heb jij wel en is misschien nog nodig daar je alles van scratch opbouwt.
Niettemin hulde en hoop dat het een prima systeem wordt.

Verder:
Ik lees her en der inderdaad dat LFP (en ik denk Lirhium in het algemeen) zich wel voelt zo rond de 40-60%.
In de winter aan de walstroom houd ik deze waarde ook ongeveer aan.

En v.w.b. laden naar 100% SOC:
- Laden totdat het amperage naar (bijna) nul terugvalt en dan stoppen (ik zie dat vlak voor dit moment de SOC waarde naar 100 springt)
- Balanceren alleen indien de diff tussen de cellen de 0,2 volt overschrijdt
- Langzaam laden is beter dan volrammen

Ik ben nu een jaar verder en heb de accu's slechts 15 keer helemaal opgetopt.
Het hoogst gemeten verschil tussen de cellen in de bovencurve was iets van 0,06 volt ofwel peanuts.

Dat naar 100% SOC laden is ook voornamelijk iets voor de reset van SOC.
Maar het valt me op dat zelfs dat (hier) eigenlijk niet nodig is.
De SOC wordt vanwege de shunt in de BMS vrij nauwkeurig bijgehouden.
Optoppen doe ik nu eigenlijk maar nog eens per 4 maanden.

Gezien het vorengaande is dat laden met de dynamo tot 90-95% goed te doen.
Misschien moet je die dynamo laten stoppen op voltage, zeg 3,4 volt.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor aadbloem » 08 Nov 2023, 21:29

Yep,
Dank voor de tips. Ik herken al veel terug in mijn aantekeningen. De dynamo+regelaar is het meest kritische en moeilijker beheersbaar apparaat. Het is wel een machine die niet meteen warmloopt. Het is de 2e dynamo op de motor, een Bosch 150A met externe regelaar Mastervolt Alpha Pro B met temperatuurbewaking. Met die regelaar kan ik de spanningen in de hand houden en hopelijk de stroom ook. Om het veilig te houden gaat voorlopig de boegschroefaccu van de 1e dynamo en de Cyrix af en naar de Argodiode voor de eerste tests om de dynamostroom te beheersen. De Multiplus en de BlueSolar kan ik begrenzen qua stroom middels de instellingen. De voorkeur is de dynamostroom te sturen vanuit de BMS CAN-bus waarna de boegschroefaccu weer terug kan naar de Cyrix en de Argodiode op de reservelijst als vervanger voor de Cyrix ooit. Een en ander wordt tzt vervolgd in de topic LifePo4 Low budgetplan. De 4 LifePo4 cellen komen begin december en dan van alles testen...
Yep schreef:Misschien moet je die dynamo laten stoppen op voltage, zeg 3,4 volt.
Bijvoorbeeld dit kan ik instellen op de regelaar, absorptiespanning (4x3,4) 13,6 volt en absorptietime laag (2 min) vervolgens de floatspanning ook in die buurt of iets lager, testen op zo laag mogelijke of geen stroom. Later is het de bedoeling om het laden softwarematig (met nog te ontwikkelen software ism de Victron Venus) en met een relais uit te schakelen.
Aad
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Arjen9 » 11 Nov 2023, 19:51

Is de techniek geschikt om ook een boegschroef op aan te sluiten?
In mijn situatie gebruik ik de 24volt set van de boegschroef ook als licht accu.. Deze set wordt wat minder dus misschien overstappen op lithium?
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Yep » 11 Nov 2023, 20:12

Lithium, laten we voortaan spreken over LFP (LiFePo4) want dat is de meest toegepaste soort Lithium in Marine, is hiervoor uitermate geschikt.
Met name vanwege de mogelijkheid om zeer grote stromen te leveren i.c.m. een beperkte spanningsval.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor aadbloem » 12 Nov 2023, 11:18

Arjen9 schreef:Is de techniek geschikt om ook een boegschroef op aan te sluiten?
In mijn situatie gebruik ik de 24volt set van de boegschroef ook als licht accu.. Deze set wordt wat minder dus misschien overstappen op lithium?

LifePo4 is zeer geschikt om over te stappen, je kan dat ook voor je boegschroef die tevens lichtaccu is toepassen. Ik kreeg het advies om een ArgoDiodebrug van Victron toe te passen waarbij de sense NIET gebruikt moet worden en waarbij de loodzuur startaccu de 1e accu is. Ik ga dit testen. In mijn geval is er wel een regelbare (laadspanningen) laadregelaar op de dynamo en dat is net niet de bedoeling. De ArgoDiodebrug veroorzaakt een licht lagere spanning waardoor voorkomen wordt dat de laadstroom te hoog wordt. LifePo4 heeft namelijk een lagere interne weerstand. Om die reden ga ik wat spelen met de instellingen van de regelaar. Een dynamo zonder externe regelaar zou beter zijn. Het is in ieder geval aan te bevelen om de laadstromen en de temperatuur van de dynamo een tijdje in de gaten te houden. De laadstroom is ideaal 0,2C dat is zo'n 20% van de capaciteit in Ah en in mijn geval dus 60A. LifePo kan wel meer verdragen en zal niet snel defect raken. De dynamo loopt meer risico en het zal voor elke dynamo anders zijn. Gaat om capaciteit in A en de temperatuur.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Arjen9 » 12 Nov 2023, 12:28

Dat van de dynamo had ik begrepen en dat je de dynamo kan beschermen door een dc-dc lader er tussen te plaatsen.
Maar hoe zit dat met de walstroom acculader? In mijn geval een victron multiplus die volgens mij 70A laadt bij 24 volt.
Kan dit zo over gezet op lifepo4? Of vraagt dat ook weer aanpassingen in verband met de andere laad karakteristiek?
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Yep » 12 Nov 2023, 12:30

aadbloem schreef:De laadstroom is ideaal 0,2C dat is zo'n 20% van de capaciteit in Ah


Ik heb dat vorig jaar gecheckt daar ik op zo'n 0,1 C maximaal uitkom (walstroom of dynamo's).
Een hele lage C waarde schijnt geen enkel probleem te zijn.
Naar verluid is het meer van 'hoe lager. hoe beter'.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor heuvels » 12 Nov 2023, 15:35

Zit er in een beetje dynamo geen kortsluit- of overbelasting beveiliging?? Dan zal hij niet veel meer leveren dan waarvoor hij gemaakt is...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Yep » 12 Nov 2023, 16:16

Nope.
Probleem is dat de huis-, tuin-, en keukendynamo's op voertuigen maar heel kort hoeven te laden wat er tijdens het starten en door stilstand verloren is gegaan.
Verbruik tijdens de rit valt doorgaans wel mee.
Die dingen worden derhalve nauwelijks warm daar ze maar kortstondig vol vermogen hoeven te leveren.

En naarmate de doorgaans loodaccu's al snel wat weerstand bieden daalt het laadvermogen ook al snel.
LFP daarentegen heeft een uiterst lage interne weerstand hetgeen de dynamo volle bak laat leveren.
Even is ok, maar als dit lang duurt gaan ze geheid in rook op.

Alternatieven:
- Een goede regelaar
- Bv. een Balmar dynamo
Maar die laatste zijn zomaar € 2.000 het stuk excl. regelaar.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Arjen9 » 12 Nov 2023, 16:47

Ik zag dat de bms vaak in de accu is ingebouwd. En dat de accus ook als complete 24 volt sets worden aangeboden.
Kunnen er toch 2 accus van 12 volt (met ingebouwde bms) in serie geschakeld worden of is het dan toch beter om op zoek te gaan naar 1 grotere 24v set ?
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten