dikte kabel van contactslot naar startrelais.-OPGELOST-

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: dikte kabel van contactslot naar startrelais.-OPGELOST-

Berichtdoor henkvd » 18 Dec 2013, 23:30

Bericht door henkvd » do 31 mei 2012, 22:22

schema is OKe de nummers kan ik net niet lezen op m'n kleine schermpje waar ik nu op werk
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: dikte kabel van contactslot naar startrelais.-OPGELOST-

Berichtdoor laserdevil » 18 Dec 2013, 23:30

Bericht door Laserdevil. » vr 01 jun 2012, 18:50

Oke mannen .
Bedankt voor jullie feedback.
Blijft er 1 vraag over.
Ik moet morgen even kijken , maar ik vermoed dat de stroom voor het contactslot ontrokken wordt van de lichtbatterij.
maakt dit nog wat uit , of moet hij toch aan de startaccu?
Hij heeft altijd goed gewerkt , maar ik vroeg het me gewoon af , omdat ik 3 accu's heb staan.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: dikte kabel van contactslot naar startrelais.-OPGELOST-

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 23:31

Bericht door vuuren1 » vr 01 jun 2012, 20:08

Bij iedere normale installatie zal ook het motorpaneel (dus ook het contactslot) worden gevoed door de startbatterij.
Ook heeft iedere normale accuset een hoofdschakelaar en dan wordt het afnemen van stuurstroom van een ander batterij wel erg verwarrend.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dikte kabel van contactslot naar startrelais.-OPGELOST-

Berichtdoor laserdevil » 18 Dec 2013, 23:31

Bericht door Laserdevil. » vr 01 jun 2012, 22:08

Oke , ik ben weer helemaal content en ga morgen dat varkentje even wassen.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: dikte kabel van contactslot naar startrelais.-OPGELOST-

Berichtdoor laserdevil » 18 Dec 2013, 23:31

Bericht door Laserdevil. » zo 03 jun 2012, 20:38

Ik wou even laten weten dat dankzij jullie hulp , ik een veilig en zichtbaar systeem heb in mijn boot.
De led zegt me of de aandrijving vrij staat en als ik wil starten en hij staat niet vrij dan start hij ook niet.
En hans , het contactslot wordt inderdaad toch gevoed via de startbatterij. ;)
1 vraagje blijft nog.
Mijn collega op de haven wil ook zoiets , maar heeft een contactslot waar hij tevens mee moet starten.
Hoe sluit hij dat dan aan bij het contactslot?
In ieder geval iedereen bedankt voor de feedback.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: dikte kabel van contactslot naar startrelais.-OPGELOST-

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 23:32

Bericht door vuuren1 » zo 03 jun 2012, 20:46

Hij wil ook een ledje?

Dan neemt hij als voeding nummer 15 van het contactslot (ofwel de pin waar spanning opkomt te staan als je het contact aanzet).
Daarvandaan naar de Velvet schakelaar dan naar de LED en dan naar de min.

Dan werkt de LED alleen als de motor/ het contactslot in de bedrijfstand staat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dikte kabel van contactslot naar startrelais.-OPGELOST-

Berichtdoor laserdevil » 18 Dec 2013, 23:32

Bericht door Laserdevil. » ma 04 jun 2012, 17:30

Oke , hans bedankt voor het antwoord.
Bij deze is dit lijntje opgelost
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: dikte kabel van contactslot naar startrelais.-OPGELOST-

Berichtdoor Mea Vota » 18 Dec 2013, 23:32

Bericht door Mea Vota » za 07 dec 2013, 00:23

Hallo mannen,

Ik zit een eigenlijk met hetzelfde probleem.
De motor moet opnieuw bedraad worden. ( toevallig ook een DAF 475 ).
De bekabeling is op basis van een 24 volt startmotor, nu is er een nieuwe van 12v op gekomen.
Welke aderdikte moet ik nu gebruiken van accu naar het contactslot, naar het startrelais?
Hans zijn eerste reactie was een hulprelais plaatsen om dunnere kabels te kunnen gebruiken.
Klinkt me goed in de oren, maar ik wil voorlopig liever zo weinig mogelijk componenten extra plaatsen.
Kan iemand voor opheldering zorgen?
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: dikte kabel van contactslot naar startrelais.-OPGELOST-

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 23:32

Bericht door vuuren1 » za 07 dec 2013, 01:10

Het startrelais van een Daf vraagt in een 12V situatie meer dan 15 ampere.
Ofwel als het startcontact zich binnen 3 meter vanaf de startmotor zit kan het nog net met 4 mm2 kabel maar is niet optimaal (e.e.a.even uit het hoofd).

Vandaar het verhaal over het hulprelais.

Minder componenten wil niet zeggen dat het allemaal beter wordt, ook het contactslot is beperkt qua belasting.
(starten duurt al alles goed is maar heel kort maar je moet ook uitgaan van een situatie dat je langer moet kunnen starten)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dikte kabel van contactslot naar startrelais.-OPGELOST-

Berichtdoor Mea Vota » 18 Dec 2013, 23:33

Bericht door Mea Vota » za 07 dec 2013, 01:56

Ok. daar heb je een punt in.
Het is meer dat ik de hele techniek nieuw voor me is, dus huiverig voor extra onderdelen.
Het is zo'n meter of 5 van accu naar het dashboard (en 1.5m naar de startmotor ), dus een hulprelais zal dan inderdaad handiger zijn.
Hoe moet ik de bedrading dan aanleggen met welke aderdikte?
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten