Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor aadbloem » 15 Nov 2023, 21:08

Arjen9 schreef:Toch nog een vraag over het beperken van de dynamo. Ik heb begrepen dat bij een conventionele dynamo dit op te lossen door een dc-dc lader er tussen te plaatsen en bijvoorbeeld een een startaccu als " dump- buffer"

Dit is een vrij gebruikelijke oplossing. De dynamo laadt primair de loodaccu en middels een DCDC lader die ingesteld is voor LifePo4 wordt de LifePo4. De LifePo4 zal vrijwel altijd voorzien zijn van een BMS die voor beveiliging die de LifePo4 afschakeldt bij overladen, te ver ontladen. Verder zorgt een BMS voor het balanceren van de 3,2v cellen onderling. De door Heuvels genoemde BMS van Victron ken ik niet. Ik met een andere BMS aan de slag. De Victron DCDC lader heeft een mogelijkheid om te stoppen met laden zodra de motor wordt uitgezet. Dat voorkomt dan weer dat de loodaccu via de DCDC lader de LifePo4 door blijft laden.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Yep » 15 Nov 2023, 21:43

Probleem is wel dat een beetje betaalbare DC-DC lader niet de potentiele capaciteit van een grotere dynamo's benut.
Een DC-DC lader voor grotere vermogens overtreft op een gegeven moment de kosten van een slimme externe dynamo regeling.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor aadbloem » 15 Nov 2023, 21:55

Yep schreef:Probleem is wel dat een beetje betaalbare DC-DC lader niet de potentiele capaciteit van een grotere dynamo's benut.
Een DC-DC lader voor grotere vermogens overtreft op een gegeven moment de kosten van een slimme externe dynamo regeling.

Yep,
Ja dat klopt helemaal, de DCDC laders zijn prijzig, Je kan zelfs meerdere DCDC's parallel zetten en ik weet dat dat gedaan wordt. Maar als je een enkele dynamo op de motor hebt is het overigens best een aanvaardbare oplossing om je LifePo4 lichtaccu/serviceaccu te laden met een Victron DCDC lader 30A.
Ik kies voor een andere oplossing, mijn externe dynamo regelaar is weliswaar voor loodzuur maar ik kan de spanningen instellen. Ik ga hier in ieder geval een test mee uitvoeren. Mogelijk iets met CAN-bus naar Victron Venus OS. Wanneer de dynamostroom toch onbeheersbaar blijft ga ik een Victron Argodiode inzetten volgens het eerdergenoemde dump-accu principe.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Yep » 15 Nov 2023, 22:23

Klopt, jij kiest een andere weg.
Even gekeken op het WWW.
Bij een ampere of 40-50 (bij 12 en 24 volt) zit het kantelpunt van DC-DC lader naar een A-merk externe dynamoregelaar.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Amersfow » 16 Nov 2023, 13:14

Volgens mij bouwen ze op een nieuwe boot een extra dynamo op de motor die geschikt is voor laden van lithiumaccus. Dat is vaak een optie op de motor (op de Vetus kan dat waarbij er dan geen beschermkap meer over de V-snaar zit). Snap niet waarom het allemaal zo moeilijk moet met extra apparaten.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Arjen9 » 16 Nov 2023, 14:14

Ik denk dat je daar wel de juiste conclusie trekt.

Mijn boot en motor is van 1996, in de loop der jaren is er naast 12 volt een 24 volt systeem bijgebouwd en lopen de 2 systemen een soort van door elkaar. De ''oude'' techniek laat dat redelijk toe.
Ik loop nu aan alle kanten vast om nieuwe techniek te integreren in de oude bestaande ''infrastructuur''
Mijn boot is een halfglijder en ik houd het totaal gewicht toch altijd een beetje in de gaten. Ik zeul nu 200kg aan accu's mee en dacht dat te kunnen halveren. Gaandeweg komt er echter steeds weer een nieuw probleem bij.

Ik denk dat ik de Lifepo uitstel tot een volgende boot met modernere techniek en nu nog een rondje loodaccu's ga draaien
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor jkb » 16 Nov 2023, 17:24

Tja, in theorie kun je het heel ingewikkeld maken. Ook met loodaccu. Ik heb vrij goedkoop een nieuwe Grueniq Lfp4 accu op de kop kunnen tikken. 24V 100A met ingebouwd BMS . Helaas zonder smart/bluetooth. 22 Kg. 12V haal ik allang uit een Victron 24 naar 12V omvormer. Die Grueniq had verkoper in gedachten voor zijn visboot BB motor. Een soort fietsaccu idee. Gewoon gebruiken en af en toe opladen zonder veel poespas. Gaat minder cycli mee maar altijd meer dan lood. Tussen dynamo en Lfp4 de Victron Orion TR Smart dc-dc lader. Enig nadeel dat de Lfp4 met max ca 14A geladen wordt. De Victron lader iets aanpassen o.a de float op iets van 26,4V. Of een aparte Victron lader instellen op lithium.
Aan lood heb/had ik 2x12V in serie, elk 240A. Max daaruit te halen 50% en na enige tijd al veel minder. Uit de Lfp4 max ca 90%. De interne BMS moet maar gewoon goed werken. Kijken hoe dat op termijn verloopt.
Ik monitor wel het verbruik en de ladingstoestand en zal meestal de DC-DC lader tijdens varen eerder uitschakelen dan de BMS. Idem de Wallander. Maar nogmaals wil ik niet te moeilijk doen, dus de BMS moet ook maar gewoonweg werken.
En niet laden onder de nul graden.
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Yep » 18 Nov 2023, 14:01

Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor Arjen9 » 19 Nov 2023, 20:49

Hallo Yep,

Goede link, je wordt er haast bang van ;-)
Maar het zet je wel aan het denken en in mijn geval aan het meten. Mijn eigen inschatting over mijn situatie heb ik onderschat. Mijn boegschroef blijkt geen 125 A te trekken zoals ik dacht maar 300A :shock: en nog mooier, achterop zit er ook nog één.
Samen dus 600A bij 24 volt.
Ik snap gelijk gelijk waarom mijn accupakket van 2x 230AH het soms wat moeilijk heeft ( beide zijn aangesloten op deze ene set)

Het is wel duidelijk dat dit niet met één set in lfp is over te zetten, dat zullen er 2 moeten worden. Als ik dit via de gerenommeerde merken " drop inn" wil doen ben ik ca €7500- alleen al aan accus verder. Dat was niet de bedoeling.

De prismatic cells zijn de enig bereikbare optie, 8 stuks 304AH kunnen 1c ontladen worden en dan red ik het net.
Is dat echter realistisch? Mag/ kan je dat vragen van die cellen? Gaat dit soort gebruik ten koste van de levensduur?

Waarschijnlijk is mijn huidige set wat onderbemeten voor de gekozen boeg- en hekschroef( boot zo gekocht)
Bij LFP is er geen gokje te wagen, of genoegen nemen met een iets mindere werking, de bms zal bij overschrijding de stroomtoevoer afbreken.

Onderaan de streep, ivm de ineens dubbele set, is het gewichtsbesparing ook ineens nog maar minimaal.

Het is nog niet zo simpel en / of lood is zo slecht nog niet ? :roll:
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Wat je moet weten als je overstapt naar lithium accu's

Berichtdoor aadbloem » 20 Nov 2023, 16:24

De maximale (toegestane) ontladingswaarde van deze cellen is zo'n 300A je vraagt 600A voor boeg- en hekschroef tegelijk of heb je een beveiliging ingebouwd dat er maar 1 tegelijk gebruikt kan worden? 300a is heftig maar voor de korte tijd dat je doorgaans gebruik maakt van de dwarsschroeven lijkt het wel haalbaar. Maar 600A uit deze Eve LF304 Prismatic 304Ah ook al is toch wel vrij veel, dat is 2C terwijl er 1C in de specificaties wordt vermeld. Loodzuur startaccu's zijn gewoon wat meer te mishandelen in die zin....
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten