losse sinus en lader vs alles in 1

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

losse sinus en lader vs alles in 1

Berichtdoor thuiskoker12 » 01 Nov 2023, 18:34

Graag jullie second opinie:

Ik heb hier van alles van Mastervolt wat bij de boot zat maar nooit is aangesloten

-lader charger mass 12/80
-lader mass sine 12/2000
-bedieningspaneel
- en een mass gi transformer

ziet er echt goed uit, maar zou volgens installateur 15 jaar oud zijn.

Hij stelt dat t beter zou zijn om de eerste 3 dingen niet te gebruiken.
maar bijv een Victron multiplus 12/2000/80 omvormer te installeren.
Dit zou moderner zijn, en voordelen hebben ( mij niet geheel duidelijk wat maar ligt aan mij dat ik t niet begrepen had)


wat denken jullie?
thuiskoker12
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 11 Sep 2023, 06:16
ligplaats: eindhoven
info: Eista Artur nova

Re: losse sinus en lader vs alles in 1

Berichtdoor aadbloem » 01 Nov 2023, 18:41

Gewoon in gebruik nemen als het allemaal nog in orde is. Zoek het eens op via internet.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: losse sinus en lader vs alles in 1

Berichtdoor McBoaty » 01 Nov 2023, 19:57

Het nadeel van al die dingen los aansluiten is dat je altijd moet aan en uit of om schakelen als je van varen naar walstroom gaat.
Zo'n multi apparaat is slim genoeg om het schakelen over te nemen lees ik zo her en der.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: losse sinus en lader vs alles in 1

Berichtdoor Yep » 01 Nov 2023, 20:38

Komt bij, als eenmaal alles geinstalleerd is en het bevalt niet, dat je de bekabeling weer moet omgooien.
Daarnaast is het handig om op 1 merk/systeem voort te borduren.
Naarmate er meer geinvesteerd is in uitbreidingen, wordt het voor je gevoel steeds moeilijker om te switchen naar een ander merk.
Om eerlijk te zijn: Starten met de Multi.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: losse sinus en lader vs alles in 1

Berichtdoor aadbloem » 01 Nov 2023, 21:07

Ik blijf van mening dat het de moeite waard is om te onderzoeken of een en ander nog bruikbaar is, de geschatte leeftijd zegt nog niet zoveel. Het is niet gebruikt zegt ook wel wat.
Het spul is misschien ooit bij elkaar aangeschaft en kan ongetwijfeld met elkaar functioneren zonder moeilijke schakelaars, relais en dergelijke. Misschien is het wat ouder maar toch, google op de items van TS:

lader mass sine 12/2000 +/- €1500 https://www.mastervolt.nl/producten/mas ... 230v-60hz/
mass gi transformer +/- €1000 https://www.mastervolt.nl/producten/mas ... ghtweight/
lader charger mass 12/80 +/- €850 https://www.mastervolt.nl/producten/mas ... 80-2-230v/

De moeite waard om te onderzoeken voordat je voor +/- €3500 alles nieuw gaat aanschaffen van Victron of Mastervolt.
Twijfel, dan alles op Marktplaats gooien :D
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: losse sinus en lader vs alles in 1

Berichtdoor rene79shovel » 01 Nov 2023, 22:39

zeker de bedoeling om nieuw spul bij die installateur te kopen ? :D
gewoon gebruiken wat je hebt , zou ik tenminste doen , het is nou niet bepaald rotzooi , en 15 jaar is nou ook weer niet zo oud , mijn auto`s zijn altijd ouder :D :D :D
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: losse sinus en lader vs alles in 1

Berichtdoor benE » 02 Nov 2023, 09:17

Ik zou het gewoon installeren.
Het nadeel is wel dat als er iets stuk gaat,het niet meer via Mastervolt gerepareerd wordt.
Ik heb al verschillende keren als bedrijf spullen aangeboden bij Mastervolt ter reparatie,en terug gekregen van Mastervolt met de mededeling,ouder dan 9 jaar wordt niet meer gerepareerd.
Maar voor het zelfde geld gaan je spullen nog 10 jaar mee.
Gewoon plaatsen.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: losse sinus en lader vs alles in 1

Berichtdoor Beemer » 02 Nov 2023, 11:40

Mijn Mastervolt Combi 1500w/50A is al 27 jaar oud en staat altijd aan en regelmatig overbelast :oops: . Enige mankement was een nieuw te monteren koelventilator zo’n 5 jaar terug (een standaard 5 inch PC ventilator van enkele euro’s).

Grote voordeel van de Victron multiplus (maar ook elke Combi van ander merk) is de compactere en eenvoudigere inbouw tov jouw losse Mastervolt apparaten. Als je voor de toekomst geen bijzondere wensen tov je installatie hebt, dan zou ik je Mastervolt spullen gewoon inbouwen.

PS Mocht je toch willen verkopen, stuur mij dan maar een PM. Mijn huidige Combi is bij het tegenwoordige gebruik net een slag te licht.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: losse sinus en lader vs alles in 1

Berichtdoor aadbloem » 03 Nov 2023, 10:48

benE schreef:Mastervolt met de mededeling,ouder dan 9 jaar wordt niet meer gerepareerd.
Maar voor het zelfde geld gaan je spullen nog 10 jaar mee.
Gewoon plaatsen.

In ieder geval wel de Mastervolt scheidingstrafo plaatsen, een Multi van Victron kan ook achter de Mastervolt scheidingstrafo. Scheelt je 1000 euro.
Over die reparatie, er zijn ook bedrijfjes die Mastervolt en Victron repareren ondanks de leeftijd van 9 jaar of meer.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: losse sinus en lader vs alles in 1

Berichtdoor heuvels » 03 Nov 2023, 13:43

Ik ben voorstander van losse componenten, dan ben je flexibeler, vooral als er iets stuk gaat. Grote voordeel van alles-in één is besparing van ruimte en kabels.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten