Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor heuvels » 05 Nov 2023, 15:21

Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Amersfow » 06 Nov 2023, 08:01

Ik zie dat je deep circle accus tot 80% mag ontladen. Is dat dan niet een economischer alternatief?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Yep » 06 Nov 2023, 11:45

Ze kunnen die ontlading misschien wel aan.
Maar voor eigenlijk alle accu's geldt dat dieper ontladen een kortere levensduur (cycli) betekent.

Maar:
Gel 2 volt accu's en Lithium accu's kunnen de meeste cycli aan.
Daarnaast is Lithium het best bestand tegen diep ontladen (tot minimaal ca. 10% SOC).

Of het een economisch alternatief is?
In ieder geval weet je bij Lithium dat deze accu's de meesten van ons overleven.
Stel, 3500 cycli, dat is 10 jaar lang elke dag een cycle, dat gaat nimmer nooit gebeuren.
En inmiddels heeft Lithium zich ook bewezen qua veroudering in jaren (meeste ervaring in EV).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Amersfow » 06 Nov 2023, 20:07

Ik kan het me voorstellen als je veel aan boord bent of woont, of veel in de natuur bent, het uit zou kunnen. Voor mijn situatie is het om de 8 a 10 jaar vervangen van een conventionele accu prima te doen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor rene79shovel » 07 Nov 2023, 10:17

de regelaar van je dynamo moet wel het juiste voltage geven , daar schijnen die accu`s nog wel gevoelig voor te zijn
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor aadbloem » 07 Nov 2023, 11:45

rene79shovel schreef:de regelaar van je dynamo moet wel het juiste voltage geven , daar schijnen die accu`s nog wel gevoelig voor te zijn

Lithium heeft gewoon een ander laadregime dan loodzuur, niet alleen het juiste voltage. Loodzuur blijven we gewoon een beetje doorladen en van de laatste vijftien jaar is 3-traps principe het meest gebruikt momenteel. Lithium wil eigenlijk dat dat je volledig stopt met laden zodra de laadstatus vol aangeeft. Daarom worden Lithium packs veelal voorzien van een BMS, een Battery Management System, dat de laadstatus bijhoudt en aangeeft en ook door kan geven aan de dynamo, de omvormer/lader en de solarlader. Onze huidige laadsystemen zijn daar niet op berekend. Aanpassing kan wel enigszins maar het is niet optimaal. Het doorgeven van de laadstatus (SOC=state of charge) kan bijvoorbeeld met Victron VE.Bus- of Mastervolt-Masterbus systemen biedt pas volwaardige behandeling van Lithium.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Amersfow » 07 Nov 2023, 20:39

Elke blue water sailor heeft ze of is ervoor aan het sparen. Gaaf spul, meestal hebben ze dan een aparte dynamo e.a. voor dit systeem.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor aadbloem » 07 Nov 2023, 21:09

Amersfow schreef:Elke blue water sailor heeft ze of is ervoor aan het sparen. Gaaf spul, meestal hebben ze dan een aparte dynamo e.a. voor dit systeem.

Dynamo's zijn niet direct het probleem. Dynamo's leveren doorgaans teveel en ongecontroleerd de ampères af. Dat moet anders dan bij loodzuur meer in de hand gehouden worden en zonodig tussentijds gewoon gestopt. Dat laden kan begrensd worden als je een dynamo controleert en stuurt met een regelaar en reageert op de meldingen van het lithium systeem, vol is vol, stop met laden. Een lithium accupack wordt bewaakt door een BMS en het BMS geeft signalen af waarop een dynamo-regelaar moet reageren. Een voorbeeld is de wakespeed-ws500-dynamo-regelaar.
https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/ ... n-bus.html of een Mastervolt Alpha-Pro III dynamoregelaar met Masterbus.

Een combi, gemengde accubank loodzuur voor de starterbatterij en Lithium LifePo4 voor de serviceset is ook mogelijk met één dynamo:

Afbeelding
Overigens zonder toepassing van een dynamo-regelaar.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Yep » 07 Nov 2023, 22:01

Goed opgelet Aad :-).
De combi van een lood- en Lithium accu lijkt me in de praktijk een mindere.

De loodaccu is het best bediend met 100% SOC met een druppellader erachter.
De Lithium accu's houden minder van 100% SOC.
Dat levert al een verschil op.

Dat was een van de redenen om:
- De startaccu dynamo af te koppelen en de startaccu sec op een (druppel)lader te zetten en
- Naast de reeds aanwezige servicedynamo ook de startaccu dynamo de Lithium servicebank te laten voeden (een beetje Lithium kan een berg laadvermogen aan).
Het enige nadeel: 2 x WS500 en er moeten 2 dynamo's zijn of een 2e geplaatst kunnen worden.
Maar: Als je 1 dynamo hebt, deze sec gebruiken voor de serviceset en de startaccu aan de lader.

Ik ben nu een jaartje verder met deze opzet en het bleek een goede keuze, zowel tijdens varen alsook aan de walstroom.
En de WS500: Geweldig qua simpele en doordachte bedrading, perfect in te regelen m.b.v. een app, werkt prima samen met de (MG) BMS en alles zichtbaar op Victron VRM (laadstroom, spanning en temperatuur dynamo).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor aadbloem » 08 Nov 2023, 14:58

Yep
Yep schreef:Goed opgelet Aad :-).
De combi van een lood- en Lithium accu lijkt me in de praktijk een mindere.

Bovenstaand schema komt van de Victron website en dit is een laag geprijsd en best goed alternatief voor de ontzettend dure Wakespeed 500. Ik ben zelf verder niet zo van de DCDC toepassingen dus ik ga in plaats van de DCDC toepassing een Victron Argo-diodebrug inbouwen. Een toepassing die een Victron bedrijf al eens in de praktijk heeft ingezet.

Bij mij moet er dan ook nog een bestaande dynamoregelaar Alpha-Pro B mee blijven werken, ik wil de kostbare dynamo+regelaar niet bij de sloop zetten. Voorlopig dus een Argo-diode en een loodzuur accu erbij betrekken. Dat gaat goed ingeregeld wel passen. Het gaat om de absorptiespanning en absorptietijd en float die goed ingeregeld moeten zijn. Misschien krijgt de loodzuuraccu dan wel te weinig lading....

Ook ga ik nog proberen om zonder hulp van de loodzuuraccu de LifePo4 te laden. De dynamo is middels de regelaar goed in te stellen en is temperatuur bewaakt. Ik hoop in december een proefopstelling te hebben en dan ga ik aan de slag om uit te vogelen of ik vanuit de LifePo4 en BMS CAN-bus + Victron Venus OS een dynamo(regelaar) gewoon kan laten stoppen met laden zodra de BMS meldt dat de LifePo4 SOC 90% is. Ik heb ook ergens op het web gevonden dat wanneer je de LifePo4 zijn hele leven tussen de 25% en 90% houdt de LifePo4 een heeeeeel lang leven heeft. Wanneer deze LifePo4 set 5 jaar mee gaat dan zijn de kosten gelijk aan mijn uitgave voor lood en daarna is het natuurlijk winst.....
Aad
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten