Instrumentenpaneel of losse meters?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Instrumentenpaneel of losse meters?

Berichtdoor Mea Vota » 18 Dec 2013, 23:09

Bericht door Mea Vota » di 26 nov 2013, 01:55

Onze boot heeft een instrumentenpaneel van Vetus, deze zit buiten.
Het paneel heeft alleen een voltmeter, temperatuurmeter en toerenteller. alles is los aangesloten, dus geen kabelboom.
Hij zou tenminste spatwaterdicht moeten zijn, maar eigenlijk is ie knap rot.
Het slot werkt niet goed, er zit flink condens in de meters, de bedrading is amateuristisch aangesloten en dergelijke ellende.
Er bungelen zelfs plusdraden ongeisoleerd om elkaar gedraaid vlakbij de scheepshuid.
Ik wil sowieso binnenbesturing aan gaan leggen.
Nu zit ik al een tijdje te tobben wat ik moet doen: of een nieuw paneel kopen, of losse meters met een dynamolampje en een los contactslot.
De motor is daf 475, dus geen voorgloeistand op het slot en controlelampje nodig.

Nu concreet :) :
Heb ik genoeg aan een contactslot met drie standen? bv Uit-Spanning-Starten
Als massa wordt nu de scheepshuid gebruikt, kan ik deze ook beter naar min van de startaccu leiden?
Welk voordeel heeft een instrumentenpaneel t.o.v. losse meters
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Instrumentenpaneel of losse meters?

Berichtdoor laserdevil » 18 Dec 2013, 23:10

Bericht door Laserdevil. » di 26 nov 2013, 10:25

Zo of zo , je scheepshuid is toch al de min , omdat er een massa strip van je motor naar het fundament loopt.
De boot massavrij maken is hier al eens over geschreven.
Kost kapitalen en is zeer moeilijk te verwezelijken.
Ik persoonlijk zou voor losse meters gaan daar je je dashboard dan in kan delen hoe het jou belieft , en je de meters kan plaatsen waar en die jij wil/belangrijk vind.
Desnoods in het plafond als je zou willen ;) .
Ik mis alleen een meter?
De oliedrukmeter.
Ik heb ook een daf475 en er zijn maar 2 meters echt belangrijk voor mij , waar ik ontzettend vaak naar kijk , en dat zijn de temp. en oliedrukmeter.
Contactslot wat jij noemt voldoet.
Ik heb er zelfs maar een met 2 standen , namelijk off-on.
Het starten gebeurt bij mij middels een drukknop , maar dat is een kwestie van smaak.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Instrumentenpaneel of losse meters?

Berichtdoor elrenegado » 18 Dec 2013, 23:10

Bericht door elrenegado » di 26 nov 2013, 10:34

Als je toch een binnen stuurstand maakt zou ik die zo compleet mogelijk uitrusten qua meters,
als er geen kabelboom bestaat zou ik zelf voor losse meters kiezen, dan is je keuze in model/kleur e.d. veel groter.

voor buiten zou ik enkel kiezen voor temperatuur, eventueel toeren (maar als je al langer met je boot vaart weet je wel wat je toerental is zonder op de teller te kijken) en een toeter knop.
Mocht je ook oliedruk willen zou je er een zoemer kunnen plaatsen, of ook een meter natuurlijk.
uiteraard zijn er ook completer waterdichte sets te koop, kost wat meer..... en ook die zou ik altijd afdekken als je er niet bent... vocht komt er uiteindelijk toch wel in.

Zelf ga ik in het voorjaar buitenbesturing plaatsen, en kies dan enkel voor temperatuur, er zit al een oliedrukmeter binnen met zeer luide zoemer bij te lage druk (die hoor ik buiten ook)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Instrumentenpaneel of losse meters?

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 23:10

Bericht door vuuren1 » di 26 nov 2013, 21:24

Lang geleden wilde in zoveel mogelijk meters..
Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat je er niet niet op kijkt als er iets fout gaat.

Dus met een temperatuur en oliedruk alarm ben je beter af (is ook véél goedkoper, heeft geen last van water in meters en ook minder bedrading nodig).
In geval van interkoeling met een natte uitlaat is een slang alarm sensor met toeter aan te bevelen.

Klaar!

nb.
In je auto zitten ook geen rijen meters, hooguit een lampje.
Alleen lampjes zie je alleen in schemer/donker dus is een toeter wel aan te bevelen.
Daar zijn heel eenvoudige en slimme schakelingen voor maar dat moet je maar eens aan Wolf1 vragen, die die heeft dat allemaal uitgedacht en op de plank liggen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Instrumentenpaneel of losse meters?

Berichtdoor Wolf1 » 18 Dec 2013, 23:11

Bericht door Wolf1 » di 26 nov 2013, 22:51

Aan mij moet je niks vragen, ben het zelden met iemand eens en wil het meestal anders !
Zo ook hier, geen meters op het dashboard.
Een 10 functie alarmeringspaneel hetgeen met maak en breek contacten kan werken (prefereer breek contacten).
visueel en akoestische functie signalering met acceptatie en test mogelijkheid.
Het paneel wordt niet alleen gebruikt voor oliedruk en temperatuur maar ook voor bilge alarm, suppletie tank niveau, boegschroef temperatuur, uitlaatwater flow/temperatuur en de brandstofdagtank.
Buiten het alarmpaneel hebben we in het dashboard een digitale toerenteller en een roerstand aanwijzer met Lets,.
Mechanische meters hebben we ook, allemaal trilling vrij zo dicht mogelijk bij het te meten punt in de machinekamer gemonteerd, niveau meting gewoon met hardkunststof peilglazen.
Gebruiken zo min mogelijk accu's (meestal 1x260Ah 24V agm set met conditie meter) hetgeen we dan sinds kort combineren met een vol automatische 1cil Kubota 100A DC vermogensafhankelijke toeren geregelde generator.
Het alarmeerpaneel is samen met de voortstuwingsdiesel, de boegschroef, en de navigatie verlichting 24Vdc
De rest van het elektrische schip is via 2 bijpassende omvormers 230Vac.
Als de boegschroef elektrisch is aangedreven altijd met een pwm regeling en pm-motor, met clixon aangesloten op het alarmpaneel.
Walvoeding met scheidingstrafo.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Instrumentenpaneel of losse meters?

Berichtdoor Mea Vota » 18 Dec 2013, 23:11

Bericht door Mea Vota » di 26 nov 2013, 23:15

Ok das een hoop info. Mooi!!
Wat is er tegen op mechanisch meters op het dashboard?
Ik was van plan om sowieso een alarm voor temperatuur en oliedruk te nemen zodat ik die tijdens buiten sturen goed kan horen.
Zitten bij Wolf1 die meters dan vlak op de motor en dus het alarm op het dashboard , of helemaal geen meters en alleen alarm?
Nu waarschijnlijk een domme vraag : hoevaak leest men de oliedruk af en wat doe je ermee?
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Instrumentenpaneel of losse meters?

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 23:12

Bericht door vuuren1 » wo 27 nov 2013, 20:45

Mea Vota schreef:
Ok das een hoop info. Mooi!!
Wat is er tegen op mechanisch meters op het dashboard?
Ik was van plan om sowieso een alarm voor temperatuur en oliedruk te nemen zodat ik die tijdens buiten sturen goed kan horen.
Zitten bij Wolf1 die meters dan vlak op de motor en dus het alarm op het dashboard , of helemaal geen meters en alleen alarm?
Nu waarschijnlijk een domme vraag : hoevaak leest men de oliedruk af en wat doe je ermee?




FF goed lezen:
Meters heeft Wolf1 in de machinekamer en niet in een motorpaneel boven.
Dan kan hij zo gewenst af en toe eens kijken wat de waarden zijn.

Een toerenteller boven is leuk een roerstandaanwijzer is erg handig.
Verder zijn goede alarmeringen erg belangrijk / nuttig.


nb.
Zelf heb ik ook meters in het standaard Yanmar paneel met separate alarmering.
Deze zomer liep de temperatuurmeter ver op maar er kwam geen alarm...
Daar wordt je niet vrolijk van als je op de nieuwe waterweg vaart tussen de drukke beroepsvaart.
De motor was helemaal niet te warm, het zat in het elektrische systeem van de meter.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten