Laadstroom dynamo meten

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Laadstroom dynamo meten

Berichtdoor jkb » 28 Okt 2023, 20:38

Mijn dynamo laadt via een Victron diodescheider 3 accu's. De serviceaccu is voorzien van een accumonitor. Wat daar aan amps geladen wordt kan ik zien. Nu zou ik ook graag weten hoeveel de dynamo tijdens draaiende motor in totaal levert. Dat zou dan kunnen met een aparte ampèremeter met shunt. Hoe zou ik die dan kunnen aansluiten? Tussen B+ van de dynamo en ingang diodescheider?
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Laadstroom dynamo meten

Berichtdoor aadbloem » 28 Okt 2023, 21:10

Dat kan inderdaad. Je ziet dan de amperes die de dynamo afgeeft.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Laadstroom dynamo meten

Berichtdoor Beemer » 29 Okt 2023, 21:35

jkb schreef:Mijn dynamo laadt via een Victron diodescheider 3 accu's. De serviceaccu is voorzien van een accumonitor. Wat daar aan amps geladen wordt kan ik zien. Nu zou ik ook graag weten hoeveel de dynamo tijdens draaiende motor in totaal levert. Dat zou dan kunnen met een aparte ampèremeter met shunt. Hoe zou ik die dan kunnen aansluiten? Tussen B+ van de dynamo en ingang diodescheider?

Ok dynamo laad drie accu’s. De belangrijkste is uiteraard de service accu om te volgen wat betreft amps laden, hier heb je een accumonitor dus top amp.informatie hier. Voor startaccu is een simpele spannings-volt meer dan voldoende.
Dus mijn vraag waarom nog een amp.meter direct achter dynamo? Zou overigens best lastig worden, immers een shunt zit in de min leiding en ik verwacht niet dat je dynamo massa geïsoleerd is.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Laadstroom dynamo meten

Berichtdoor Amersfow » 29 Okt 2023, 21:42

Shunts kun je toch overal plaatsen? Ook in de plus leiding? Ik heb 3 volt/ampère meters met shunts voor de 3 accubakken aan boord (start/verbruik/boegschroef,ankerlier) en kan in 1 oogopslag hoe vol ze allemaal zitten, of de cyrix relais openstaan en hoeveel het zonnepaneel geeft. Uiteraard alle 3 digitaal, zo'n klokje geeft maar een magere indicatie. Daar kijk ik nooit op.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Laadstroom dynamo meten

Berichtdoor aadbloem » 29 Okt 2023, 21:46

Shunts kunnen inderdaad in de plus of de min. Er zijn wat specifieke shunts die in de min moeten maar een simpele shunt met bijbehorende meter kan dus ook in de +
Een dynamo hoeft ook niet massa geïsoleerd te zijn voor welke shunt dan ook. De accu is immers massa geïsoleerd en je hebt dan zicht op alles wat de accu in gaat en wat er uit gaat. Tijdens de vaart kan er ook door de dynamo iets geleverd worden aan apparatuur en dat zie je dan even niet.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Laadstroom dynamo meten

Berichtdoor jkb » 30 Okt 2023, 10:49

Waarom wil ik die extra ampèremeter? Ik wil ook een Lfp4 accu laden via een Victron Orion TR 24/17 smart. De dynamo is een Bosch 55A. Zodra de motor loopt kun je vaak zien dat de dynamo begint met ca 38 ampère te laden. Wat vrij vlot terugloopt naar bijv 20 A. Met de 14 à 17A richting de Lfp4 zou in aanvang de 55A bereikt kunnen worden en dat moet liefst niet lang duren. Vandaar mijn vraag.
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Laadstroom dynamo meten

Berichtdoor aadbloem » 30 Okt 2023, 11:28

Plaats dus gewoon een shunt+meter in de B+ van de dynamo. Zoek een passende oplossing.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Arjen9 en 63 gasten