Koelkast dilemma - OPGELOST -

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Koelkast dilemma - OPGELOST -

Berichtdoor Mea Vota » 18 Dec 2013, 23:03

Bericht door Mea Vota » zo 24 nov 2013, 14:00

Aangezien onze boot een compleet vernieuwd boordnet moet krijgen, zit ik met een vraag:
Ga ik de koelkast zowel op 12v als op 220v aansluiten, of alleen op 12v zodat hij bij het laden van de accu's ook indirect van de walstroom gebruikt maakt?
Ik weet nog niet hoeveel de koelkast verbruikt en of dit het laden van de accu's ook erg vertraagd.
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Koelkast dilemma - OPGELOST -

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 23:03

Bericht door vuuren1 » zo 24 nov 2013, 19:01

Is het een absorptie koelkastje (die ook op gas kan werken)?
In dat geval is de 12V optie niet verstandig omdat dat veel stroomverbruik vraagt (ca. 10A continue).
De 12V optie kan mits de acculader voldoende capaciteit heeft maar het is wel een omweg.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Koelkast dilemma - OPGELOST -

Berichtdoor Mea Vota » 18 Dec 2013, 23:03

Bericht door Mea Vota » zo 24 nov 2013, 20:51

Ja klopt, het is een absorptiekoelkast van Electrolux.
Waarschijnlijk is gas dus de beste optie?
De lokale watersportzaak raadde me aan alleen gas te gebruiken voor het kooktoestel en de vrouw des huizes was het daar nogal mee eens.
Vanzelfsprekend ga ik voor de meest economische oplossing :)
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Koelkast dilemma - OPGELOST -

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 23:04

Bericht door vuuren1 » zo 24 nov 2013, 22:11

Gas is de goedkoopste optie in dit geval.
(niet de meest veilige optie)

Met walstroom is het wel veiliger en dat kost je ca. 2.4 Kwh per etmaal.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Koelkast dilemma - OPGELOST -

Berichtdoor laserdevil » 18 Dec 2013, 23:04

Bericht door Laserdevil. » ma 25 nov 2013, 00:15

Ik zelf heb ook zo'n koelkast aan boord , en als ik aan de steiger lig werkt hij op de walstroom.
Aangezien ik een ouder model heb wat niet automatisch overschakeld , zet ik hem als ik weg wil varen over op gas.
12 volt is niet aangesloten , omdat dit de accu leeg trekt.
Gasverbruik is zeer laag en koelt goed , maar heeft z'n beperkingen.
Gas hoef je geen angst voor te hebben , want je hebt het toch al aan boord voor te koken.
Op een goede warme dag als het ong. meer als 25 graden is buiten dan hebben ze er moeite mee om alles goed koud te houden.
Tip , als je het vriesgedeelte niet gebruikt , haal dan het deurtje uit het vriesgedeelte zodat er koude lucht van daar meteen de koelkast inloopt.
Daarom wil ik er ook een compressor koelkast bij zetten.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Koelkast dilemma - OPGELOST -

Berichtdoor quichot » 18 Dec 2013, 23:04

Bericht door quichot » ma 25 nov 2013, 08:34

Hét grote voordeel van gas aan boord is dat je koken en koelen volledig onafhankelijk maakt van je stroomvoorziening. Voor de een zal die onafhankelijkheid zwaarder wegen dan voor de ander, maar feit is dat de mooiste afgelegen plekjes nou eenmaal geen walvoorzieningen hebben. En toch wil je daar na een weekje weer kunnen starten.
Over de vermeende onveiligheid van gas zijn al tientallen topics volgeschreven. En steevast duikt daarin het broodje aap op van de tuinslang, eindigend met: het zal je buurman maar zijn.
Feit is dat verantwoord aangelegd gas veiliger is dan schimmige bedrading, brandoorzaak nr 1. in de pleziervaart, samen met brandstoflekkage.
Zo'n gaskastje heeft inderdaad z'n beperkingen, maar die zitten niet zozeer in de koelcapaciteit als wel in het feit dat ze geen thermostaat hebben, waardoor ze na een warmteshock niet aanslaan. Houdt dus de deur zo kort mogelijk open. Berg boodschappen niet één voor één op, maar leg eerst alles klaar, en bedenk van te voren waar je het opbergt. Een slimme indeling met vaste plekken is daarbij onontbeerlijk. Doe boodschappen vlak vóór je weer naar boord gaat, zodat artikelen uit de koeling van winkels al koel zijn vóór je ze opbergt.
Wat zeker ook helpt is goede ventilatie om, en vooral achter de kast.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koelkast dilemma - OPGELOST -

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 23:05

Bericht door vuuren1 » ma 25 nov 2013, 22:02

Los wat we er van vinden is een gaskoelkast sinds 1998 voor de CE verboden omdat het 'open vuur' is.
Een gascomfort mag wel mits er aan voorwaarden wordt voldaan.

Een moderne, goed onderhouden, beveiligde kast + up to date aan- en afvoervoersysteem Is m.i. relatief veilig.
Vaak wordt de boel ingebouwd en dan wordt er 30 jaar niks aan gedaan. Dat is helaas vaak de praktijk.

Goede ventilatie (aan de achterkant) is zowel bij een absorptiekast als ook bij een compressorkast erg belangrijk.
Een absorptiekast is stukken trager met op gang komen na het aanzetten en geeft het bij warm weer eerder op dan een compressorkast.
Een compressorkastje is ook ontwikkeld om niet al teveel energie te gebruiken en die doet het boven de 30 graden in de boot ook minder.

De verbruikcijfers bij benadering:
Gas: een 12 kg fles tussen de 4 en 6 weken.
Compresor op 12V: tussen de 35 en 45 Ah per etmaal.

In theorie (compressor kast) kan ik met de 660AH accuset (Victron AGM) ca. 16 dagen doen (als ik verder geen stroomverbruikers inschakel).

In de praktijk is dat heel anders omdat de levensduur van de accuset bij meer dan 50% ontlading daalt (AGM accu's kan je een stuk verder ontladen maar ik ga uit van de optimale levensduur).
Dan wordt het 8 dagen (als je niks anders aanzet).
Maar in de tegenwoordige tijd staat er overdag een radio/cd aan, in de avond een TV met digitenne, wat verlichting en spoelt het elektrische toilet ook door met 35Amp.
Uiteindelijk komen we niet veel verder dan 5-6 dagen (bij echt warm weer en optimale accubewaking).
Dit voorbeeld is zonder zonnepanelen.

Een goed zonnepaneel kan je zorgeloos stellen maar toch blijft er 400-500 A aan accucapaciteit nodig als buffer (als de zon schijnt moet er ruimte in de accuset zijn wat zonloze uren kan overbruggen).
Met een 60 WP paneel en een 220AH accu gaat het op warme dagen mis (praktijk).
Het is dus bij elkaar een stuk duurder maar mits goed samengesteld koelt het beter, sneller, is het veiliger en heb je er geen omkijken naar.
Met een 6kg gasflesje doe ik 5 jaar omdat er alleen op gekookt wordt.

Een 65 liter kastje, 2x 220AH (conventionele) accu's, een 60WP zonnepaneel met simpele regelaar is het minimum en dan kan je de koelkast net aan van voor tot najaar aan laten staan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Koelkast dilemma - OPGELOST -

Berichtdoor Mea Vota » 18 Dec 2013, 23:05

Bericht door Mea Vota » di 26 nov 2013, 00:27

Duidelijk!
Ik heb 420AH aan huishoud-capaciteit beschikbaar.
Aangezien de koelkast volgens mij niet de jongste meer is, ga ik hem in de toekomst vervangen.
Heb nog geen zonnecellen aan boord en dat gaat komend jaar ook niet gebeuren omdat ik de keuken, toilet en achterkajuit moet isoleren, bedraden en in moet timmeren.
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Koelkast dilemma - OPGELOST -

Berichtdoor quichot » 18 Dec 2013, 23:05

Bericht door quichot » di 26 nov 2013, 07:46

vuuren1 schreef:
Los wat we er van vinden is een gaskoelkast sinds 1998 voor de CE verboden omdat het 'open vuur' is



Hans, ik kreeg voor mijn gaskeuring, nodig voor m'n cvo, inderdaad te horen dat mijn gaskoelkastje 'open vuur' was, en daarmee een afkeurpunt. Toen heb ik een trekonderbrekertje ontworpen en ingebouwd boven het 'schoorsteentje'. Daarop heb ik een gecertificeerd rookkanaaltje aangesloten.
Reactie inspecteur na metingen: ik kan niet anders dan dit goedkeuren. Mag ik er een fotootje van maken, want zoiets heb ik nog nooit eerder gezien.
Soms helpt enige doortastendheid terzake regelgeving! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koelkast dilemma - OPGELOST -

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 23:05

Bericht door vuuren1 » di 26 nov 2013, 21:13

Regels zijn regels (CE) en ik schreef al dat ik zelf ook niet meteen nerveus wordt bij het zien van een goed onderhouden gaskoelkast met een goede afvoer.
Er ontploffen nu eenmaal geen tientallen pleziervaartuigen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten